مقالات و توضیحات
آزمیران / توئن ۸۰ مرک آلمان

توئن ۸۰ مرک آلمان

شکل ظاهری: مایع ویسکوز زرد
نام شیمیایی: توئین 80
مترادف: پلی اکسی اتیلن سوربیتان منو اولئات،سوربیتان منو اولئات اتوکسیلات
فرمول مولکولی: C24H44O6 (C2H4O) N
توبین 80 به عنوان امولسیفایر، عامل فوم ساز، روان کننده، حلال، عامل ضد الکتریسیته ساکن، پاک کننده ، دیسپرس کننده ، عامل چربی زدایی و واسطه شیمیایی در صنعت استفاده می شود.

پلی سوربات در تولید بستنی در صنایع غذایی به مقدار زیادی کاربرد دارد و موجب نرم تر شدن بافت بستنی شده در عین حال مقاومت آنرا در مقابل ذوب شدن افزایش میدهد. همچنین در تولید شیر به علت قرار دادن چربی ها در یک زنجیر باعث نگه داشتن هوا در مخلوط شده و بافت آنرا مستحکم تر میکند

خواص توئین 80

نام ماده: توئین 80 ، Tween 80 

فرمول شیمیایی:  C64H124O26

چگالی: 1/09 - 1/06 گرم بر سانتی متر مکعب

جرم مولکولی: 1310 گرم بر مول

نقطه اشتعال: 113 درجه سانتی گراد

اسامی دیگر: پلی سوربات 

پلی سوربات 80 (توئین 80) یک مایع غلیظ زردرنگ است که در آب و بسیاری از مایعات دیگر محلول است و از واکنش اسید اُلئیک (اسیدچرب موجود در چربی حیوانات و گیاهان) و پلی اتوکسی لیت سوربیتان (ترکیب شیمیایی حاصل از آب زدایی الکل شکری) تشکیل می شود. 

 

کاربرد توئین 80

 یک افزودنی رایج برای مواد غذایی است که به عنوان امولسیفایر، پایدارکننده، سورفکتانت، عامل رطوبت، پاک کننده استفاده می شود

پلی سوربات 80 یک ماده بسیار سودمند در مواد غذایی فراوری شده است که موجب نرمی و طعم خوب می شود. همچنین باعث می شود که مواد با یکدیگر مخلوط شوند. پلی سوربات علاوه بر مواد غذایی، به مواد بهداشتی، زیبایی، دارویی و واکسن ها نیز افزوده می شود. 

پلی سوربات به عنوان  پلی سوربات 80 به عنوان امولسیفایر استفاده می شود که موجب می شود روغن ها با آب مخلوط شود. امولسیفایر روغن را می شکند و به قطرات کوچک تبدیل می کند که این قطرات در آب حل نمی شوند ولی در آب پراکنده می شوند و بنابراین می توانند در مواد غذایی و آرایشی استفاده شوند. پلی سوربات به عنوان سورفکتانت در صابون ها و مواد آرایشی و بهداشتی استفاده می شود که با کاهش کشش سطحی منجر به پراکنش یک جز در جز دیگر می شود. پلی سوربات همچنین به عنوان پایدارکننده عمل می کند که پایداری یک جز در ترکیب را افزایش می دهد. کاربرد دیگر پلی سوربات 80 به عنوان کف زدا در ویتامنی ها، مواد دارویی و واکسن ها می باشد. در تولید بستنی و سس نیز استفاده می شود. 

پلی سوربات در مواد دارویی و برخی ویتامین ها، مکمل ها و واکسن ها استفاده می شود. پلی سوربات 80 سازگاری کپسول های ژلی و قرص ها در معده را موجب می شود. 

بنابراین پلی سوربات در چسب، بستنی، سس مایونز، ژلاتین، ویتامین ها، صابون، شامپو، مواد آرایشی و بهداشتی، چاشنی و ادویه، واکسن ها استفاده می شود. 

پلی سوربات باید در محیط خشک و خنک و در نگهدارنده های مناسب ذخیره شود و از رطوبت و گرما به دور باشد.

توئن 80 یک ترکیب شیمیایی با شناسه پاب‌کم ۱۴۷۷۳ است. که جرم مولی آن ۱۳۱۰ گرم بر مول می‌باشد. توبین ۸۰ به عنوان امولسیفایر، عامل فوم ساز، روان کننده، حلال، عامل ضد الکتریسیته ساکن، پاک کننده ، دیسپرس کننده ، عامل چربی زدایی و واسطه شیمیایی در صنعت استفاده می شود. تفاوت این ماده با دیگر polysorbate ها در زنجیره هیدروکسیل است که در این ماده بلندتر است و جرم مولکولی آن ۱۳۱۰ g/mole است.

 

نامهای دیگر این ماده به شرح زیر است :

  1. ALKEST TW 80
  2. Scattics
  3. Canarcel
  4. Poegasorb 80
  5. Tween 80 (این لسم به عنوان نشان بازارICI آمریکا است.)

کاربرد های مهم ماده اولیه تویین ۸۰ در صنایع:

  1. در تولید بستنی در صنایع غذایی به مقدار زیادی کاربرد دارد و موجب نرم تر شدن بافت بستنی شده در عین حال مقاومت آنرا در مقابل ذوب شدن افزایش میدهد.
  2. در تولید شیر به علت قرار دادن چربی ها در یک زنجیر باعث نگه داشتن هوا در مخلوط شده و بافت آنرا مستحکم تر میکند.
  3. به عنوان رقیق کننده در صنعت دارو استفاده میشود.
  4. به عنوان سرفکتانت در صابون و مواد آرایشی استفاده میشود.
  5. به عنوان تثبیت کننده در دهان شویه استفاده میشود.
  6. در صنعت آرایشی ناخالصی بیشتری نسبت به صنعت خوراکی داشته، و یکی از مهمترین مواد اولیه آرایشی و بهداشتی می باشد.

bsjylgrbucemmekrdchtzwooei55a3z5uyqe453oiustepcsqgja.mx-verification.google.com.

ابزار وبلاگ