1بوتانول دکتر مجللی 2.5 لیتری

1 بوتانول ، همچنین به عنوان بوتان-1-اول یا n- بوتانول شناخته می شود، یک الکل اولیه با فرمول شیمیایی C 4 H 9 OH و ساختار خطی است. ایزومرهای 1-بوتانول عبارتند از ایزوبوتانول ، بوتان-2-اول و ترت - بوتانول . اصطلاح اصلاح نشده بوتانول معمولاً به ایزومر زنجیره مستقیم اشاره دارد.

1 بوتانول به طور طبیعی به عنوان یک محصول جزئی از تخمیر اتانولی قندها و سایر ساکاریدها وجود دارد [6] و در بسیاری از غذاها و نوشیدنی ها وجود دارد. همچنین یک طعم دهنده مصنوعی مجاز در ایالات متحده است، در کره، خامه، میوه، رام، ویسکی، بستنی و یخ، آب نبات، محصولات پخته شده، و کوردیال استفاده می شود. همچنین در طیف گسترده ای از محصولات مصرفی استفاده می شود.

بیشترین استفاده از 1-بوتانول به عنوان یک واسطه صنعتی است، به ویژه برای ساخت بوتیل استات (خود یک طعم دهنده مصنوعی و حلال صنعتی). این یک پتروشیمی است که از پروپیلن مشتق می شود. ارقام تخمینی تولید برای سال 1997 عبارتند از: ایالات متحده 784000 تن. اروپای غربی 575000 تن؛ ژاپن 225000 تن

تولید

از دهه 1950، بیشتر 1-بوتانول با هیدروفورمیلاسیون پروپن ( فرایند oxo) تولید می شود تا ترجیحاً بوتیرآلدئید n-بوتانال را تشکیل دهد. کاتالیزورهای معمولی بر پایه کبالت و رودیوم هستند. سپس بوتیرآلدئید برای تولید بوتانول هیدروژنه می شود.

روش دوم برای تولید بوتانول شامل واکنش Reppe پروپیلن با CO و آب است:

CH 3 CH = CH 2 + H 2 O + 2 CO → CH 3 CH 2 CH 2 CH 2 OH + CO 2

در زمان‌های گذشته بوتانول از کروتونالدئید تهیه می‌شد که می‌توان آن را از استالدهید به‌دست آورد .

بوتانول همچنین می تواند از طریق تخمیر زیست توده توسط باکتری ها تولید شود. قبل از دهه 1950، کلستریدیوم acetobutylicum در تخمیر صنعتی برای تولید بوتانول استفاده می شد. تحقیقات در چند دهه گذشته نتایج میکروارگانیسم های دیگری را نشان می دهد که می توانند بوتانول را از طریق تخمیر تولید کنند.

مصارف صنعتی

1-بوتانول که 85 درصد از مصرف آن را تشکیل می دهد، عمدتاً در تولید لاک استفاده می شود. این یک حلال محبوب است، به عنوان مثال برای نیتروسلولز . انواع بوتیل استرها به عنوان حلال استفاده می شوند، به عنوان مثال بوتوکسی اتانول . بسیاری از نرم کننده ها بر پایه بوتیل استرها هستند، به عنوان مثال، دی بوتیل فتالات . مونومر بوتیل آکریلات برای تولید پلیمرها استفاده می شود . پیش ساز n-butylamines است.

سوخت زیستی

1- بوتانول به عنوان جایگزینی برای سوخت دیزل و بنزین پیشنهاد شده است. تقریباً در تمام تخمیرها در مقادیر کم تولید می شود (به روغن بدنه مراجعه کنید ). کلستریدیوم بازده بسیار بالاتری از بوتانول تولید می کند. تحقیقات برای افزایش بازده بیوبوتانول از زیست توده در حال انجام است .

بوتانول به عنوان سوخت زیستی بالقوه ( سوخت بوتانول ) در نظر گرفته می شود. بوتانول با قدرت 85 درصد را می توان در خودروهایی که برای بنزین طراحی شده اند بدون هیچ تغییری در موتور استفاده کرد (بر خلاف اتانول 85 درصد)، و انرژی بیشتری را برای حجم معینی نسبت به اتانول، تقریباً به اندازه بنزین، تامین می کند. بنابراین، خودرویی که از بوتانول استفاده می کند، مصرف سوخت را با بنزین مقایسه می کند تا اتانول. بوتانول همچنین می تواند به سوخت دیزل برای کاهش انتشار دوده اضافه شود.

 

تولید یا در برخی موارد استفاده از مواد زیر ممکن است منجر به قرار گرفتن در معرض ۱-بوتانول شود: چرم مصنوعی ، استرهای بوتیل ، سیمان لاستیکی ، رنگ‌ها، اسانس‌های میوه، لاک‌ها، فیلم‌های سینمایی و فیلم‌های عکاسی، کت بارانی، عطر، پلاستیک پیروکسیلین ، ابریشم مصنوعی ، شیشه ایمنی، لاک شلاک و پارچه ضد آب

وقوع در طبیعت

بوتان-1-اول به طور طبیعی در نتیجه تخمیر کربوهیدرات در تعدادی از نوشیدنی های الکلی، از جمله آبجو، براندی انگور، شراب، و ویسکی به وجود می آید. در مواد فرار رازک،میوه جک، شیرهای حرارت دیده،  خربزه مشک،  پنیر، دانه نخود جنوبی، و پخته شده شناسایی شده است . برنج. 1-بوتانول همچنین در هنگام سرخ کردن عمیق روغن ذرت، روغن پنبه دانه، تریلینولئین و تریولئین تشکیل می شود.

بوتان-1-اول یکی از " الکل های بدنه " (از آلمانی به معنای "الکل بد") است که شامل الکل هایی است که بیش از دو اتم کربن دارند و حلالیت قابل توجهی در آب دارند. این یک جزء طبیعی بسیاری از نوشیدنی های الکلی است، البته در غلظت های کم و متغیر. آن (همراه با الکل های بدنه مشابه) به عنوان مسئول خماری های شدید شناخته می شود ، اگرچه آزمایش ها در مدل های حیوانی هیچ مدرکی برای این امر نشان نمی دهد .

1- بوتانول به عنوان یک ماده در طعم دهنده های فرآوری شده و مصنوعی، و برای استخراج پروتئین بدون چربی از زرده تخم مرغ، مواد طعم دهنده طبیعی و روغن های گیاهی، ساخت عصاره رازک برای آبجوسازی و به عنوان ماده ای استفاده می شود. یک حلال در حذف رنگدانه ها از کنسانتره پروتئین برگ کشک مرطوب .

متابولیسم و ​​سمیت

سمیت حاد 1-بوتانول نسبتا کم است، با مقادیر LD 50 خوراکی 790-4360 میلی گرم بر کیلوگرم (موش صحرایی؛ مقادیر قابل مقایسه برای اتانول 7000-15000 میلی گرم بر کیلوگرم است). به طور کامل در مهره داران به روشی مشابه اتانول متابولیزه می شود : الکل دهیدروژناز 1-بوتانول را به بوتیرآلدئید تبدیل می کند . سپس توسط آلدهید دهیدروژناز به اسید بوتیریک تبدیل می شود . اسید بوتیریک می تواند به طور کامل توسط مسیر اکسیداسیون β به دی اکسید کربن و آب متابولیزه شود. در موش صحرایی، تنها 0.03 درصد از دوز خوراکی 2000 میلی گرم بر کیلوگرم از طریق ادرار دفع شد. در دوزهای پایین کشنده، 1-بوتانول مانند اتانول به عنوان یک مضعف کننده سیستم عصبی مرکزی عمل می کند : یک مطالعه در موش ها نشان داد که قدرت مسمومیت 1-بوتانول حدود 6 برابر بیشتر از اتانول است، احتمالاً به دلیل تبدیل کندتر آن توسط الکل دهیدروژناز.

سایر خطرات

1-بوتانول مایع، همانطور که در اکثر حلال های آلی رایج است، برای چشم ها بسیار تحریک کننده است. تماس مکرر با پوست نیز می تواند باعث تحریک شود. اعتقاد بر این است که این یک اثر عمومی "چربی زدایی" است. هیچ حساسیت پوستی مشاهده نشده است. تحریک مسیرهای تنفسی تنها در غلظت های بسیار بالا (> 2400 ppm) رخ می دهد.

با نقطه اشتعال 35 درجه سانتیگراد، 1-بوتانول خطر آتش سوزی متوسطی را نشان می دهد: نسبت به نفت سفید یا سوخت دیزل کمی قابل اشتعال است اما نسبت به بسیاری از حلال های آلی رایج دیگر قابل اشتعال است. اثر مضعف بر روی سیستم عصبی مرکزی (مشابه مسمومیت با اتانول) در هنگام کار با 1-بوتانول در فضاهای بسته یک خطر بالقوه است، اگرچه آستانه بو (0.2 تا 30 ppm) بسیار کمتر از غلظتی است که هر گونه اثر عصبی دارد.

آزمیران به عنوان فروشنده محصولات دکتر مجللی آمادگی دارد 1 بوتانول آزمایشگاهی را با قیمت مناسب و در انواع بسته بندیها مختلف در فروش اینترنتی خود در اختیار محققین دانشجویان و اساتید دانشگاهها و مراکز تحقیقاتی قرار دهد. لطفا جهت خرید درخواست خود را به شماره واتس آپ 09125344368 ارسال کنید کارشناسان فروش فورا قیمت ، برگه آنالیز و MSDS این ماده شیمیایی را برایتان ارسال خواهند کرد.

·       خواص

·       فرمول شیمیایی          C4H10O

·       جرم مولی         74.123  گرم مول -1

·       ظاهر    مایع بی رنگ و انکسار

·       بو        موز مانند

·       تراکم    0.81 گرم در سانتی متر مکعب

·       نقطه ذوب        89.8- درجه سانتی گراد (-129.6 درجه فارنهایت؛ 183.3 K)

·       نقطه جوش      117.7 درجه سانتی گراد (243.9 درجه فارنهایت؛ 390.8 K)

·       حلالیت در آب   73 گرم در لیتر در 25 درجه سانتی گراد

·       انحلال پذیری    بسیار محلول در استون

·       قابل اختلاط با اتانول ، اتیل اتر

·       اسیدیته ( p Ka )         16.10

·       نقطه اشتعال    35 درجه سانتی گراد (95 درجه فارنهایت؛ 308 کلوین)

·       دمای خود اشتعال        343 درجه سانتی گراد (649 درجه فارنهایت؛ 616 کلوین)

·       محدودیت های انفجاری 1.45–11.25%

فروشنده: آزمیران
گارانتی اصالت و سلامت کالا
پشتیبانی ۷ روز هفته ۲۴ ساعته
۰ تومان
محصولات مرتبط

:

ابزار وبلاگ