مقالات و توضیحات
آزمیران / پروپیونیک اسید مرک کد 800605

پروپیونیک اسید مرک کد 800605

پروپانوئیک اسید به انگلیسی: Propanoic acid) با فرمول شیمیایی C۳H۶O۲ یک ترکیب شیمیایی با شناسه پاب‌کم ۱۰۳۲ است. که جرم مولی آن 74.08 g/mol می‌باشد. شکل ظاهری این ترکیب، مایع بی‌رنگ است. دارای بوی ترشیدگی و تعفن تند است. بخار تحریک کننده ایجاد می‌کند.

تولید:

H2C=CH2 + H2O + CO → CH3CH2CO2H

پروپیونیک اسید، اسید چرب اشباع با زنجیر کوتاه می‌باشد که شامل اتان متصل به کربن گروه کربوکسی است

ممکن است اسید پروپیونیک در طی استفاده از آن در تولید خوراک دام، به عنوان نگهدارنده در سیلوهای بذر و دانه، تولید نمک کلسیم و سدیم، تولید استر سلولز، داروسازی و طعم دهنده‌ها و رایحه‌ها به محیط زیست انتشار یابد. پروپیونیک اسید همانند استیک اسید در فرایندهای مختلف آنزیمی و تخمیر (مانند تخمیر کربوهیدرات بی هوازی در معده نشخوارکنندگان) تولید میشود. در لبنیات به مقدار کمی تولید میشود و استرهای آن در بعضی از روغن‌های اساسی یافت میشود. در صورت انتشار آن به هوا، فشار بخار ۵۳/۳ میلی‌متر جیوه در دمای ۲۵ درجه سانتیگراد نشان میدهد که اسید پروپیونیک فقط به عنوان بخار وجود خواهد داشت. پروپیونیک فاز بخار با واکنش با رادیکال‌های هیدروکسیل فتوشیمیایی تولید شده در جو تخریب میشود. نیمه عمر این واکنش در هوا ۱۳ روز تخمین زده شده‌است. پیش‌بینی می‌شود که اسید پروپیونیک اگر در خاک رهاسازی شود، دارای تحرک بسیار بالایی باشد. پروپیونیک اسید به‌طور گسترده‌ای در محلول‌های دفع زباله و فاضلاب مناطق صنعتی می‌تواند حضور داشته باشد.

فروش و تامین اسید پروپیونیک

آزمیران وارد کننده اسید پروپیونیک در ایران بوده و میتواند از بهترین کمپانی های اروپایی و چینی این محصول را در انواع بسته بندیها در اختیار مشتریان خود قرار دهد.

کافیست سفارشات خود را با کارشناسان فروش ما در میان بگذارید در کمترین زمان ممکن همکارانمان اقدام به ارسال پیش فاکتور و مشخصات فنی و MSDS مینمایند.

تخمیر اسید پروپیونیک

با استفاده از تخمیر به روش کشت ناپیوسته, گلوکز و گلیسرول به عنوان سوبسترا در غلظت  30 g/lدر pH=6.5 و درجه حرارت 32oC تولید اسید پروپیونیک توسط باکتری Propionibacterium acidopropionici در شرایط بی هوازی انجام شد. در تمام موارد اسید پروپیونیک محصول نهایی تخمیر و اسید استیک محصول فرعی واکنش بود. شواهد نشان داد که کارآیی تولید محصول با استفاده از گلیسرول به عنوان منبع اصلی کربن و انرژی نسبت به گلوکز بیشتر (0.55 g/lh) بود. بعلاوه با استفاده از گلیسرول به عنوان (ماده اولیه) تولید محصول فرعی اسید استیک 21.6 درصد کاهش یافت. دلیل بهره وری بالای روش در خصوص باکتری مورد استفاده ممکن است ناشی از تمایل باکتری در تولید هموپروپیونیک اسید و نیز عدم استفاده از محصول نهایی در سایر مسیرهای متابولیسمی باشد.

لینک https://www.sid.ir/paper/164173/fa

جایگزین اسید پروپیونیک

اثر اسپری اسیدهای سیتریک، استیک و پروپیونیک بر برخی پارامترهای میکروبی، شیمیایی و ظاهری گوشت بسته بندی شده گاو

 اثر اسپری اسیدهای سیتریک, استیک و پروپیونیک بر خصوصیات میکروبی, شیمیایی و ظاهری گوشت بسته بندی شده گاو مورد مطالعه قرار گرفت. گوشت ناحیه سردست گاو متعاقب اسپری با محلول های 1 درصد استریل اسیدهای سیتریک, استیک و پروپیونیک, بسته بندی گردید. نمونه های بسته بندی شده گوشت در دمای 4 درجه سلسیوس نگه داری و با فواصل 2 روز, مورد آزمایش های میکروبی (شمارش مزوفیل های هوازی, شمارش کلی فرم ها, شمارش سرماگرا ها و شمارش بی هوازی ها), شیمیایی (pH و TVN) و ظاهری (درصد خونابه, کیفیت رنگ و بو) قرار گرفت. آزمایشات در 20 تکرار انجام پذیرفت. نتایج به دست آمده نشان داد, تعداد مزوفیل های هوازی, کلی فرم ها, سرماگرا ها و بی هوازی ها در طی دوره نگه داری 8 روزه افزایش معنی داری (P<0.01) دارد. تفاوت تعداد میکروب ها بین نمونه شاهد با نمونه تیمارشده با اسید سیتریک معنی دار نبود, درحالی که این تفاوت بین نمونه شاهد و تیمارهای اسید استیک و پروپیونیک معنی دار (P<0.01) بود. همچنین تفاوت پارامترهای مزبور بین اسید سیتریک با اسید استیک و پروپیونیک معنی دار بود (P<0.01) درحالی که این تفاوت بین اسید استیک و پروپیونیک معنی دار نبود. با توجه به پارامترهای میکروبی و شیمیایی, می توان نمونه های شاهد را به مدت 4 روز, نمونه های تیمارشده با اسید سیتریک را تا 5 روز و نمونه های تیمارشده با اسید استیک و پروپیونیک را 7 روز نگه داری نمود. به دلیل غیرمعنی دار (P>0.01) بودن تفاوت بین نمونه شاهد و نمونه های تیمارشده از لحاظ خصوصیات ظاهری, می توان از غلظت های 1% این اسیدها بدون ایجاد عوارض نامطلوب ظاهری, در افزایش زمان ماندگاری گوشت گاو استفاده نمود.

لینک مقاله : https://www.sid.ir/paper/222901/fa

کاربرد اسید پروپیونیک چیست ؟

اسید پروپیونیک به طور مشخص دارای اثر جلوگیری کننده از رشد کپک ها و برخی باکتری ها می باشد .

از ویژگی و خصوصیت ضد کپک بودن اسید پروپیونیک و املاح آن به خصوص در مورد نان استفاده می شود با توجه به اینکه اساساً در کار مخمر و انجام عمل تخمیر توسط آن مشکلی ایجاد نمی گردد.

مقدار به کار رفته از این ماده بستگی به درجه حرارت نگهداری نان دارد.

پروپیونات سدیم و پتاسیم به صورت گرد سفید رنگ هستند که به آسانی می توان آنها را در مورد مواد خشک به کار برد.

پروپیونات سدیم به خصوص بسیار محلول است و از این نظر به کار بردن آن در اغذیه مایع نیز عملی می باشد.

مقدار اسید پروپیونیک مشخصاً در پنیر سوئیسی زیاد بوده و میزان آن تا یک درصد می رسد که توسط پروپیونی باکتریوم شرمانی از اسید لالتیک موجود تولید میشود.

البته تولید اسید پروپیونیک همراه با تولید مقداری CO2 است که این CO2 در محل هایی در یک قطعه پنیر جمع می شود و فضاهای خاصی را به صورت حفراتی در پنیر به وجود می آورد .

نکته در مورد اسید پروپیونیک :

اساساً اسید پروپیونیک و املاح آن به میزان کمی طعم پنیر را از خود نشان می دهند اما این مشکلی در موادی که به آن اضافه می شوند ایجاد نمیکند. علاوه بر نان از این ترکیبات در بعضی از پنیرها و فراورده های آردی استفاده میگردد.

سمیت پروپیونیک برای کپک ها و بعضی از باکتری ها به این جهت است که آنها نمی توانند اسیدهای سه کربنی را متابولیزه کنند. اما در پستانداران این اسید نظیر دیگر اسیدها متابولیزه می شود.

میزان استفاده و افزودن آن به ماده غذایی و خوراکی در حدود ۰/۳ درصد است و مصرف آن دراین سطح با هیچ گونه خطری نمی تواند همراه باشد و کاملا” ایمن میباشد .

فرمول اسید پروپیونیک

فرمول: C₃H₆O₂

خرید اسید پروپیونیک

جهت سفارش اسید پروپیونیک با کارشناسان فروش ما در تماس باشید تلفن 02188920648

 

خطر

مترادف: سطح کیفیت M-Clarity™ اسید پروپانوئیک = MQ200

فرمول: C3H6O2
MW: 74.08 g/mol نقطه
جوش: 141 درجه سانتی گراد (1013 hPa) نقطه
ذوب: -21 درجه سانتی گراد
چگالی: 0.99 گرم بر سانتی متر مکعب (20 درجه سانتی گراد)
فلش فلش: 49 درجه سانتی گراد دمای
ذخیره سازی :
شماره MDL: MFCD00002756
شماره CAS: 79-09-4
EINECS: 201-176-3
UN: 3463
ADR: 8 (3),II
REACH: 01-2119486971-24
Merck Index: 12,0801

مشخصات نتایج تست

انحلال پذیری(20 درجه سانتیگراد) محلول
نقطه ذوب-20 درجه سانتی گراد
جرم مولی74.08 گرم در مول
نقطه جوش141 درجه سانتی گراد (1013 hPa)
فشار بخار5 hPa (20 درجه سانتیگراد)
نقطه فلاش50 درجه سانتی گراد
ضریب شکست1.386 (20 درجه سانتیگراد، 589 نانومتر)
حد انفجار2.1 - 12 % (V)
تراکم0.993 گرم بر سانتی متر مکعب (20 درجه سانتی گراد)
pH2.5 (100 گرم در لیتر، H2O، 20 درجه سانتیگراد)
نقطه احتراق485 درجه سانتی گراد DIN 51794
مترادف هامتیل استیک اسید
فرمول C3H6O2
لینک https://azmiran.com/22143/163458

بسته بندیهای موجود 
این محصول در بسته بندیهای 1 لیتری و 2.5 لیتری و 25 لیتری و 220 لیتری موجود است

ابزار وبلاگ