1-متیل-2-پیرولیدون 2.5 لیتری کد 100574

شرح مختصر 

N -Methyl-2-pyrrolidone ( NMP ) یک ترکیب آلی متشکل از یک لاکتام 5 عضوی است. این مایع بی رنگ است، اگرچه نمونه های ناخالص ممکن است زرد به نظر برسند. با آب و با اکثر حلال های آلی رایج قابل اختلاط است. همچنین به کلاس حلال های دوقطبی آپروتیک مانند دی متیل فرمامید و دی متیل سولفوکسید تعلق دارد . این ماده در صنایع پتروشیمی و پلاستیک به عنوان یک حلال استفاده می شود و از عدم فرار و توانایی آن در حل کردن مواد مختلف استفاده می شود.

روش ساخت 

NMP به صورت صنعتی با تبدیل معمولی استر به آمید، با تیمار بوتیرولاکتون با متیل امین تولید می شود . مسیرهای جایگزین عبارتند از هیدروژناسیون جزئی N -methylsuccinimide و واکنش آکریلونیتریل با متیل آمین و به دنبال آن هیدرولیز . سالانه حدود 20 تا 30 هزار تن تولید می شود.

برنامه های کاربردی

ان متیل پیرولیدون برای بازیابی هیدروکربن های خاص تولید شده در فرآوری مواد پتروشیمی مانند بازیابی 1،3-بوتادین و استیلن استفاده می شود. برای جذب سولفید هیدروژن از گاز ترش و تاسیسات گوگردزدایی هیدروژن استفاده می شود. خواص حلالیت خوب آن منجر به استفاده از NMP برای حل کردن طیف وسیعی از پلیمرها شده است. به طور خاص، از آن به عنوان یک حلال برای تصفیه سطح منسوجات ، رزین ها و پلاستیک های پوشش داده شده فلزی یا به عنوان پاک کننده رنگ استفاده می شود . همچنین به عنوان یک حلال در تهیه تجاری پلی فنیلن سولفید استفاده می شود . در صنعت داروسازی، N-متیل-2-پیرولیدون در فرمولاسیون داروها از طریق راه های انتقال خوراکی و از طریق پوست استفاده می شود. همچنین به‌ شدت در ساخت باتری‌های لیتیوم یونی به‌عنوان حلالی برای آماده‌سازی الکترود استفاده می‌شود، اگرچه تلاش زیادی برای جایگزینی آن با حلال‌هایی که نگرانی‌های محیطی کمتری دارند، مانند آب، وجود دارد.

جنبه های بیولوژیکی

در موش‌ها، NMP پس از استنشاق، تجویز خوراکی و پوستی به سرعت جذب می‌شود، در سراسر ارگانیسم توزیع می‌شود و عمدتاً از طریق هیدروکسیلاسیون به ترکیبات قطبی که از طریق ادرار دفع می‌شوند، از بین می‌رود. حدود 80 درصد از دوز تجویز شده به صورت متابولیت های NMP و NMP در عرض 24 ساعت دفع می شود. احتمالاً رنگ زرد وابسته به دوز ادرار در جوندگان مشاهده می شود. متابولیت اصلی 5-هیدروکسی-N-متیل-2-پیرولیدون است.

مطالعات روی انسان نتایج قابل مقایسه ای را نشان می دهد. نشان داده شده است که نفوذ پوست از طریق پوست انسان بسیار سریع است. NMP به سرعت توسط هیدروکسیلاسیون به 5-هیدروکسی-N-متیل-2-پیرولیدون تبدیل می شود که بیشتر به N-methylsuccinimide اکسید می شود. این واسطه بیشتر به 2-هیدروکسی-N-متیل سوکسینیمید هیدروکسیله می شود. این متابولیت ها همگی بی رنگ هستند. مقادیر دفع شده متابولیت های NMP در ادرار پس از استنشاق یا مصرف خوراکی به ترتیب حدود 100٪ و 65٪ از دوزهای تجویز شده را نشان می دهد. NMP پتانسیل کمی برای تحریک پوست و پتانسیل متوسط ​​برای تحریک چشم در خرگوش دارد. دوزهای مکرر روزانه 450 میلی گرم به ازای هر کیلوگرم وزن بدن بر روی پوست باعث خونریزی و اسکار دردناک و شدید شد .تشکیل در خرگوش این اثرات نامطلوب در کارگرانی که به طور شغلی در معرض NMP خالص قرار گرفته اند دیده نشده است، اما پس از مواجهه پوستی با NMP مورد استفاده در فرآیندهای تمیز کردن مشاهده شده است. هیچ پتانسیل حساسیتی مشاهده نشده است

.


مشخصات فنی 

متیل‌پیرولیدون یک ترکیب شیمیایی با
شناسه پاب‌کم ۱۳۳۸۷ است.
فرمول: C5H9NO
نقطه جوش: ۲۰۲ ‪°C
جرم مولی: ۹۹٫۱۳ گرم بر مول
چگالی: ۱٫۰۳ گرم بر سانتی‌متر مکعب
طبقه‌بندی: ترکیب آلی
دمای ذوب: −۲۴ درجه سلسیوس (−۱۱ درجه
فارنهایت؛ ۲۴۹ کلوین)
فرمول مولکولی: C5H9NO

آزمیران به عنوان وارد کننده 1 متیل 2 پیرولیدون در ایران بوده و میتواند این محصول را در بسته بندیهای 2.5 لیتری و 25 لیتری در اختیار مشتریان خود قرار دهد جهت دریافت قیمت روز درخواست خود را به سبد کالا اضافه کنید در کمتر از 30 دقیقه  قیمت کالا را اعلام میکنیم 

فروشنده: آزمیران
گارانتی اصالت و سلامت کالا
پشتیبانی ۷ روز هفته ۲۴ ساعته
۰ تومان
محصولات مرتبط

:

ابزار وبلاگ