دی ایزو پروپیل امین 1L کد 803646 مرک آلمان

اعتبار قیمت تاریخ 1402.8.28

دی ایزوپروپیل امین یک آمین ثانویه با فرمول شیمیایی (Me 2 CH) 2 NH (Me = متیل ) است. دی ایزوپروپیلامین یک مایع بی رنگ با بویی شبیه آمونیاک است. مشتق لیتیوم آن، لیتیوم دی ایزوپروپیل آمید ، شناخته شده به عنوان LDA یک معرف پر استفاده است.

واکنش ها و استفاده از

دی ایزوپروپیلامین یک آمین نوکلئوفیل رایج در سنتز آلی است . چون حجیم است، هسته دوست انتخابی تری نسبت به مثلاً دی متیل آمین است.

با معرف های ارگانولیتیوم واکنش می دهد و لیتیوم دی ایزوپروپیل آمید (LDA) تولید می کند. LDA یک پایه قوی و غیر هسته دوست است

کاربردهای تجاری اصلی دی ایزوپروپیلامین به عنوان پیش ساز دو علف کش دیالات و تریالات و همچنین سولفن آمیدهای خاصی است که در ولکانیزاسیون لاستیک استفاده می شود.

همچنین برای تهیه N,N-Diisopropylethylamine (پایه Hünig) با آلکیلاسیون با دی اتیل سولفات استفاده می شود.

نمک برومید دی ایزوپروپیل آمین، دی ایزوپروپیل آمونیوم برمید، یک ماده فروالکتریک آلی در دمای اتاق است.

آماده سازی

دی ایزوپروپیلامین، که به صورت تجاری در دسترس است، ممکن است با آمیناسیون احیاکننده استون با آمونیاک با استفاده از اکسید مس اصلاح شده ، به طور کلی کرومیت مس ، به عنوان کاتالیزور تهیه شود :

NH 3 + 2 (CH 3 ) 2 CO + 2 H 2 → C 6 H 15 N + 2 H 2 O

دی ایزوپروپیلامین را می توان با تقطیر از هیدروکسید پتاسیم ( KOH ) یا خشک کردن روی سیم سدیم خشک کرد.: 186

سمیت

در تمام مسیرهای قرار گرفتن باعث سوختگی می شود. استنشاق غلظت بالای بخار ممکن است علائمی مانند سردرد، سرگیجه، خستگی، حالت تهوع و استفراغ را ایجاد کند.

 

نوعی روش سنتز دی ایزوپروپیلامین

خلاصه

این اختراع روشی را برای سنتز دی ایزوپروپیل آمین نشان می دهد که مستقیماً از ایزوپروپیلامین به عنوان ماده خام استفاده می کند و از K/H بتا زئولیت- Al2O3 به عنوان کاتالیزور برای سنتز دی ایزوپروپیلامین استفاده می کند. این روش فرآیند سنتز اصلی را ساده می کند، دارای نرخ تبدیل بالا، انتخاب خوب، ترکیب ساده محصولات واکنش است، فرآیند تولید را ساده می کند، جریان فرآیند را کوتاه می کند و هزینه محصول را کاهش می دهد

شرح

نوعی روش سنتز دی ایزوپروپیلامین

این اختراع به روشی برای سنتز دی ایزوپروپیل آمین با استفاده از ایزوپروپیلامین به عنوان ماده خام مربوط می شود.

دی ایزوپروپیلامین عمدتاً در تولید تسریع‌کننده‌های لاستیکی، داروها، آفت‌کش‌ها و همچنین در تولید سورفکتانت‌ها، شوینده‌ها و عوامل ضد کف استفاده می‌شود.

دو روش سنتی تولید دی ایزوپروپیلامین وجود دارد (لیو چونگ، سیتو یولیان و همکاران، کتابچه راهنمای پتروشیمی، جلد 3، انتشارات صنایع شیمیایی، 1987: 369؛ کتابچه راهنمای فنی و اقتصادی جهانی محصولات شیمیایی خوب. وزارت صنایع شیمیایی منتشر شده توسط موسسه اطلاعات علم و فناوری، 1367: 247). اولین روش هیدروژناسیون ایزوپروپانول، روش آمیناسیون برای تولید دی ایزوپروپیلامین است و واکنش به دو مرحله زیر تقسیم می شود: مرحله اول:

گام 2:

محصول واکنش حاوی 37 درصد وزنی ایزوپروپیلامین، 33 درصد وزنی دی ایزوپروپیلامین، 12 درصد وزنی ایزوپروپانول، 18 درصد وزنی آب و موارد مشابه است. محصول واکنش نیاز به استخراج، تصحیح و آبگیری قبل از به دست آوردن محصول دارد.

روش دوم هیدروژنه کردن استون، آمیناسیون برای ساخت دی ایزوپروپیلامین است و واکنش نیز به دو مرحله زیر تقسیم می شود: مرحله اول:

گام 2:

محصول واکنش حاوی ایزوپروپیلامین، دی ایزوپروپیلامین، ایزوپروپانول، آب، استون و موارد مشابه است. محصول واکنش نیز باید استخراج، تصحیح، آبگیری و سایر مراحل قبل از به دست آوردن محصول انجام شود.

روش های تولید دو نوع دی ایزوپروپیل آمین فوق دارای همین کاستی است، 1. انواع مواد اولیه در واکنش شرکت می کنند و هر ماده خام نیاز به بازیافت و استفاده دارد، فرآیند تولید پیچیده است و مصرف انرژی نیز نیاز است. بالا است؛ 2. محصول واکنش از پیچیده تشکیل شده است، جداسازی آن دشوار است و فرآیند جداسازی طولانی است که منجر به مصرف واحد محصول بالا و هزینه محصول بالا می شود.

هدف این اختراع رفع نواقص در دو روش فوق الذکر برای سنتز دی ایزوپروپیل آمین و نوآوری از جنبه فناوری سنتز برای ساده سازی فناوری تولید موجود، کاهش مصرف انرژی و مصرف واحد مواد اولیه و بهبود تبدیل واکنش است. نرخ و انتخاب محصول، کاهش هزینه های تولید محصول.

این اختراع روشی را برای سنتز دی ایزوپروپیلامین نشان می دهد که مستقیماً از ایزوپروپیلامین به عنوان ماده خام استفاده می کند و از K/H بتا زئولیت-Al2O3 به عنوان کاتالیزور استفاده می کند. درصدهای وزنی در اختراع حاضر همه با "% وزنی" بیان می شوند.

ترکیب کاتالیزور K/Hβ زئولیت-Al2O3 عبارت است از: الف: 50-95 درصد وزنی زئولیتبا نسبت مولکولی SiO2/Al2O3 20-100؛ ترجیحاً 58-93 درصد وزنی.

ب: پتاسیم 0.2 تا 4.0 درصد وزنی، ترجیحاً 0.9 تا 3.2 درصد وزنی است.

ج: تعادل γ-Al2O3 است.

واکنش فوق در فاز بخار و با استفاده از یک فرآیند پیوسته انجام می شود. شرایط عملیاتی خاص به شرح زیر است: دمای واکنش 200-300 درجه سانتیگراد، فشار معمولی فشار 0.8 مگاپاسکال، و سرعت فضایی 0.2-1.5h-1 است. ترجیحاً، دمای واکنش 220 ~ 270 ، فشار فشار معمولی ~ 0.5 مگاپاسکال و سرعت فضایی 0.25 ~ 1.0h-1 است.

این اختراع از ایزوپروپیلامین به عنوان ماده خام برای سنتز مداوم دی ایزوآمین استفاده می کند که فرآیند سنتز اصلی را ساده می کند، دارای نرخ تبدیل بالا، گزینش پذیری خوب، ترکیب ساده محصولات واکنش است، فرآیند جداسازی را ساده و کوتاه می کند و مصرف انرژی و مصرف واحد مواد خام را کاهش می دهد. هزینه های محصول نیز کاهش می یابد.

مثال 1 70 گرم زئولیت Hβ (نسبت مولکولی SiO2/Al2O3 30) به 250 میلی لیتر محلول KCl 0.2 مولار اضافه شد و تبادل یونی در محدوده 90 تا 95 درجه سانتی گراد انجام شد و زمان تبادل 2 ساعت بود؛ پس از آن که، فیلتر کنید، تا بدون کلر بشویید؛ در دمای 60 درجه سانتیگراد به مدت 4 ساعت خشک کنید، در دمای 110 درجه سانتیگراد به مدت 4 ساعت خشک کنید؛ سپس با 10 گرم پودر هیدروکسید آلومینیوم مخلوط کنید، اسید نیتریک و آب دیونیزه شده را اضافه کنید، ورز دهید و روی اکسترودر اکسترود کنید. مقدار اسید نیتریک اضافه شده 0.5 درصد وزنی ماده خشک را تشکیل می دهد، مقدار آب دیونیزه اضافه شده به قابلیت ورز دادن و اکسترود کردن بستگی دارد. کاتالیزور نواری در دمای 110 درجه سانتیگراد به مدت 4 ساعت خشک شد و سپس در کوره مافل در دمای 550 درجه سانتیگراد به مدت 4 ساعت کلسینه شد تا یک کاتالیزور K/Hβ زئولیت-Al2O3 به دست آید که حاوی 0.9 درصد وزنی پتاسیم، 92.8 درصد زئولیت زئولیت است. و تعادل γ-Al2O3 بود، عدد کاتالیزور PA-1 است.

مثال 2

70 گرم زئولیت Hβ (نسبت مولکولی SiO2/Al2O3 برابر با 42 است)، طبق روشی که در مثال 1 توضیح داده شده است، برای به دست آوردن کاتالیزور K/Hβ زئولیت-Al2O3، که در آن پتاسیم 1.6wt٪، زئولیت Hβ 85.8wt٪، تعادل γ- است، دریافت کنید. Al2O3، شماره کاتالیزور PA-2 است.

مثال 3 70 گرم زئولیت Hβ (نسبت مولکولی SiO2/Al2O3 66 است)، طبق روشی که در مثال 1 توضیح داده شده است، برای تهیه کاتالیزور K/Hβ زئولیت-Al2O3، که حاوی 1.6 درصد وزنی پتاسیم و 85.8 درصد وزنی، زئولیتاست، دریافت کنید. تعادل γ-Al2O3 و عدد کاتالیزور PA-3 است.

مثال 4 70 گرم زئولیتدریافت کنید (نسبت مولکولی SiO2/Al2O3 78 است)، طبق روشی که در مثال 1 توضیح داده شده است، برای به دست آوردن کاتالیزور K/Hβ زئولیت-Al2O3، که حاوی پتاسیم 3.2wt٪، حاویزئولیت 57.8wt٪ است. تعادل γ-Al2O3 است و عدد کاتالیزور PA-4 است.

مثال‌های 5-10 کاتالیزورهای مثال‌های 1-4 در 20-8 مش خرد شدند و مقدار مشخصی کاتالیزور گرفته شد و در یک راکتور فولاد ضد زنگ با قطر داخلی 12 میلی‌متر و طول 650 میلی‌متر شارژ شد. جریان می یابد و پس از سرد شدن وارد جداکننده می شود.آمونیاک فاز گاز از بالای جداکننده تخلیه می شود.از فاز مایع پایین به طور منظم نمونه برداری می شود و ترکیب با کروماتوگرافی گازی آنالیز می شود.شرایط واکنش خاص و نتایج عبارتند از در جدول 1 فهرست شده است.

جدول 1. شرایط و نتایج واکنش

همانطور که از داده های جدول 1 مشاهده می شود، واکنش تحت شرایط فرآیند اختراع حاضر منجر به نرخ تبدیل بالاتر و گزینش پذیری بهتر می شود.

مثال 11 110 گرم کاتالیزور PA-2 با اندازه ذرات 8-20 مش در یک راکتور فولاد ضد زنگ با قطر داخلی 25 میلی متر و طول 1500 میلی متر بارگذاری شد و کاتالیزور PA-2 در معرض 260 قرار گرفت. تست عملیات پایداری ساعت فشار واکنش فشار معمولی است، دمای واکنش 240 ، سرعت فضای حجم واکنش 0.25h-1 است، واکنش تغذیه بالایی است، مواد واکنش از پایین راکتور خارج می شود و پس از خنک شدن وارد جداکننده می شود. و آمونیاک فاز گاز از بالای جداکننده جریان می یابد تخلیه، فاز مایع پایین به طور منظم نمونه برداری می شود و ترکیب با کروماتوگرافی گازی آنالیز می شود.شرایط واکنش خاص و نتایج در جدول 2 ذکر شده است.

جدول 2. تست عملکرد پایدار 260 ساعته.

از داده های جدول 2 می توان دریافت که در این شرایط فرآیند، نرخ تبدیل واکنش بیشتر از 35 درصد، گزینش پذیری بیشتر از 99 درصد است و کاتالیزور پایداری خوبی دارد.

فروشنده: آزمیران
گارانتی اصالت و سلامت کالا
پشتیبانی ۷ روز هفته ۲۴ ساعته
۳,۸۸۲,۶۱۰ تومان
(موجود نیست)

ابزار وبلاگ