مقالات و توضیحات
آزمیران / روش تولید یدات پتاسیم

روش تولید یدات پتاسیم

خلاصه

این اختراع روشی را برای تولید یدات پتاسیم نشان می دهد که از عملکرد اکسیداسیون گاز کلر برای اکسید کردن یدید پتاسیم برای تولید یدات پتاسیم در یک محیط قلیایی ضعیف استفاده می کند، مقدار pH سیستم واکنش بین 7-10 کنترل می شود و دما 60-100 درجه سانتیگراد، پس از تکمیل واکنش، از اسید هیدروکلریک غلیظ برای کمک به جداسازی محصول استفاده کنید. روش اختراع حاضر ساده و ایمن برای کارکردن، نیاز به تجهیزات کم، خلوص محصول بالا، و سه ضایعات بسیار کوچک، مناسب برای تولید تمیز صنعتی در مقیاس بزرگ، استفاده از ید بالا، و ارائه محصول جانبی است. کلرید پتاسیم، بنابراین عملکرد نسبتاً بالایی را می توان به دست آورد.بازده تجاری بالا.

شرح

نوعی روش ساخت یدات پتاسیم

زمینه فنی

اختراع حاضر مربوط به روش ساخت یدات پتاسیم است، به ویژه روشی که یدید پتاسیم برای تولید یدات پتاسیم اکسید می شود.

تکنیک پس زمینه

روش های ساخت یدات پتاسیم در صنعت شامل روش اکسیداسیون کلرات پتاسیم، روش اکسیداسیون اسید نیتریک غلیظ، روش اکسیداسیون پراکسید هیدروژن و روش الکترولیز می باشد. روش اکسیداسیون کلرات پتاسیم و روش اکسیداسیون اسید نیتریک غلیظ مقدار زیادی گاز مضر کلر و دی اکسید نیتروژن تولید می کند و به دلیل تبخیر شدن ید ناشی از واکنش حرارتی، نرخ تبدیل ید پایین است. پراکسید هیدروژن که در واقع با روش اکسیداسیون پراکسید هیدروژن مصرف می شود دو برابر مقدار تئوری است و هزینه آن نیز نسبتاً زیاد است. روش الکترولیز نیاز به افزودن دی کرومیک اسید برای کاهش راندمان جریان و کاهش واکنش های جانبی دارد.محصول ناخالصی ها و آلودگی های کروم بیشتری دارد.روش الکترولیز نیازمندی های بالاتری برای غشای یونی، تجهیزات پیچیده و هزینه های تولید بالاتر است.

محتویات اختراع

هدف از اختراع ارائه روشی کم هزینه و کم آلاینده برای تولید یدات پتاسیم است و این روش دارای نرخ بالای استفاده از ید، عملکرد ساده و ایمن و نیاز به تجهیزات کم است.

اختراع حاضر از عملکرد اکسیداسیون گاز کلر برای اکسید کردن یدید پتاسیم برای تولید یدات پتاسیم در محیط ضعیف قلیایی استفاده می کند:

اختراع حاضر عمدتاً مقدار pH سیستم واکنش را کنترل می کند، تولید محصولات جانبی مانند ماده ساده ید و پریودات پتاسیم را سرکوب می کند و یدید پتاسیم را مستقیماً به یدات پتاسیم تبدیل می کند.

روش اختراع حاضر شامل مراحل زیر است: الف. حرارت دادن محلول آبی حاوی یدید پتاسیم تا دمای 60 تا 100 درجه سانتیگراد، تغذیه گاز کلر تحت هم زدن، و همزمان اضافه کردن قطره ای محلول آبی هیدروکسید پتاسیم به سیستم واکنش، کنترل سرعت افزودن. محلول آبی هیدروکسید پتاسیم، به طوری که مقدار pH سیستم واکنش بین 7-10 کنترل می شود.

ب- هنگامی که یون یدید در سیستم واکنش مصرف شد، قطره چکاندن محلول آبی هیدروکسید پتاسیم را متوقف کنید و به گاز کلر منتقل کنید، اسید کلریدریک غلیظ را به سیستم واکنش اضافه کنید، هم بزنید و تا دمای اتاق خنک شود، فیلتر کنید، جامد با آب شسته شود، بدست آید. محصول غلیظ یدات هیدروژن پتاسیم؛ ج. محصول خام یدات هیدروژن پتاسیم را در آب حل کنید، مقدار pH را با محلول آبی هیدروکسید پتاسیم خنثی کنید، رنگ زدایی کنید، تغلیظ و کریستال کنید، فیلتر کنید و خشک کنید تا محصول یدات پتاسیم به دست آید.

در مرحله A بالا، دمای سیستم واکنش ترجیحاً 80-95 درجه سانتیگراد و مقدار pH ترجیحاً 7.5-9 است.

در مرحله B بالا، مایع مادر فیلتر شده با محلول آبی هیدروکسید پتاسیم به مقدار pH خنثی تنظیم می شود، رنگ زدایی می شود، غلیظ و متبلور می شود، فیلتر می شود، خشک می شود و محصول کلرید پتاسیم با هم جمع آوری می شود.

در مرحله A فوق الذکر، محلول آبی حاوی یدید پتاسیم ممکن است محلول آبی یدید پتاسیم یا محلول مخلوط یدید پتاسیم و یدات پتاسیم باشد که در اثر واکنش نامتناسب ید در محلول آبی هیدروکسید پتاسیم ایجاد می شود.

واکنش نامتناسب ید در محلول آبی هیدروکسید پتاسیم به این صورت است که ید را به صورت دسته ای به محلول آبی هیدروکسید پتاسیم تحت هم زدن اضافه می کنیم و سرعت افزودن ید را کنترل می کنیم تا دمای سیستم واکنش بین 20 تا 50 درجه سانتی گراد باقی بماند. ترجیحاً 35-45 درجه سانتیگراد.

روش اختراع حاضر ساده و ایمن برای کارکردن، نیاز به تجهیزات کم، خلوص محصول بالا، و سه ضایعات بسیار کوچک، مناسب برای تولید تمیز صنعتی در مقیاس بزرگ، استفاده از ید بالا، و ارائه محصول جانبی است. کلرید پتاسیم، بنابراین عملکرد نسبتاً بالایی را می توان به دست آورد.بازده تجاری بالا.

راه های تفصیلی

تجسم 1: در 23 کیلوگرم محلول آبی هیدروکسید پتاسیم با محتوای وزنی 30 درصد و 50 کیلوگرم آب، 6 کیلوگرم ید را به صورت دسته ای تحت هم زدن اضافه کنید، واکنش گرمازا بین ید و هیدروکسید پتاسیم انجام می شود: سرعت افزودن ید را کنترل کنید، بنابراین پس از شفاف شدن سیستم، سیستم واکنش به محلول آبی مخلوط یدات پتاسیم، یدید پتاسیم و مقدار کمی هیدروکسید پتاسیم تبدیل می شود.

سپس سیستم واکنش تا 90 درجه سانتیگراد گرم می شود، گاز کلر را به سیستم واکنش تغذیه می کند، محلول آبی هیدروکسید پتاسیم 30 درصد وزنی را به طور همزمان می ریزد و گاز کلر و یدید پتاسیم واکنش گرمازا را انجام می دهند: سرعت افزودن هیدروکسید پتاسیم به مقدار pH سیستم واکنش را بین 7.5 تا 8.5 حفظ کنید، پس از تشخیص مصرف یون های یدید، چکیدن محلول آبی هیدروکسید پتاسیم را متوقف کنید و به تغذیه گاز کلر ادامه دهید تا مقدار pH محلول خنثی شود. این مرحله به حدود 8.3 کیلوگرم نیاز دارد. گاز کلر و 30 کیلوگرم محلول هیدروکسید پتاسیم.

پس از واکنش، 2.4 کیلوگرم اسید کلریدریک با محتوای HCl وزنی 36 درصد اضافه شد، هم زده شد و تا دمای اتاق خنک شد. جامد را فیلتر کرده و با مقدار کمی آب مقطر بشویید تا محصول خام هیدروژن یدات پتاسیم بدست آید.

محصول خام فوق الذکر هیدروژن یدات پتاسیم در 30 کیلوگرم آب مقطر در دمای 90 درجه سانتیگراد حل شد و pH با محلول آبی هیدروکسید پتاسیم 30 درصد وزنی خنثی شد و پس از رنگ زدایی با کربن فعال، غلظت، تبلور و تبلور و خشک کردن برای به دست آوردن محصول یدات پتاسیم انجام شد. پس از آزمایش، خلوص یدات پتاسیم بیش از 99 درصد است و نرخ تبدیل ید به یدات پتاسیم در فرآیند تولید بیش از 96 درصد است.

پس از فیلتر کردن محصول خام هیدروژن یدات پتاسیم، مایع مادر و مایع شستشو با هم ترکیب می شوند، مقدار pH با محلول هیدروکسید پتاسیم 30 درصد به حالت خنثی تنظیم می شود، با کربن فعال رنگ زدایی می شود، غلیظ شده، متبلور می شود، فیلتر می شود، با یخ شسته می شود. آب، و خشک کردن برای به دست آوردن محصولات کلرید پتاسیم.

تجسم 2: 6.5 کیلوگرم یدید پتاسیم را در 50 کیلوگرم آب حل کنید، تا دمای 90 درجه سانتیگراد گرم کنید، گاز کلر را تغذیه کنید و به صورت قطره ای یک محلول آبی هیدروکسید پتاسیم با وزن 30 درصد به طور همزمان اضافه کنید، و گاز کلر یدید و پتاسیم تولید کند. یک واکنش گرمازا: چکیدن هیدروکسید پتاسیم شتاب برای حفظ مقدار pH سیستم واکنش بین 7.5 تا 8.5 است. مقدار محلول خنثی است در این مرحله حدود 8.3 کیلوگرم گاز کلر و 30 کیلوگرم محلول هیدروکسید پتاسیم نیاز است.

پس از واکنش، 2.4 کیلوگرم اسید کلریدریک با محتوای وزنی HCl 36% اضافه شد، هم زده شد و تا دمای اتاق خنک شد، فیلتر شد و جامد با مقدار کمی آب مقطر شسته شد تا محصول خام هیدروژن یدات پتاسیم به دست آید.

محصول خام فوق الذکر هیدروژن یدات پتاسیم در 30 کیلوگرم آب مقطر در دمای 90 درجه سانتیگراد حل شد و pH با محلول آبی هیدروکسید پتاسیم 30 درصد وزنی خنثی شد و پس از رنگ زدایی با کربن فعال، غلظت، تبلور و تبلور و خشک کردن برای به دست آوردن محصول یدات پتاسیم انجام شد. پس از آزمایش، خلوص یدات پتاسیم بیش از 99 درصد است و نرخ تبدیل ید به یدات پتاسیم در فرآیند تولید بیش از 98 درصد است.

پس از فیلتر کردن محصول خام هیدروژن یدات پتاسیم، مایع مادر و مایع شستشو با هم ترکیب می شوند، مقدار pH با محلول هیدروکسید پتاسیم 30 درصد به حالت خنثی تنظیم می شود، با کربن فعال رنگ زدایی می شود، غلیظ شده، متبلور می شود، فیلتر می شود، با یخ شسته می شود. آب، و خشک کردن برای به دست آوردن محصولات کلرید پتاسیم.

ضمیمه ها

1. یک نوع روش ساخت یدات پتاسیم، مشخص می شود که شامل مراحل زیر است: الف. محلول آبی حاوی یدید پتاسیم تا 60-100 درجه سانتیگراد گرم می شود، کلر را تحت هم زدن تغذیه می کند، هیدروکسید پتاسیم را به طور همزمان به سیستم واکنش می ریزد. محلول آبی، سرعت افزودن محلول آبی هیدروکسید پتاسیم را کنترل کنید، مقدار pH سیستم واکنش را بین 7-10 کنترل کنید؛ اسید کلریدریک غلیظ را به سیستم اضافه کنید، هم بزنید و تا دمای اتاق خنک کنید، فیلتر کنید و جامد را با آب بشویید. برای به دست آوردن محصول خام یدات هیدروژن پتاسیم؛ تغلیظ و کریستالیزاسیون، فیلتر و خشک کردن برای به دست آوردن محصول یدات پتاسیم.

2. روش طبق ادعای 1، مشخص می شود که در مرحله A، دمای سیستم واکنش 80-95 درجه سانتی گراد و مقدار pH 7.5-9 است.

3. طبق روش توصیف شده در ادعای 1، مشخص می شود که در مرحله B شرح داده شده، پس از اینکه مایع مادر پس از فیلتر کردن، مقدار pH را با محلول آبی هیدروکسید پتاسیم، از طریق رنگ زدایی، تبلور غلیظ، فیلتر، خشک کردن، بازیابی، به حالت خنثی تنظیم کرد. کلرزنی محصولات پتاسیم

4. روش طبق ادعای 1، مشخص می شود که در مرحله A توصیف شده، محلول آبی حاوی یدید پتاسیم، محلول آبی یدید پتاسیم است، یا محلول مخلوط یدید پتاسیم و یدات پتاسیم است که واکنش عدم تناسب ید در هیدروکسید پتاسیم ایجاد می شود. راه حل.

5. طبق روش توصیف شده در ادعای 4، مشخص می شود که واکنش نامتناسب ید توصیف شده در محلول آبی هیدروکسید پتاسیم، اضافه کردن ید به صورت دسته ای در محلول آبی هیدروکسید پتاسیم تحت هم زدن است، سرعت افزودن ید کنترل به گونه ای است که واکنش دمای سیستم را بین 20-50 درجه سانتیگراد نگه دارید.

6. روش طبق ادعای 5 که مشخصه آن این است که دمای سیستم واکنش 35-45 درجه سانتیگراد است.

ابزار وبلاگ