1,2,3,4-تترا کلرو بنزن کمپانی سیگما آلدریچ 10 گرمی کد 131849
1,2,3,4-تترا کلرو بنزن (Tetrachlorobenzene) یک ترکیب شیمیایی است که در آزمایشگاه‌های شیمیایی به عنوان حلال و یا ایجاد مواد پراکنده استفاده می‌شود. کد 131849 نیز کد محصول برای 10 گرم از این ترکیب در شرکت Sigma-Aldrich می‌باشد.
1,2,3,4-تترا کلرو بنزن به عنوان یک حلال در شیمی آلی استفاده می‌شود. همچنین این ترکیب در تولید پلاستیک‌ها، رنگ‌ها، رزین‌ها و مواد دیگری که در صنایع پلیمری استفاده می‌شوند نیز به کار می‌رود. در آزمایشگاه‌های شیمیایی، این ترکیب به عنوان حلال و یا ایجاد مواد پراکنده نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. به عنوان یک ماده شیمیایی قابل انتقال و نگهداری آسان است.


ترکیب 1,2,3,4-تترا کلرو بنزن (تراکلروبنزن) با فرمول شیمیایی C6H2Cl4 یک ماده شیمیایی آلی است که در صنایع پلیمری، رنگ‌ها، رزین‌ها و به صورت حلال در آزمایشگاه‌های شیمیایی استفاده می‌شود. این ترکیب به عنوان یک ماده شیمیایی سمی شناخته شده است و به دلیل خطراتی که برای سلامتی انسان‌ها و محیط زیست دارد، استفاده از آن محدود شده است. 

مشخصات فیزیکی و شیمیایی این ترکیب به شرح زیر است:

- وزن مولکولی: 231.89 گرم بر مول
- شکل ظاهری: جامد بلوری سفید رنگ
- دمای ذوب: 246-247 درجه سلسیوس
- دمای جوش: 316 درجه سلسیوس
- چگالی: 1.58 گرم بر سانتی‌متر مکعب در دمای 20 درجه سلسیوس
- فشار بخار: 0.03 میلی‌متر جیوه در دمای 25 درجه سلسیوس
- حلالیت در آب: 0.002 میلی‌گرم در لیتر آب در دمای 25 درجه سلسیوس

به دلیل سمی بودن تراکلروبنزن، استفاده از آن در بسیاری از کشورها محدود شده است و در کشورهایی که استفاده از آن مجاز است، باید با مراعات دقیق دستورالعمل‌ها و پروتکل‌های ایمنی انجام شود.
تراکلروبنزن به دلیل سمی بودن و خطراتی که برای سلامتی انسان‌ها و محیط زیست دارد، باید با رعایت دقیق شرایط ایمنی استفاده شود. در زیر شرایط ایمنی کار با تراکلروبنزن ذکر شده است:

1. استفاده از ماسک محافظ صورت، دستکش و پوشیدن لباس‌های محافظ

2. کار در محیطی با خروجی هوای تهویه مناسب، به‌ویژه در محیط‌های بسته و بدون تهویه کافی

3. نگهداری تراکلروبنزن در محیط خنک و خشک و دور از شعله و آتش

4. جلوگیری از تماس با چشم، پوست و مخاط

5. جلوگیری از نزدیک شدن به تراکلروبنزن بدون استفاده از لوازم محافظ مثل کیف‌های ایمنی

6. عدم استفاده از تراکلروبنزن در محیط‌های باز و بدون تهویه کافی

7. استفاده از تجهیزات محافظ مانند دستکش‌های نیتریلی، ماسک محافظ و عینک محافظ

8. جلوگیری از بلعیدن تراکلروبنزن و استفاده از دستورالعمل‌های ایمنی کامل برای کار با این ترکیب

9. نگهداری تراکلروبنزن در جایی که از دسترس کودکان و حیوانات خانگی باشد

10. پس از استفاده از تراکلروبنزن، دست‌ها و بدن به‌طور کامل شسته شود.

استفاده از تراکلروبنزن در محیط‌های بدون تهویه کافی، باعث مسمومیت از طریق تنفس می‌شود. همچنین تراکلروبنزن به‌صورت تصادفی به دهان رفته یا به پوست جذب شود، باعث مسمومیت حاد می‌شود. بنابراین باید با احتیاط و توجه به دستورالع
شرایط حمل و نگهداری تراکلروبنزن به دلیل خطراتی که برای سلامتی انسان‌ها و محیط زیست دارد، باید با رعایت دقیق شرایط ایمنی انجام شود. در زیر شرایط حمل و نگهداری تراکلروبنزن ذکر شده است:

1. نگهداری تراکلروبنزن در بسته‌بندی اصلی و دور از دسترس کودکان و حیوانات خانگی

2. نگهداری تراکلروبنزن در محیط خشک و خنک، دور از شعله و آتش و نور خورشید

3. جلوگیری از آسیب رساندن به بسته‌بندی تراکلروبنزن در هنگام حمل و نقل

4. عدم حمل و نقل تراکلروبنزن با سایر مواد شیمیایی خطرناک، به خصوص با آمونیاک، باز و آهن‌آلات

5. استفاده از بسته‌بندی محکم و مناسب برای حمل و نقل تراکلروبنزن

6. عدم قرار دادن تراکلروبنزن در محل‌هایی که در دسترس حرارت و آتش هستند

7. پس از استفاده از تراکلروبنزن، بسته‌بندی را با دقت بسته و به‌محض مشاهده‌ی هر گونه تغییر رنگ، بو یا سایر علائم عدم سالم بودن، به‌محض اطلاعات مسئولین محیط زیستی دور ریخته شود.

همچنین، برای حمل و نقل تراکلروبنزن باید از وسایل حمل مناسب مانند ماشین‌های حمل‌کالا یا کامیون‌های حمل‌کالا استفاده شود و از حمل در خودروی شخصی خودداری شود. همچنین، باید قبل از حمل و نقل، به‌طور کامل دستورالعمل‌های حمل و نقل محصول را بررسی کرده و تمامی شرایط ایمنی را رعایت کنید.
1،2،3،4- تتراکلرید بنزن به عنوان ترکیبی مدل در تعیین کلروبنزن ها (CBs) در نمونه های خاک استفاده شده است[1]. همچنین این ترکیب برای دیکلریناسیون سریع 1،2،3،4- تتراکلرودایبنزو-پ-دی‌اکسین (1،2،3،4-TeCDD) نیز به کار رفته است[2]. 

علاوه بر کاربردهایش به عنوان حلال در شیمی آلی و تولید پلاستیک، رزین و سایر مواد پلیمری، 1،2،3،4- تتراکلرید بنزن (TeCB) در مطالعات محیطی و تلاش‌های بهبود آن‌ها نیز به کار رفته است. به طور خاص، از TeCB به عنوان ترکیب مدل برای تعیین حضور و غلظت کلروبنزن های دیگر در نمونه های خاک استفاده شده است. همچنین، TeCB در دیکلریناسیون سریع 1،2،3،4- تتراکلرودایبنزو-پ-دی‌اکسین، که یک ترکیب شیمیایی سمی است و خطرات قابل توجهی برای سلامت و محیط زیست دارد، به کار گرفته شده است. با فراهم کردن شرایط برای دیکلریناسیون این ماده مضر، TeCB ممکن است نقشی در کاهش تاثیرات منفی آن بر محیط زیست و سلامت عمومی ایفا کند.
هنگام خرید 1،2،3،4- تتراکلرید بنزن، به موارد زیر توجه کنید:

1. تامین کننده: از تامین کنندگان معتبر و قابل اعتماد خرید کنید.

2. کیفیت محصول: اطمینان حاصل کنید که محصولی که خریداری می‌کنید، کیفیت مناسب و با استانداردهای مورد نیاز برای استفاده در آزمایشگاه دارد.

3. شرایط حمل و نگهداری: به شرایط نگهداری محصول در هنگام حمل و نقل توجه کنید. این ماده باید در محیط خشک و خنک نگهداری شود و از نور خورشید و حرارت زیاد دوری شود.

4. قیمت: قیمت محصول را با قیمت های بازار مقایسه کنید تا از پرداخت قیمت مناسب و منصفانه اطمینان حاصل کنید.

5. شرایط ایمنی: برای خرید این ماده، به شرایط ایمنی و استفاده صحیح آن نیز توجه کنید. از این ماده با محیط زیست حساس و در معرض خطر استفاده نکنید و در هنگام استفاده از آن، از تمامی تدابیر ایمنی و محافظتی لازم رعایت کنید.
فروشنده: آزمیران
گارانتی اصالت و سلامت کالا
پشتیبانی ۷ روز هفته ۲۴ ساعته
۱۱,۳۶۰,۲۲۴ تومان

ابزار وبلاگ