وسايل کامل نرمي قير به همراه هيتر

 نقطه نرمي قير عبارت است از درجه حرارتي که در آن قير حالت نرمي پيدا مي کند . به طور کلي مي توان گفت که همه قيرها در اين درجه حرارت به يک گرانروي مشخص مي رسند . نقطه نرمي قير به روش هاي مختلفي اندازه گيري مي شود که يکي از اين روش ها ،  روشي به نام حلقه و گلوله است که در آن نقطه نرمي را درجه حرارتي که در آن گلوله ها از حلقه عبور نموده و به سطح برنجي تحتاني به فاصله 25 ميلي متري برسد ، تعريف مي کنند .

براي قيرهاي نفت                         Standard Methods , (IP.58/56)

براي قيرهاي قطران                           Standard Methods , (IP.3/57)

                           ASTM Standard Methods D : 36-26

  

جهت به کار بردن قير در روسازي راه هاي جاده ها و باند پرواز هواپيما ، نياز است از قيري با درجه نرمي به خصوص استفاده شود که مقدار آن به کاربرد ما و شرايط محيطي که قير قرار است در آن به کار برده شود ، بستگي دارد . به عنوان مثال اگر درجه حرارت متوسط ساليانه منطقه اي زياد باشد بايد از قير کند روانتري براي ساختن روسازي آسفالت استفاده نمود . هم چنين هر اندازه تعداد و وزن وسايل نقليه عبوري بيشتر باشد ، بايد از قير کند روانتري براي ساختن مخلوط هاي قيري استفاده نمود .

هدف از آزمايش نرمي قير :

   يکي از اهداف اين آزمايش محاسبه مقدار مقاومت قير خالص و مصالح ساخته شده با آن قير نسبت به تغييرات درجه حرارت مي باشد .


روش انجام آزمايش نرمي قير بطور مفصل :

   روش انجام اين آزمايش بدين صورت است که ابتدا حلقه ها را روي سطح شيشه اي که به روغن آغشته است ، قرار مي دهيم . روغن سبب مي شود که قير به شيشه نچسبد . عمق اين حلقه ها در حدود 8 ميلي متر است . قير را که قبلا داغ شده است به آرامي در داخل حلقه ها مي ريزيم به طوري که حلقه کاملا پر شود .

   چون عملا پر کردن حلقه ها به صورت کامل بسيار مشکل است بهتر است به اندازه اي قير در داخل آن ها بريزيم که نياز به ريختن مجدد نداشته باشد اما اگر کمي زيادتر ريخته شد ، مشکلي پيش نخواهد آمد ، چرا که پس از سرد شدن قير داخل حلقه ها ، سطح حلقه ها را با کاردک صاف خواهيم نمود تا اضافه قير حلقه ها برداشته شود . براي صاف نمودن سطح قير لازم است که کاردک داغ شده را با زاويه 45 درجه روي سطح حلقه ها بکشيم . سطح زيرين حلقه ها نيز به جهت استفاده از سطح شيشه اي ، خود بخود صاف خواهد شد .

   پس از سرد شدن قير و صاف نمودن سطح آن ،‌ حلقه ها را درجاي خود در داخل بشر ( روي پايه ها ) قرار مي دهيم . سپس بشر را تا حدود 5 سانتي متر بالاي حلقه ها از آب مقطر پر مي کنيم . البته لازم است گفته شود که در آزمايشگاه به علت محدوديت هاي موجود از آب معمولي استفاده مي کنيم .

   حال مجموعه بشر را در دستگاه گرمکن قرار مي دهيم تا دماي آب درون آن به 25 درجه سانتيگراد برسد که براي نيل به اين هدف لازم است بشر به مدت 15 دقيقه در گرمکن بماند . در پايان 15 دقيقه بايد دماي آب داخل بشر به 25 درجه سانتيگراد رسيده باشد .


اکنون بشر را از گرمکن بيرون آورده و ساچمه ها را در مرکز حلقه ها روي قير قرار مي دهيم و بشر را روي چراغ مي گذاريم . نکته بسيار مهم در اين آزمايش ، روند گرمادهي به بشر و محتوي آن يعني قير است . از آنجا که اين آزمايش به حرارت بسيار حساس است ، پس لازم است که در همه آزمايش ها از يک سرعت حرارت دهي استفاده شود . بنابراين ما نيز حرارت را به گونه اي تنظيم مي کنيم که در هر دقيقه 5 درجه به دماي آب افزوده شود و اين مهم را در حين حرارت دادن با دماسنج کنترل مي کنيم . عمليات گرمادهي را آنقدر ادامه مي دهيم تا ساچمه هاي روي قيرها به سطح تيغه فلزي زير حلقه ها برسند و براي هر کدام دمايي که اين عمل اتفاق افتاده است را قرائت کرده و يادداشت مي کنيم . سپس متوسط دو دماي بدست آمده را به عنوان نقطه نرمي قير در نظر مي گيريم .

   نقطه نرمي قير خالص 70/60 معمولا 45 تا 54 درجه سانتيگراد است .



سایر مشخصات :

  • هيتر گرم كننده با قابليت تنظيم دما
  • بشر پيرکس 800 ميلي ليتر
  • ترمومتر شيشه اي 0-100°C
  • مگنت همزن
  • قاب برنجي
  • دو عدد قالب برنجي
  • دو عدد راهنما و ساچمه فولادي


فروشنده: آزمیران
گارانتی اصالت و سلامت کالا
پشتیبانی ۷ روز هفته ۲۴ ساعته
۰ تومان
محصولات مرتبط

:

bsjylgrbucemmekrdchtzwooei55a3z5uyqe453oiustepcsqgja.mx-verification.google.com.

ابزار وبلاگ