قیف بوخنر 8 سانت آزمایشگاهی

قیف بوخنر (Büchner funnel) یکی از تجهیزات آزمایشگاهی است که برای فیلتراسیون استفاده می‌شود. این تجهیز سنتی‌ترین شکل آن از سرامیک (پورسلن) ساخته می‌شود، اما شیشه‌ای و پلاستیکی هم وجود دارند. روی قسمت کانونی آن یک سیلندر با یک صفحه شیشه‌ای با قطر کوچک و یا یک صفحه سوراخ دار وجود دارد که آن را از قسمت دیگر جدا می‌کند. دستگاه هیرش (Hirsch) نیز دارای طراحی مشابهی است، اما برای مقادیر کمتری از مواد استفاده می‌شود. تفاوت اصلی آن در این است که قطر صفحه آن بسیار کوچکتر است و دیواره‌های قیف بوخنر به جای عمودی بودن به بیرون منحرف می‌شوند.


در صورت استفاده از صفحه شیشه‌ای با سوراخ، فیلتراسیون با فیلتر کاغذی انجام می‌شود که ابتدا روی صفحه قرار داده شده و با یک مایع مرطوب می‌شود تا از نشت اولیه جلوگیری شود. سپس مایعی که قرار است فیلتر شود در سیلندر ریخته شده و با کمک جذب باکوم توسط صفحه سوراخ‌دار یا صفحه شیشه‌ای فیلتر می‌شود. این روش سرعت بیشتری نسبت به فیلتراسیون به وسیله گرانروی دارد.


مهم است حجم مایع را محدود کنید تا از آن‌جا که ممکن است از ظرف خارج شود جلوگیری شود. در غیر این صورت، مایع ممکن است به داخل تجهیزات باکوم جذب شده و این باعث ریزش مایع خطرناک به جریان آب‌شویی می‌شود.

قیف بوخنر (Büchner funnel) در آزمایشگاه‌های شیمیایی، بیولوژیکی و فیزیکی برای جداسازی جامدات از مایعات استفاده می‌شود. برای فیلتراسیون مایعات با دانه‌بندی پایین و کمیاب از قیف بوخنر استفاده می‌شود. به‌عنوان مثال، محصولات جامد حاصل از تولید اسید سولفوریک و نفتا در صنایع پتروشیمی ممکن است با استفاده از قیف بوخنر جدا شوند. همچنین در تحقیقات بیولوژیکی، جداسازی باکتری‌ها و سلول‌های زنده از محیط کشت از این تکنولوژی استفاده می‌شود.


قیف بوخنر نسبت به روش‌های دیگر فیلتراسیون سریع‌تر و با دقت بیشتری انجام می‌شود. همچنین می‌توان از آن برای جداسازی کامل جامدات از مایعات استفاده کرد. یکی از مزایای استفاده از قیف بوخنر این است که می‌توان مایعات را در دمای بالا نیز فیلتر کرد. به‌عنوان مثال، در برخی روش‌های تولید نانوذرات، از قیف بوخنر برای جداسازی ذرات استفاده می‌شود.


قیف بوخنر (Büchner funnel) ممکن است از سه جنس مختلف تهیه شود: سرامیک (پورسلن)، شیشه و پلاستیک. جنس ساخت آن معمولاً بسته به کاربرد و نیاز آزمایشگاهی انتخاب می‌شود. قیف‌های سرامیکی به دلیل مقاومت بالا در برابر شیمیایی‌های قوی و دمای بالا برای برخی کاربردهای خاص مثل فیلتراسیون برخی مواد بهتر هستند. اما قیف‌های شیشه‌ای و پلاستیکی به دلیل شفافیت بیشتر و نداشتن خطر شکستن در زمان حمل و نقل معمولاً در کاربردهای معمولی‌تر استفاده می‌شوند.

قیف بوخنر یکی از تجهیزات پرکاربرد در آزمایشگاه‌های شیمیایی است و بسیاری از شرکت‌ها و برندهای مختلف در سراسر جهان آن‌ها را تولید می‌کنند. برخی از تولید کنندگان معروف قیف بوخنر عبارتند از:


- Kimble Chase

- Corning

- Buchner

- Ace Glass

- Bel-Art

- VWR International

- Hirschmann

- Brand GmbH + CO KG


محصولات این تولید کنندگان در بازار جهانی از معتبرترین و پرفروش ترین محصولات مربوط به قیف بوخنر هستند.

سایز بندی قیف بوخنر (Büchner funnel) بستگی به نوع و کاربری آن دارد. این قیف‌ها در اندازه‌ها و حجم‌های مختلفی در بازار موجود هستند. برای مثال، اندازه‌ی استاندارد قیف بوخنر برای کاربردهای آزمایشگاهی، از قطر 40 تا 250 میلیمتر می‌تواند باشد.


همچنین، برای کاربردهای صنعتی و بزرگتر، قیف بوخنر‌های بزرگتر نیز تولید می‌شوند که حجم آن‌ها معمولاً بین 2 تا 20 لیتر است. در هر صورت، برای خرید قیف بوخنر، بهتر است اندازه و حجم مورد نیاز خود را به دقت مشخص کرده و از تولید کنندگان و فروشندگان معتبر خرید کنید.

قیمت قیف بوخنر به مواد ساخت آن، اندازه، برند و فروشنده بستگی دارد. قیمت‌ها در بازار بین چند دلار تا چند ده دلار متغیر است. برای داشتن تخمین دقیق از قیمت، می‌توانید با فروشندگان محلی تماس بگیرید یا به سایت‌های فروش آنلاین مراجعه کنید.

فروشنده: آزمیران
گارانتی اصالت و سلامت کالا
پشتیبانی ۷ روز هفته ۲۴ ساعته
۰ تومان
محصولات مرتبط

:

ابزار وبلاگ