مقالات و توضیحات
آزمیران / روش تولید پروپان

روش تولید پروپان

خلاصه

اختراع حاضر مربوط به روش تولید پروپان و دستگاه تولید پروپان است که قادر است به طور موثر پروپان با خلوص بالا را با عملکرد بالا بدست آورد. روش تولید پروپان اختراع حاضر شامل مراحل زیر است: مرحله واکنش هیدروژناسیون به دست آوردن پروپان خام گازی حاوی ناخالصی با هیدروژنه کردن پروپیلن خام و هیدروژن در حضور کاتالیزور؛ مرحله حذف ناخالصی های موجود در پروپان خام به دست آمده و به دست آوردن پروپان خالص شده مرحله حذف ناخالصی دارای مراحل زیر است: تصفیه جذب با تماس پروپان خام با جاذب، مرحله حذف جذب برای جذب و حذف آب، اتان و پروپیلن موجود در پروپان خام به عنوان ناخالصی؛ پروپان خام پس از عملیات جذب تا حدی تغلیظ یا تقطیر می شود و هیدروژن، اکسیژن، نیتروژن و متان موجود در پروپان خام پس از عملیات جذب جدا شده و به عنوان ناخالصی حذف می شوند.

شرح

روش تولید پروپان و دستگاه تولید پروپان

زمینه فنی

[0001] اختراع حاضر به روشی برای تولید پروپان و دستگاه تولید پروپان مربوط می شود.

تکنیک پس زمینه

[0002] پروپان در زمینه مواد الکترونیکی نیمه هادی مانند یک ماده خام برای SiC، یک ماده دستگاه قدرت نسل بعدی، استفاده می شود و به عنوان گاز پروپان رقیق شده با هیدروژن یا گاز پروپان خالص استفاده می شود. برای این استفاده، پروپان باید خلوص بالاتری داشته باشد.

[0003] گاز ماده خام عمدتاً از پروپان که به عنوان ماده خام پروپان با خلوص بالا استفاده می شود، شامل اتان، پروپیلن، ایزوبوتان و n-بوتان به عنوان ناخالصی در غلظت های بالا است. روش‌های خالص‌سازی پروپان از گاز منبع شامل روش‌هایی مانند تقطیر، جداسازی غشایی، جداسازی جذبی و جداسازی جذبی است.

[0004] سند ثبت اختراع 1 روشی را برای جداسازی پروپیلن و پروپان با تقطیر شرح می دهد. به عنوان مثال، هنگام جداسازی پروپیلن و پروپان با تقطیر مانند تکنیک شرح داده شده در سند ثبت اختراع 1، از آنجایی که نقطه جوش آنها نزدیک است (اختلاف نقطه جوش 4.9 درجه سانتیگراد است)، جداسازی نیاز به تقطیرهای مکرر در مراحل مختلف دارد. بنابراین تجهیزات در مقیاس بزرگ و تنظیم دقیق شرایط تقطیر مورد نیاز است که مانع بزرگی برای استفاده عملی است.

در سند ثبت اختراع 2، استفاده از gac برای جداسازی ایزوبوتان و n-بوتان و جذب پروپان، استفاده از غربال مولکولی gac برای اتان و پروپیلن و روش جداسازی جذب پروپان را ثبت کنید. در فناوری شرح داده شده در سند ثبت اختراع 2، پروپان با خلوص بالا را می توان بدون عملیات پیچیده مانند تقطیر به دست آورد.اما هنگام استفاده از کربن فعال برای جذب و جداسازی ایزوبوتان و n-بوتان از پروپان، جذب پروپان بر روی کربن فعال مقدار بزرگ است و این مشکل وجود دارد که عملکرد پروپان ضعیف است.

[0006] به عنوان روشی برای حل چنین مشکلی، سند ثبت اختراع 3 روشی را برای تولید پروپان با تماس پروپیلن با هیدروژن برای ایجاد واکنش هیدروژناسیون توصیف می کند.

[0007] سند هنر قبلی [0008] سند ثبت اختراع

سند ثبت اختراع 1: ثبت اختراع ژاپنی - شماره باز 2002-356448

سند ثبت اختراع 2: انتشارات ثبت اختراع ژاپنی بررسی نشده شماره 2013-129606

سند ثبت اختراع 3: مشخصات ثبت اختراع ایالات متحده شماره 3509226

محتویات اختراع

مشکل فنی که با اختراع حل می شود

[0013] در روش تولید پروپان شرح داده شده در سند ثبت اختراع 3، از آنجایی که پروپان از پروپیلن توسط یک واکنش هیدروژناسیون تولید می شود، پروپان را می توان بدون عملیات پیچیده مانند تقطیر به طور موثر تولید کرد.

اما در روش تولید پروپان شرح داده شده در سند ثبت اختراع شماره 3، در واکنش هیدروژناسیون همراه با تولید حرارت پروپان از پروپیلن، هنگامی که دمای واکنش بیش از حد بالا می‌رود، ناخالصی‌هایی مانند متان و اتان تولید می‌شود که در نتیجه، مقدار زیادی پروپان تولید می‌شود. پروپان خلوص را نمی توان بدست آورد.

[0015] هدف از این اختراع ارائه یک روش تولید پروپان و یک دستگاه تولید پروپان است که قادر به بدست آوردن پروپان با خلوص بالا به طور کارآمد و با بازده بالا باشد.

روش حل مشکل فنی

اختراع حاضر نوعی روش ساخت پروپان است که مشخصه آن این است که عملیات زیر را شامل می شود:

فرآیند واکنش هیدروژناسیون برای بدست آوردن پروپان خام گازی حاوی ناخالصی با هیدروژنه کردن پروپیلن خام و هیدروژن در حضور یک کاتالیزور؛ و

و یک مرحله حذف ناخالصی به دست آوردن پروپان خالص شده با حذف ناخالصی های موجود در پروپان خام به دست آمده در مرحله واکنش هیدروژناسیون.

[0020] علاوه بر این، روش تولید پروپان اختراع حاضر به این صورت است که ناخالصی حاوی حداقل هر یک از هیدروژن، اکسیژن، نیتروژن، آب، متان، اتان و پروپیلن است.

علاوه بر این، روش تولید پروپان اختراع حاضر به این صورت است که مرحله حذف ناخالصی دارای مراحل زیر است:

مرحله حذف جذب که در آن آب، اتان و پروپیلن موجود به عنوان ناخالصی در پروپان خام جذب شده و توسط تیمار جذبی که در آن پروپان خام در تماس با یک جاذب قرار می‌گیرد، حذف می‌شوند.

مرحله جداسازی و حذف جداسازی و حذف هیدروژن، اکسیژن، نیتروژن و متان موجود به عنوان ناخالصی های موجود در پروپان خام پس از عملیات جذب با تراکم یا تقطیر جزئی پروپان خام پس از عملیات جذب در مرحله حذف جذب.

علاوه بر این، روش ساخت پروپان اختراع حاضر از این جهت مشخص می شود که جاذب توصیف شده زئولیت غربال مولکولی (الک) و کربن فعال غربال مولکولی است.

علاوه بر این، روش تولید پروپان اختراع حاضر به این صورت است که زئولیت غربال مولکولی توصیف شده و کربن فعال غربال مولکولی دارای بدنه متخلخلی هستند که قطر منافذ آن منافذ 4 آنگستروم است. در میان آنها، "انگستروم (فرد)" طول l(T1()m است، 4 آنگستروم معادل 0.4 نانومتر (نانومتر) است.

[0026] علاوه بر این، روش تولید پروپان اختراع حاضر به این صورت است که عملیات جذب در مرحله حذف جذب در دمای 5 تا 50 درجه سانتی گراد و فشار 0.1 تا 0.5 MPaG انجام می شود. علاوه بر این، "G" فوق به این معنی است که فشار یک استاندارد فشار سنج است و نشانه های فشار زیر نیز یکسان است.

علاوه بر این، اختراع حاضر نوعی دستگاه تولید پروپان است که مشخصه آن این است که شامل:

بخش واکنش هیدروژناسیون که در آن پروپان خام گازی حاوی ناخالصی از هیدروژنه کردن پروپیلن خام و هیدروژن در حضور کاتالیزور به دست می‌آید.

[0029] یک واحد حذف ناخالصی که ناخالصی های موجود در پروپان خام بدست آمده در واحد واکنش هیدروژناسیون را حذف می کند تا پروپان خالص به دست آید.

اثر اختراع

[0031] با توجه به اختراع حاضر، روش تولید پروپان شامل یک مرحله واکنش هیدروژناسیون و یک مرحله حذف ناخالصی است. در مرحله واکنش هیدروژناسیون، پروپان خام گازی حاوی ناخالصی از هیدروژنه کردن پروپیلن خام و هیدروژن در حضور کاتالیزور به دست می آید.

هنگامی که پروپان با واکنش هیدروژناسیون تولید می شود، زمانی که دمای واکنش واکنش هیدروژنه همراه با تولید گرما بیش از حد بالا باشد، ناخالصی هایی مانند متان یا اتان تولید می شود، بنابراین برای به دست آوردن پروپان با خلوص بالا، کنترل دمای واکنش با دقت بالا کنترل دما پیچیده. روش تولید پروپان با خلوص بالا با استفاده از چنین واکنش هیدروژناسیون که در آن دمای واکنش با دقت بالا کنترل می شود، نمی توان گفت که روش کارآمدی است.

بنابراین، در روش تولید پروپان اختراع حاضر، دمای واکنش واکنش هیدروژناسیون با دقت بالایی کنترل نمی شود، اما ناخالصی های موجود در پروپان خام به دست آمده در مرحله واکنش هیدروژناسیون (ناخالصی های اصلی حاوی حداقل یکی از هیدروژن، اکسیژن، نیتروژن، آب، متان، اتان و پروپیلن) برای به دست آوردن پروپان خالص حذف می شوند. بنابراین، روش تولید پروپان اختراع حاضر می تواند به طور موثر پروپان خالص شده با خلوص بالا را با بازده بالا بدست آورد.

[0034] علاوه بر این، طبق اختراع حاضر، مرحله حذف ناخالصی دارای یک مرحله حذف جذب و یک مرحله جداسازی و حذف است. در مرحله جذب-حذف، آب، الکل اتیلیک موجود در پروپان خام به عنوان ناخالصی، توسط تیمار جذبی که در آن پروپان خام با یک جاذب (زئولیت غربال مولکولی و کربن فعال غربال مولکولی، که اجسام متخلخل دارای منافذ هستند، در تماس است، حذف می‌شوند. با قطر منافذ 4 آنگستروم) آلکان ها و پروپیلن با جذب حذف می شوند. که در آن، عملیات جذب در مرحله حذف جذب در دمای 50-5 درجه سانتیگراد و فشار 0.1-0.5 MPaG انجام می شود.

علاوه بر این، در مرحله جداسازی و حذف، هیدروژن، اکسیژن، نیتروژن و متان موجود به عنوان ناخالصی در پروپان خام پس از عملیات جذب، با تراکم یا تقطیر جزئی پروپان خام پس از تیمار جذب در مرحله جذب و حذف، جدا می‌شوند. . بنابراین، ناخالصی‌های حاوی حداقل هر یک از هیدروژن، اکسیژن، نیتروژن، آب، متان، اتان و پروپیلن موجود در پروپان خام به‌دست‌آمده در مرحله واکنش هیدروژناسیون را می‌توان به طور موثر حذف کرد و پروپان با خلوص بالا را حذف کرد.

[0036] علاوه بر این، طبق اختراع حاضر، دستگاه تولید پروپان شامل یک واحد واکنش هیدروژناسیون و یک واحد حذف ناخالصی است. در بخش واکنش هیدروژناسیون، پروپان خام گازی حاوی ناخالصی از هیدروژنه کردن پروپیلن خام و هیدروژن در حضور کاتالیزور به دست می آید. علاوه بر این، قسمت حذف ناخالصی ناخالصی ها (ناخالصی های اصلی حداقل حاوی هیدروژن، اکسیژن، نیتروژن، آب، متان، اتان و پروپیلن) موجود در پروپان خام به دست آمده در بخش واکنش هیدروژناسیون را حذف می کند تا پروپان خالص به دست آمده را به دست آورد. . بنابراین، دستگاه تولید پروپان اختراع حاضر می تواند به طور موثر پروپان خالص شده با خلوص بالا را با عملکرد بالا به دست آورد.

شرح نقشه ها

[0037] هدف، ویژگی‌ها و مزایای اختراع حاضر از توضیحات مفصل زیر و نقشه‌های همراه واضح‌تر خواهد شد.

نمودار فرآیندی است که مراحل یک روش برای تولید پروپان را طبق یکی از تجسم اختراع حاضر نشان می دهد.

[0039] شکل 2 نموداری است که پیکربندی یک دستگاه تولید پروپان 100 را مطابق با اولین تجسم اختراع حاضر نشان می دهد.

[0040] شکل 3 نموداری است که پیکربندی یک دستگاه تولید پروپان 200 را مطابق با تجسم دوم اختراع حاضر نشان می دهد.

راه های تفصیلی

نمودار فرآیندی است که مراحل یک روش برای تولید پروپان را طبق یکی از تجسم اختراع حاضر نشان می دهد. روش تولید پروپان در این تجسم شامل مرحله تامین مواد خام s1، مرحله واکنش هیدروژناسیون s2، مرحله حذف ناخالصی s3 با مرحله حذف جذب s31 و مرحله حذف جداسازی s32، مرحله تصفیه هیدروژن s4 و بازیابی محصول است. مرحله s5. علاوه بر این، روش تولید پروپان در تجسم حاضر شامل مرحله بازسازی جاذب s311 برای بازسازی جاذب مورد استفاده در مرحله حذف جذب s31 است.

[0042] شکل 2 نموداری است که پیکربندی یک دستگاه تولید پروپان 100 را مطابق با اولین تجسم اختراع حاضر نشان می دهد. دستگاه تولید پروپان 100 این تجسم شامل یک مخزن ذخیره مواد خام پروپیلن 1، یک بخارساز 2، یک برج واکنش هیدروژناسیون 3 که به عنوان واحد واکنش هیدروژناسیون عمل می کند، یک برج جذب اول 4 که به عنوان واحد حذف ناخالصی عمل می کند، یک برج جذب دوم 4 است. و یک برج جذب دوم 4. یک ستون 5، یک کندانسور جزئی 6، یک ظرف بازیابی 7 و یک بطری پرکننده 8 تشکیل شده است. دستگاه تولید پروپان 100 دستگاهی برای اجرای روش ساخت پروپان این تجسم است. مخزن ذخیره پروپیلن مواد خام 1 و بخارساز 2 مرحله تامین مواد خام si را اجرا می کنند، برج واکنش هیدروژناسیون 3 مرحله واکنش هیدروژناسیون s2 را اجرا می کند و اولین برج جذب 4 و برج جذب دوم 5 فرآیند حذف جذب s31 و فرآیند بازسازی جاذب s311 از فرآیند حذف ناخالصی s3 را انجام می دهند، کندانسور جزئی 6 فرآیند جداسازی و حذف s32 و فرآیند تصفیه هیدروژن s4 را انجام می دهد و ظرف بازیابی 7 و بطری پرکننده 8 فرآیند بازیابی محصول s5 را انجام می دهند.

[0043] مخزن ذخیره پروپیلن مواد خام 1 مخزنی برای ذخیره پروپیلن خام است تا ماده خام واکنشی برای واکنش هیدروژناسیون در برج واکنش هیدروژناسیون 3 باشد که بعداً توضیح داده شد. همانطور که در جدول 1 نشان داده شده است، پروپیلن خام حاوی متان، اتان، پروپان، نیتروژن و اکسیژن به عنوان ناخالصی های اصلی است.

میز 1

[0045]

[0046] علاوه بر این، همانطور که در جدول 1 نشان داده شده است، پروپیلن خام دارای غلظت کمتری از ناخالصی در ایزوبوتان و n-بوتان نسبت به پروپان خام است که به طور کلی برای خرید در دسترس است. به این ترتیب، از آنجایی که پروپیلن خام غلظت ناخالصی کمی در ایزوبوتان و n-بوتان دارد، با استفاده از این پروپیلن خام برای تولید پروپان، نیازی به جداسازی ایزوبوتان و n-بوتان با عملیات جذب با استفاده از کربن فعال مانند تکنولوژی نیست. شرح داده شده در سند ثبت اختراع 2. بوتان با جذب حذف می شود.

[0047] در تجسم حاضر، پروپیلن خام که غلظت ناخالصی آن کمتر از 1.0 vol.ppm در ایزوبوتان، n-بوتان و پنتان است به عنوان ماده خام پروپیلن استفاده می شود. علاوه بر این، خلوص پروپیلن خام 95 درصد مول یا بیشتر، ترجیحاً 99 مول درصد یا بیشتر است.

[0048] مخزن ذخیره پروپیلن مواد خام 1 پروپیلن خام مایع را به گونه ای ذخیره می کند که یک فاز گاز در قسمت بالایی تشکیل شود. قسمت بالایی مخزن ذخیره پروپیلن مواد خام 1 با یک لوله کشی مسیر جریان تصفیه مخزن ارائه شده است. نیتروژن و اکسیژن موجود در پروپیلن خام مایع ذخیره شده در مخزن ذخیره پروپیلن مواد خام 1 را می توان از طریق لوله کشی کانال تصفیه مخزن Ia حذف کرد.

[0049] علاوه بر این، یک لوله کشی کانال تامین مواد خام 11 بین مخزن ذخیره سازی پروپیلن مواد خام 1 و برج واکنش هیدروژناسیون 3 که بعداً توضیح داده شد، ارائه می شود. هنگامی که پروپیلن خام از مخزن ذخیره پروپیلن 1 خارج می شود، می توان پروپیلن خام گازی را از فاز گاز مخزن ذخیره پروپیلن مواد خام 1 خارج کرد و پروپیلن خام مایع را نیز می توان ساخت جریان از فاز مایع مخزن ذخیره پروپیلن مواد خام 1. جریان خارج.

هنگامی که پروپیلن خام مایع از فاز مایع مخزن ذخیره پروپیلن 1 خارج می شود، پروپیلن خام مایع در بخارساز 2 تبخیر می شود و به عنوان برج پروپیلن خام گازی 3 به واکنش هیدروژناسیون عرضه می شود. بخارساز 2 می تواند تمام پروپیلن خام مایع را که از فاز مایع مخزن ذخیره پروپیلن مواد خام خارج می شود، تبخیر کند،

[0051] بخشی از پروپیلن خام مایع که از فاز مایع مخزن ذخیره پروپیلن مواد خام 1 خارج می شود، ممکن است تبخیر شود. هنگام تبخیر بخشی از پروپیلن خام مایع که از فاز مایع مخزن ذخیره پروپیلن مواد خام 1 خارج می شود، بخارساز 2 پروپیلن خام مایع را با نرخ تبخیر 85 تا 98 درصد حجمی کل پروپیلن خام مایع تبخیر می کند. بخشی از پروپیلن خام به گاز تبدیل می شود. بنابراین، برای مثال، هنگامی که پروپیلن خام حاوی ایزوبوتان، n-بوتان و موارد مشابه به عنوان ناخالصی باشد، این ناخالصی ها می توانند به عنوان اجزای مایع از طریق لوله کشی کانال تصفیه بخارساز 2حذف شوند.

پروپیلن خام گازی که از فاز گاز مخزن ذخیره پروپیلن مواد خام 1 خارج می شود یا پروپیلن خام گازی که از فاز مایع مخزن ذخیره پروپیلن 1 خارج می شود و در گازیفایر 2 به گاز تبدیل می شود به مواد خام عرضه می شود. لوله 11 مسیر جریان از طریق لوله 11 مسیر جریان تامین مواد خام جریان می یابد و به ستون واکنش هیدروژناسیون 3 می ریزد در حالتی که شیر تغییر مسیر جریان IIa برای باز و بسته شدن مسیر جریان باز می شود.

[0053] در لوله جریان تامین مواد خام 11، یک لوله جریان ورودی هیدروژن 12 بین مخزن ذخیره سازی پروپیلن مواد خام 1 و برج واکنش هیدروژناسیون 3 متصل می شود. پروپیلن خام گازی که در لوله‌کشی کانال تامین مواد خام 11 جریان دارد، به لوله‌کشی کانال ورودی هیدروژن 12 جریان می‌یابد که دریچه باز و بسته‌کننده کانال 12برای باز و بسته کردن کانال لوله‌کشی 12 ورودی هیدروژن باز می‌شود، و هیدروژن در حال جریان به داخل لوله کشی کانال تامین مواد اولیه 11 مخلوط شده است. بنابراین، در لوله کشی کانال تامین مواد خام 11، گاز مخلوطی که در آن پروپیلن خام و هیدروژن مخلوط شده اند، از طریق لوله کشی کانال تامین مواد خام 11 جریان می یابد و به برج واکنش هیدروژنی 3 عرضه می شود.

نسبت اختلاط گاز مخلوط عرضه شده به برج واکنش هیدروژناسیون 3 پروپیلن خام/هیدروژن=1/0.8~1/100 در نسبت مولی است، ترجیحاً پروپیلن خام/هیدروژن=1/100. 1.1~1/10. هنگامی که نسبت مولی هیدروژن به پروپیلن خام کمتر از 0.8 باشد، پروپیلن نمی تواند به اندازه کافی به پروپان هیدروژنه شود. هنگامی که نسبت مولی هیدروژن به پروپیلن خام از 100 بیشتر شود، مقدار زیادی هیدروژن واکنش نداده در پروپان تولید شده باقی می ماند و جداسازی و حذف هیدروژن را دشوار می کند.

[0055] در برج واکنش هیدروژناسیون 3، پروپان خام گازی حاوی ناخالصی ها از هیدروژنه کردن پروپیلن خام و هیدروژن در حضور کاتالیزور به دست می آید. برج واکنش هیدروژناسیون 3 دارای فضای داخلی توخالی است و فضای داخلی با یک کاتالیزور پر شده است. علاوه بر این، یک تنظیم کننده دما برای حفظ داخل برج واکنش هیدروژناسیون 3 در دمای دلخواه در برج واکنش هیدروژناسیون 3 تعبیه شده است. در برج واکنش هیدروژناسیون 3، واکنش هیدروژناسیون با تماس پروپیلن خام با هیدروژن در حضور یک کاتالیزور برای تولید پروپان خام رخ می دهد.

از آنجایی که کاتالیزور در برج واکنش هیدروژناسیون 3 پر شده است، تا زمانی که کاتالیزور احیا باشد، محدودیت خاصی وجود ندارد. به عنوان مثال، ترجیحاً حاوی کاتالیزوری باشد که از پالادیوم (Pd)، رودیوم (Rh)، پلاتین (Pt) انتخاب شده است. روتنیوم (Ru) و کاتالیزور حاوی حداقل یک نوع نیکل (Ni) ترجیحاً کاتالیزوری حاوی پالادیوم (Pd) است. با انجام واکنش هیدروژناسیون پروپان در حضور چنین کاتالیزوری می توان بازده واکنش هیدروژناسیون را بهبود بخشید و سرعت تولید پروپان را بهبود بخشید.

[0057] علاوه بر این، می توان برج واکنش هیدروژناسیون 3 را در حالتی پر کرد که گلوله های آلومینا، گلوله های سرامیکی و غیره با کاتالیزور مخلوط می شوند. بر این اساس، از آنجایی که تولید گرما همراه با واکنش هیدروژناسیون در برج واکنش هیدروژناسیون 3 را می توان سرکوب کرد، دمای واکنش را می توان ثابت نگه داشت.

[0058] علاوه بر این، در برج واکنش هیدروژناسیون 3، سرعت فضایی SV گاز مخلوط شده با پروپیلن خام و هیدروژن، برای مثال، 10 تا 50000 در ساعت، ترجیحاً 100 تا 1000 در ساعت است. هنگامی که سرعت فضایی SV کمتر از 10 در ساعت باشد، مقدار کاتالیزور مورد استفاده برای واکنش هیدروژناسیون افزایش می‌یابد و هزینه آن افزایش می‌یابد. هنگامی که سرعت فضایی SV از 50000 در ساعت تجاوز کند، واکنش هیدروژناسیون کافی ممکن است ادامه پیدا نکند.

[0059] علاوه بر این، دما در برج واکنش هیدروژناسیون 3 برای مثال 0 تا 700 درجه سانتیگراد، ترجیحاً 50 تا 200 درجه سانتیگراد است. هنگامی که دما از 700 درجه سانتیگراد بیشتر شود، هزینه تجهیزات برای تثبیت دما مورد نیاز است و احتمال تجزیه پروپیلن با غلظت بالا وجود دارد.

[0060] علاوه بر این، فشار در برج واکنش هیدروژناسیون 3، برای مثال، 0.0 تا 1.0MPaG (فشار مانومتر)، ترجیحاً 0.0 تا 0.5MPaG است. هنگامی که فشار از 1.0MPaG تجاوز می کند، واکنش هیدروژناسیون را می توان ارتقا داد، اما مقدار زیادی گرمای واکنش تولید می شود، که مانعی برای تثبیت دمای واکنش می شود. علاوه بر این، هنگامی که فشار به 25 درجه سانتیگراد یا کمتر در فشار 1.0 MPaG یا بالاتر می رسد، پروپیلن به عنوان ماده خام و پروپان تولید شده به مایع تبدیل می شود، به طوری که کنترل واکنش دشوار می شود. علاوه بر این، هنگامی که فشار کمتر از 0.0MPaG باشد، واکنش هیدروژناسیون دشوار است.

[0061] علاوه بر این، کاتالیزورهای مورد استفاده در واکنش های هیدروژناسیون به خوبی شناخته شده اند که در حضور مونوکسید کربن دچار تخریب کاتالیزور می شوند. هنگامی که مقدار زیادی مونوکسید کربن موجود است، کاتالیزور را می توان با دمیدن دوره ای هیدروژن یا موارد مشابه در دمای بالا بازسازی کرد، به طوری که می توان آن را به طور مکرر استفاده کرد. در مورد کاتالیزور، زمانی که غلظت مونوکسید کربن بسیار بالا باشد، ممکن است پس از حذف مونوکسید کربن با استفاده از یک جاذب مونوکسید کربن عمومی موجود در بازار، برای واکنش هیدروژناسیون استفاده شود.

پروپان خام به دست آمده از واکنش هیدروژناسیون در برج واکنش هیدروژناسیون 3 حداقل حاوی هر یک از هیدروژن، اکسیژن، نیتروژن، آب، متان، اتان و پروپیلن به عنوان ناخالصی های اصلی است. هیدروژن و پروپیلن در پروپان خام موادی هستند که در اثر عدم واکنش باقی می مانند. متان و اتان موجود در پروپان خام عبارتند از متان و اتان موجود در پروپیلن خام، اتانی که از هیدروژنه کردن اتیلن و استیلن در پروپیلن خام و متان حاصل از واکنش تجزیه به دلیل گرمای تولید شده توسط واکنش هیدروژناسیون و اتان تولید می شود. نیتروژن و اکسیژن موجود در پروپان خام در پروپیلن خام موجود است. آب موجود در پروپان خام از واکنش اکسیژن و هیدروژن تشکیل می شود.

در پروپان خام به دست آمده از واکنش هیدروژناسیون در برج واکنش هیدروژناسیون 3، غلظت ناخالصی هایی مانند هیدروژن 4.7 تا 10.0 حجم، اکسیژن 0 تا 10 vol.ppm و گاز 50 تا 500 vol.ppm است. آب 1~50vol.ppm، متان 1~50vol.ppm، اتان 10~200vol.ppm، پروپیلن 0~100vol.ppm است. در این میان، اکسیژن با هیدروژن واکنش می دهد تا تقریباً همه آنها به آب تبدیل شوند و پروپیلن زمانی که واکنش هیدروژناسیون به طور کامل انجام شود به "0" تبدیل می شود.

پایین برج برج واکنش هیدروژناسیون 3 به لوله‌کشی مسیر جریان پروپان خام 13 متصل می‌شود، در شرایطی که شیر تغییر مسیر جریان 13که مسیر جریان مسیر جریان پروپان خام لوله‌کشی 13 را تغییر می‌دهد، با افزودن پروپان خام گازی باز می‌شود. به دست آمده توسط واکنش هیدروژن از طریق لوله‌کشی کانال خروجی پروپان خام جریان می‌یابد 13. یک لوله جریان تامین پروپان خام 14 به لوله جریان خروجی پروپان خام 13 و لوله جریان تامین پروپان خام 14 به اولین برج جذب 4 متصل است. پروپان خامی که از طریق لوله 13 کانال خروجی پروپان خام جریان می یابد از طریق لوله کشی کانال تامین پروپان خام 14 جریان می یابد در حالتی که دریچه باز و بسته شدن کانال 14برای باز و بسته شدن کانال لوله کشی کانال تامین پروپان خام 14 باز می شود. ، به اولین برج جذب 4 عرضه می شود. علاوه بر این، برج جذب دوم 5 از طریق لوله کشی کانال 15 به صورت سری به برج جذب اول 4 متصل می شود.

برج جذب اول 4 و برج جذب دوم 5 از تیمار جذب عبور می کنند که پروپان خام گازی که از برج واکنش هیدروژناسیون 3 خارج می شود با جاذب تماس می گیرد و آب و اتان موجود به عنوان ناخالصی در جذب پروپان و پروپیلن خام است. حذف

[0066] برج جذب 1 4 و برج 2 جذب 5 دارای فضاهای داخلی توخالی هستند و در فضاهای داخلی خود با جاذب پر می شوند. ضمناً در برج جذب اول 4 و برج جذب دوم 5 دستگاه تنظیم دما برای حفظ دمای مطلوب در هر برج جذب تعبیه شده است.

جاذبی که در برج جذب اول 4 و برج جذب دوم 5 را پر می کند زئولیت غربال مولکولی و کربن فعال غربال مولکولی است. زئولیت غربال مولکولی و کربن فعال غربال مولکولی اجسام متخلخل با منافذ ریز با قطر منافذ یکنواخت هستند و از تفاوت شکل مولکولی برای جداسازی اجزاء در پروپان خام استفاده می کنند. زئولیت غربال مولکولی ظرفیت جذب بالایی برای آب دارد و کربن فعال غربال مولکولی ظرفیت جذب بالایی برای اتان و پروپیلن دارد. در میان آنها، شکل زئولیت غربال مولکولی و کربن فعال غربال مولکولی محدود نیست، به عنوان مثال، ممکن است دانه ای یا دانه ای باشد.

علاوه بر این، زئولیت غربال مولکولی و کربن فعال غربال مولکولی پروپان را جذب نمی‌کنند، بلکه آب، اتان و پروپیلن را به‌عنوان ناخالصی از نقطه‌نظر انتخاب‌پذیری جذب عالی جذب می‌کنند و ترجیحاً دارای بدنه متخلخل با قطر منافذ 4 آنگستروم هستند.

علاوه بر این، پر کردن کربن فعال غربال مولکولی در برج جذب اول 4 که عملیات جذب مرحله جلویی را انجام می دهد، و در برج جذب دوم 5 که عملیات جذب مرحله عقب را انجام می دهد، زئولیت غربال مولکولی را پر می کند.

[0070] علاوه بر این، در اولین برج جذب 4 و برج جذب دوم 5، سرعت فضایی SV پروپان خام، برای مثال، 1 تا 1000 در ساعت، ترجیحاً 10 تا 200 در ساعت است. هنگامی که سرعت فضایی SV کمتر از 1/ساعت باشد، اندازه برج جذب اول 4 و برج جذب دوم 5 بزرگتر می شود و زمانی که سرعت فضایی SV از 1000 در ساعت بیشتر شود، ناخالصی ها به سختی توسط جاذب جذب می شوند. و طول باند جذب بیشتر می شود که ممکن است زمان قابل استفاده برج جذب اول 4 و برج جذب دوم 5 کوتاه شود.

علاوه بر این، دما در برج جذب اول 4 و برج جذب دوم 5 برای مثال 5 تا 50 ℃ است. هنگامی که دما کمتر از 5 درجه سانتیگراد است، پروپان ممکن است به دلیل فشار برج جذب مایع شود. هنگامی که دما از 50 درجه سانتیگراد بیشتر شود، ناخالصی های جذب شده توسط جاذب جدا شده و میزان جذب به میزان قابل توجهی کاهش می یابد. دما در برج جذب اول 4 و برج جذب دوم 5 در محدوده فوق الذکر که پروپان در آن مایع نمی شود انتخاب می شود در محدوده فوق الذکر زمان تصفیه جذب در دمای پایین طولانی تر می شود.

علاوه بر این، فشار در برج جذب 1 4 و برج جذب دوم 5 برای مثال 0.1 ~ 0.5MPaG (فشار گیج مانومتر)، ترجیحاً 0.1 تا 0.3MPaG است.

علاوه بر این، در تجسم حاضر، برج جذب اول 4 و برج جذب دوم 5 به ترتیب دارای ساختاری هستند که 2 برج جذب در کنار هم به هم متصل می شوند، به عنوان مثال، برج جذب اول 4 و برج جذب 2 زبر را انجام می دهند. 5 در طی عملیات جذب پروپان می توان برج جذب اول 4 و برج جذب دوم 4 و برج جذب دوم 5 را به گونه ای پر کرد که برج جذب دوم 4 و برج جذب دوم 5 که استفاده شده است. می توان مجددا جذب شد.بازسازی جاذب در ستون 5.

فرآیند بازسازی جاذب در برج جذب اول 4 و برج جذب دوم 5 به شرح زیر انجام می شود: در شرایطی که دما در برج جذب اول 4 و برج جذب دوم 5 در دمای مشخص شده نگه داشته می شود. ساخته شده از هلیوم یا گاز احیا متشکل از گاز بی اثر مانند آرگون به اولین برج جذب 4 و برج جذب دوم 5 از طریق لوله جریان تامین گاز بازسازی 24 وارد می شود و گاز احیا از اولین برج جذب آزاد می شود. لوله جریان تخلیه گاز بازسازی 25. دبی برج 4 و برج جذب دوم 5.

[0075] دمای اولین برج جذب 4 و برج جذب دوم 5 در طول عملیات بازسازی جاذب، برای مثال، ترجیحاً 200 درجه سانتیگراد تا 300 درجه سانتیگراد، ترجیحاً حدود 250 درجه سانتیگراد است. هنگامی که دمای تصفیه کمتر از 200 درجه سانتیگراد است، زمان مورد نیاز برای عملیات بازسازی جاذب افزایش می یابد و زمانی که از 300 درجه سانتیگراد فراتر رود، هزینه انرژی ممکن است افزایش یابد و پودر شدن کربن فعال غربال مولکولی ممکن است در همان زمان.

هنگامی که غلظت اجزای ناخالص موجود در گاز احیا تخلیه شده از برج جذب اول 4 و برج جذب دوم 5 از طریق لوله‌کشی خط جریان تخلیه گاز بازسازی 25 به ترتیب زیر 50 vol.ppm باشد، ظرفیت جذب شده به بیش از 90 باز می‌گردد. درصد ظرفیت جذب اولیه کربن فعال غربال مولکولی. زئولیت الک مولکولی نسبت به کربن فعال غربال مولکولی بازسازی آسان تر است، بنابراین اگر در انتهای کربن فعال غربال مولکولی مدیریت شود، می توان بازسازی را بدون مشکل کامل کرد. زمان لازم برای عملیات بازسازی جاذب با سرعت جریان گاز احیا، میزان ناخالصی های جذب شده و دمای برج جذب متفاوت است، بنابراین می توان آن را از طریق آزمایش به دست آورد.

پایین برج در برج جذب دوم 5 به لوله‌کشی مسیر جریان خروجی پروپان تصفیه اولیه 16، تحت وضعیت باز شیر سوئیچینگ مسیر جریان 16متصل می‌شود که مسیر جریان لوله‌های 16 مسیر جریان خروجی پروپان تصفیه اولیه را تغییر می‌دهد. پروپان خالص شده اولیه پس از عملیات جذب از طریق لوله‌کشی کانال خروجی پروپان خالص اولیه جریان می‌یابد 16. لوله 17 کانال تامین پروپان خالص شده اولیه به لوله 16 کانال خروجی پروپان خالص شده اولیه و لوله 17 کانال تامین پروپان خالص شده اولیه به کندانسور جزئی وصل شده است. پروپان خالص شده اولیه که از طریق لوله 16 کانال خروجی پروپان خالص شده اولیه جریان دارد، در حالتی که دریچه باز و بسته شدن کانال 17برای باز و بسته کردن کانال لوله 17 کانال تامین پروپان خالص شده اولیه باز می شود، از طریق کانال تامین پروپان خالص شده اولیه جریان می یابد. در لوله 17 به کندانسور جزئی 6 عرضه می شود.

کندانسور جزئی 6 تا حدی پروپان خالص شده اولیه را پس از عملیات جذب در اولین برج جذب 4 و برج جذب دوم 5 متراکم می کند و در نتیجه هیدروژن، اکسیژن، نیتروژن و متان موجود به عنوان ناخالصی های موجود در پروپان خالص شده اولیه را جدا می کند.

به عنوان کندانسور جزئی 6 می توان از مبدل های حرارتی چند لوله ای، مبدل های حرارتی دو لوله ای، مبدل های حرارتی با پوشش شیشه ای، مبدل های حرارتی کویل، مبدل های حرارتی مارپیچی، مبدل های حرارتی صفحه ای، مبدل های حرارتی نازل و غیره استفاده کرد. مبدل، مبدل حرارتی ساخته شده از گرافیت غیر قابل نفوذ و غیره.

[0080] به عنوان ماده کندانسور جزئی 6، ترجیحاً می توان از چدن، فولاد ضد زنگ (SUS304، SUS316، SUS316L، و غیرهیا موارد مشابه استفاده کرد. علاوه بر این، ترجیحاً می توان از مواد شیشه ای مانند شیشه، شیشه مقاوم در برابر حرارت یا شیشه کوارتز نیز استفاده کرد و برای کندانسور جزئی نیز می توان از مواد به دست آمده از پوشش این مواد بر روی سطوح فلزی مانند مواد شیشه ای استفاده کرد. .

علاوه بر این، تا زمانی که بخشی از پروپان در پروپان خالص شده اولیه مایع شده است، شرایط تنظیم کندانسور جزئی 6 محدود نیست، تا زمانی که حدود 1 تا 1 درجه سانتیگراد کمتر از ظرف بازیابی 7 باشد که بعداً توضیح داده شد. برای مثال، ترجیحاً دمای تراکم جزئی را روی -35 درجه سانتیگراد تا 15 درجه سانتیگراد تنظیم کنید. اگر دمای میعان جزئی کمتر از -35 درجه سانتیگراد باشد، مبرد مخصوصی برای رسیدن به دمای پایین مورد نیاز است و در نتیجه هزینه انرژی برای خنک کردن آن افزایش می‌یابد که ترجیح داده نمی‌شود. علاوه بر این، هنگامی که دمای میعان جزئی از 15 درجه سانتیگراد بیشتر شود، فشار اجزای فاز گازی افزایش می یابد و به یک دستگاه مقاوم در برابر فشار نیاز است، بنابراین ترجیح داده نمی شود. علاوه بر این، دمای میعان جزئی در کندانسور جزئی 6 با استفاده از یک سیرکولاتور مبرد در دمای از پیش تعیین شده حفظ می شود.

[0082] علاوه بر این، فشار در کندانسور جزئی 6، برای مثال، ترجیحاً 0.05 تا 0.3 MPaG است. بخشی از پروپان خالص گازی اولیه تا حدی متراکم شده و با عملیات چگالش جزئی کندانسور جزئی 6 تبدیل به یک جزء فاز مایع می شود، در حالی که بخش غیرمایع به صورت گاز باقی می ماند و به جزء فاز گاز تبدیل می شود. به کندانسور جزئی 6، لوله‌کشی کانال خروجی جزء فاز گاز 19، لوله‌کشی کانال تخلیه جزء فاز گاز 21، و لوله‌کشی کانال خروجی جزء فاز مایع 18 متصل می‌شود.

لوله 19 مسیر جریان خروجی جزء فاز گاز با لوله 22 مسیر جریان منبع تغذیه جزء فاز گاز و شیر سوئیچینگ مسیر جریان 19که مسیر جریان خروجی 19 لوله خروجی جزء فاز گاز را تغییر می دهد وصل می شود. لوله کشی مسیر جریان تامین کننده جزء فاز گاز در حالتی که دریچه های باز و بسته شدن مسیر جریان 22و 22مسیر جریان 22 باز و بسته می شوند، جزء فاز گازی که از کندانسور جزئی 6 خارج می شود در فاز گاز جریان می یابد. لوله‌کشی مسیر جریان خروجی جزء 19 و لوله‌کشی مسیر جریان تأمین‌کننده فاز گاز 22، به‌عنوان یک چرخش مجدد مواد خام به برج واکنش هیدروژناسیون 3 عرضه می‌شود.

اجزای فاز گاز ناخالصی حاوی هیدروژن، اکسیژن و متان که توسط چگالش جزئی انجام شده توسط کندانسور جزئی 6 به فازهای گازی جدا شده اند، در شیر سوئیچینگ مسیر جریان 21باز می شوند که مسیر جریان مسیر جریان تخلیه جزء فاز گاز را تغییر می دهد. لوله 21. در حالت، جزء فاز گازی به لوله لوله تخلیه 21 تخلیه شده و به خارج تخلیه می شود.

پروپان با خلوص بالا خالص شده (با خلوص 99.999 درصد یا بیشتر) که با استفاده از کندانسور جزئی 6 به یک فاز مایع جدا شده است، مسیر جریانی را که از طریق آن اجزای فاز مایع از لوله‌کشی مسیر جریان خارج می‌شوند، روشن و خاموش می‌شود. در حالتی که شیر روشن و خاموش مسیر جریان 18باز می شود، جزء فاز مایع جریان از لوله کشی مسیر جریان 18 خارج می شود و به ظرف بازیابی 7 عرضه می شود.

ظرف بازیابی 7 برای خالص سازی جزء فاز مایع کندانسور جزئی 6 که از کندانسور جزئی 6 خارج می شود و از لوله 18 کانال خروجی جزء فاز مایع به عنوان پروپان مایع جریان می یابد (از این پس "محصول خالص شده" نامیده می شود) استفاده می شود. پروپان") برای بازیابی و ذخیره پروپان خالص شده. دمای داخلی ظرف بازیابی 7 در دمای از پیش تعیین شده با استفاده از یک سیرکولاتور مبرد حفظ می شود.

[0087] علاوه بر این، ظرف بازیابی 7 پروپان تصفیه شده مایع را به گونه ای ذخیره می کند که یک فاز گاز در قسمت بالایی ظرف بازیابی 7 تشکیل شود. یک لوله کانال خروجی جزء فاز گاز بازیافت شده 20 و یک لوله کانال تخلیه جزء فاز گاز بازیافت شده 26 به قسمت بالایی در سمت فاز گاز ظرف بازیابی 7 متصل می شوند.

در حالت باز سوپاپ سوئیچینگ مسیر جریان 20که مسیر جریان لوله خروجی 20 جزء فاز گاز بازیابی را تغییر می دهد، جزء فاز گازی که از ظرف بازیابی 7 خارج می شود در مسیر جریان خروجی جزء فاز بازیابی گاز جریان می یابد. لوله 20، بازگشت به کندانسور جزئی 6 

علاوه بر این، جزء فاز گاز جدا شده به فاز گاز در ظرف بازیابی 7 از طریق جریان تخلیه جزء فاز گاز بازیافتی در حالتی جریان می‌یابد که مسیر جریان دریچه 26باز و بسته می‌شود که مسیر جریان تخلیه جزء فاز گاز بازیافت را تغییر می‌دهد. لوله جریان 26 باز می شود در خط لوله 26 به بیرون تخلیه می شود.

علاوه بر این، لوله 23 کانال خروجی پروپان خالص شده به قسمت پایینی سمت فاز مایع ظرف بازیابی 7 وصل شده است و شیر سوئیچ کانال جریان 23برای باز کردن و بستن کانال جریان لوله 23 کانال خروجی پروپان خالص شده است. پروپان تصفیه شده مایع ذخیره شده در ظرف بازیابی 7 از طریق لوله 23 کانال خروجی پروپان تصفیه شده جریان می یابد و به بطری پرکننده 8 عرضه می شود. بطری پر 8 پروپان تصفیه شده را تحت فشار ذخیره می کند.

با توجه به دستگاه تولید پروپان 100 این تجسم و روش ساخت پروپان اجرا شده توسط دستگاه تولید پروپان 100، برج واکنش هیدروژناسیون 3، پروپیلن خام و هیدروژن را در حضور کاتالیزور هیدروژنه می کند تا پروپان خام گازی ناخالصی به دست آید.

هنگامی که پروپان توسط واکنش هیدروژنه تولید می شود، زمانی که دمای واکنش واکنش هیدروژنه همراه با تولید گرما بیش از حد بالا می رود، ناخالصی هایی مانند متان یا اتان تولید می شود، بنابراین برای به دست آوردن پروپان با خلوص بالا، کنترل واکنش با دقت بالا دما این کنترل پیچیده دما. روش تولید پروپان با خلوص بالا توسط یک واکنش هیدروژناسیون که در آن چنین دمای واکنشی با دقت بالایی کنترل می شود، نمی توان گفت که روش کارآمدی است.

بنابراین، در دستگاه تولید پروپان 100 تجسم حاضر، دمای واکنش واکنش هیدروژناسیون با دقت بالایی کنترل نمی شود، اما دمای واکنش هیدروژناسیون در اولین برج جذب 4، برج جذب دوم 5، و برج جذب جزئی کنترل می شود. کندانسور 6. ناخالصی های موجود در پروپان خام به دست آمده در برج واکنش هیدروژنی 3 (ناخالصی های اصلی حداقل حاوی هر یک از هیدروژن، اکسیژن، نیتروژن، آب، متان، اتان و پروپیلن هستند) برای به دست آوردن خالص خالص شده با خلوص بالا حذف می شوند. پروپان بنابراین، دستگاه تولید پروپان 100 این تجسم می تواند به طور موثر پروپان خالص خالص شده با خلوص بالا را با بازده بالا بدست آورد.

علاوه بر این، با توجه به دستگاه تولید پروپان 100 از تجسم حاضر، اولین برج جذب 4 و برج جذب دوم 5 از پروپان خام و جاذب (ترجیحاً به عنوان یک جسم متخلخل با قطر منافذ 4 آنگستروم) عبور می کنند. تماس با زئولیت غربال مولکولی و کربن فعال غربال مولکولی) برای جذب و حذف آب، اتان و پروپیلن موجود به عنوان ناخالصی در پروپان خام.

علاوه بر این، کندانسور جزئی 6 تا حدی پروپان خالص شده اولیه را پس از عملیات جذب در اولین برج جذب 4 و برج جذب دوم 5 تا حدی متراکم می کند و هیدروژن، اکسیژن، نیتروژن و هیدروژن موجود به عنوان ناخالصی در پروپان خالص شده اولیه تا حدی متراکم می شود. متان جدا و خارج شد. بنابراین، هیدروژن، اکسیژن، نیتروژن، آب، متان، اتان و پروپیلن موجود به عنوان ناخالصی های موجود در پروپان خام به دست آمده در برج واکنش هیدروژناسیون 3 را می توان به طور موثر حذف کرد، و پروپان خالص با خلوص بالا (خلوص: 99.999 vol.٪ یا بیشتر). ).

[0096] شکل 3 نموداری است که پیکربندی یک دستگاه تولید پروپان 200 را مطابق با تجسم دوم اختراع حاضر نشان می دهد. دستگاه تولید پروپان 200 این تجسم مشابه دستگاه تولید پروپان 100 فوق الذکر است و قسمت مربوط به همان شماره مرجع پیوست شده است|موضوع، و توضیحات به اختصار| حذف شده است. دستگاه تولید پروپان 200 شامل یک ستون تقطیر 201 به جای کندانسور جزئی 6 موجود در دستگاه تولید پروپان 100 است که در بالا توضیح داده شد. دستگاه تولید پروپان 200 به طور مشابه با دستگاه تولید پروپان 100 پیکربندی شده است با این تفاوت که ستون تقطیر 201 ارائه شده است.

[0097] برج تقطیر 201 پروپان خالص شده اولیه را پس از عملیات جذب در اولین برج جذب 4 و برج جذب دوم 5 تقطیر می کند و هیدروژن، اکسیژن، نیتروژن و متان موجود در پروپان خالص شده اولیه را به عنوان ناخالصی جدا و حذف می کند.

برج تقطیر 201 با یک قسمت فضای پایین، یک قسمت تقطیر پایین، یک قسمت فضای مرکزی، یک قسمت تقطیر بالایی و یک قسمت فضای بالایی به ترتیب از پایین تشکیل شده است و یک دستگاه گرمایش 201در قسمت فضای پایین چیده شده است. و یک دستگاه متراکم کننده 201در قسمت فضای بالایی چیده شده است.دستگاه 201a. یک وسیله گرمایشی مانند آب گرمایش از بیرون به دستگاه گرمایش 201برای پشتیبانی از جوشش مجدد پروپان خالص شده اولیه و مبردی مانند آب خنک کننده از خارج به کندانسور 201عرضه می شود تا از چگالش ماده خالص شده اولیه پشتیبانی کند. پروپان

در فضای مرکزی برج تقطیر 201، پروپان خالص گازی اولیه که از برج جذب دوم 5 از طریق لوله‌کشی خط جریان تامین پروپان خالص شده اولیه 17 تامین می‌شود، در تماس گاز-مایع با مایع برگشتی است که در قسمت تقطیر بالایی جریان دارد. بنابراین تقطیر می شود. یعنی پروپان خالص شده اولیه موجود در فاز گاز صعودی در مایع رفلاکس حل و مایع می شود و هیدروژن، اکسیژن، نیتروژن و متان بسیار فرار که در مایع برگشتی حل شده است تبخیر می شود. در این زمان، پروپان خالص شده با خلوص بالا که با حذف هیدروژن، اکسیژن، نیتروژن و متان که ناخالصی‌های بسیار فرار هستند به‌دست می‌آید، به فضای پایین جریان می‌یابد و سپس به قسمتی از قسمت بالایی قسمت تقطیر بالایی باز می‌گردد. بخش خارج می شود از طرف دیگر، هیدروژن، اکسیژن، نیتروژن و متان که ناخالصی های بسیار فرار هستند، به فضای فوقانی بالا می روند، به گاز متراکم تبدیل می شوند و توسط کندانسور 201سرد می شوند و به طور مداوم از لوله های مسیر جریان 21 به عنوان زباله تخلیه می شوند. گاز از طریق جزء فاز گاز به خارج تخلیه می شود.

از آنجایی که شرایط تقطیر در برج تقطیر 201 محدود نیست، به عنوان مثال، فشار در اولین برج جذب 4 و برج جذب دوم 5 روی 0.3MPaG تنظیم می شود، زمانی که اولین برج جذب 4 و برج جذب دوم در هنگام خالص سازی اولیه پروپان پس از عملیات جذب در 5 حاوی 9 درصد هیدروژن به عنوان ناخالصی است، برج تقطیر 201 در فشار 0.2MPaG، دمای -25-~ 15 درجه سانتیگراد، نسبت رفلاکس 0.5~2، و یک نرخ بازیابی در شرایط 90 درصد، برای به دست آوردن پروپان مایع با غلظت ناخالصی هیدروژن 1 vol.ppm یا کمتر، تعداد مراحل برج تقطیر 201 حدود 3 تا 6 است (زمانی که ارتفاع برج حدوداً باشد. 3 متر). شرایط تقطیر ستون تقطیر 201 را می توان به راحتی بر اساس نسبت جداسازی گاز و مایع محاسبه کرد.

در دستگاه تولید پروپان 200 این تجسم، دمای واکنش واکنش هیدروژناسیون با دقت بالایی کنترل نمی شود، اما دمای واکنش هیدروژناسیون در اولین برج جذب 4، برج جذب دوم 5 و برج تقطیر 201 کنترل می شود. ناخالصی های موجود در پروپان خام به دست آمده در برج واکنش 3 (ناخالصی های اصلی حداقل حاوی هیدروژن، اکسیژن، نیتروژن، آب، متان، اتان و پروپیلن هستند) برای به دست آوردن پروپان خالص خالص شده با خلوص بالا حذف می شوند. بنابراین، دستگاه تولید پروپان 200 این تجسم می تواند به طور موثر پروپان خالص خالص شده با خلوص بالا را با بازده بالا بدست آورد.

[0102] اختراع حاضر در زیر بر اساس نمونه هایی با جزئیات بیشتر توضیح داده خواهد شد، اما اختراع حاضر به این نمونه ها محدود نمی شود.

<تجزیه و تحلیل غلظت ناخالصی ها>

در مثال‌های زیر و مثال‌های مقایسه‌ای، خلوص پروپان و غلظت متان، اتان، پروپیلن، ایزوبوتان، n-بوتان و پنتان از آشکارساز یونیزاسیون شعله هیدروژن کروماتوگرافی گازی (GC-FID) برای تجزیه و تحلیل، غلظت‌های هیدروژن، اکسیژن استفاده می‌شود. و نیتروژن با استفاده از آشکارساز فوتیونیزاسیون تخلیه پالس کروماتوگرافی گازی (GC-PDD) و غلظت آب با استفاده از نقطه شبنم‌سنج خازنی آنالیز شد.

(مثال 1)

[0106] با استفاده از دستگاه تولید پروپان 100 نشان داده شده در شکل 2، پروپان با خلوص بالا تحت شرایط زیر تولید شد. ابتدا، پروپیلن خام مایع در مخزن ذخیره سازی پروپیلن مواد خام ذخیره می شود. در این پروپیلن خام مایع، غلظت ناخالصی این است که متان 1.0 حجم ppm، اتان 100 ppm، پروپان 4000 vol.ppm، ایزوبوتان کمتر از 1.0 vol.ppm و n-بوتان کمتر از 1 است. Ovol.ppm، پنتان کمتر از 1.0 vol.ppm، نیتروژن 200 vol.ppm، اکسیژن 5.0 vol.ppm و آب 2.0 vol.ppm است.

در پروپیلن خام مایع، غلظت ایزوبوتان، n-بوتان و پنتان همانطور که در بالا توضیح داده شد کمتر از 1.0 vol.ppm است، بنابراین مخزن ذخیره مواد اولیه پروپیلن 1 در تبخیرکننده 2 کل مقدار پروپیلن خام مایع خارج می شود. تبخیر شد و پروپیلن خام گازی حاصل از تبخیر به ستون واکنش هیدروژناسیون 3 ریخته شد. برج واکنش هیدروژناسیون 3 یک لوله استوانه ای با قطر داخلی 34 میلی متر و ارتفاع 400 میلی متر است که با کاتالیزور Pd/Al2O3 پر شده است. کاتالیزور PcVAl2O3 به طور خاص با رقیق کردن کاتالیزور Pd (0.5٪ وزنی)/Al2O3 (NI 182AZ، ساخت شرکت Nikki Catalytic Chemical Co., Ltd.، به شکل کروی با قطر 3.0 میلی متربه 1 با توپ های آلومینا (3.0 میلی متر) استفاده می شود. در قطر) درصد کاتالیزور وزنی.

برج واکنش هیدروژناسیون 3 در دمای اتاق (25 درجه سانتیگراد) حفظ می شود و فشار 0.33MPaG است، گاز مخلوط پروپیلن خام گازی 1.0L/min و هیدروژن (خلوص 99.999vol.%) 1.IL/min (هیدروژن) می شود. /پروپیلن خام=1.1/1) در برج واکنش هیدروژناسیون 3 عبور داده می شود. علاوه بر این، دمای گرمازا در طی واکنش هیدروژناسیون در برج واکنش هیدروژناسیون 3 حدود 140 درجه سانتیگراد است، تقریباً تمام پروپیلن موجود در پروپیلن خام به پروپان هیدروژنه می شود و نفت خام گازی که از پایین واکنش هیدروژناسیون خارج می شود. برج 3 سرعت جریان پروپان I. IL/min است. در اینجا، در پروپان خام گازی که از پایین برج واکنش هیدروژناسیون 3 خارج می شود، غلظت ناخالصی این است که متان 11 vol.ppm، اتان 93 ppm، پروپیلن 6.0 vol.ppm، ایزوبوتان کمتر از 1. Ovol است. ppm، n-بوتان کمتر از 1.0 vol.ppm، پنتان کمتر از 1.0 vol.ppm، هیدروژن 9.0 vol.٪، نیتروژن 182vol.ppm، اکسیژن کمتر از 1.0vol.ppm، رطوبت 11 است. Ovol. ppm. فرض بر این است که پروپان یا پروپیلن در اثر گرمای ایجاد شده در طی واکنش هیدروژناسیون در برج واکنش هیدروژناسیون 3 تجزیه می شود، متان و اتان به صورت استوکیومتری افزایش می یابد و در اثر واکنش اکسیژن و هیدروژن رطوبت افزایش می یابد. علاوه بر این، 6. ppm تخم پروپیلن بدون واکنش باقی ماند.

پروپان خام گازی حاصل از واکنش هیدروژناسیون در برج واکنش هیدروژناسیون 3 در اولین برج جذب 4 و برج جذب دوم 5 جریان می یابد. اولین برج جذب 4 یک لوله استوانه ای است که با کربن فعال الک مولکولی پر شده است، با قطر داخلی 95.6 میلی متر و ارتفاع 1930 میلی متر. به طور خاص، کربن فعال الک مولکولی مورد استفاده، بدنه متخلخل دانه‌ای با قطر 2.3 میلی‌متر از نوع 4A (ساخت شرکت Enviro Chemicals، ژاپن، CMS-4A-B) بود که دارای منافذ با قطر منافذ 4 آنگستروم بود. علاوه بر این، برج جذب دوم 5 یک لوله استوانه ای با قطر داخلی 42.6 میلی متر و ارتفاع 1500 میلی متر است که با زئولیت غربال مولکولی پر شده است. به طور خاص، زئولیت غربال مولکولی مورد استفاده، یک بدنه متخلخل 4دانه ای (ساخت شده توسط TOSOH، MS-4A) با قطر 3.0 میلی متر و منافذ با قطر منافذ 4 آنگستروم بود.

پروپان خام گازی به اولین برج جذب 4 و برج جذب دوم 5 منتقل می شود و هلیوم به عنوان گاز احیا پاک می شود تا با پروپان جایگزین شود. نقطه پایانی جایگزینی این است که غلظت هلیوم به دست آمده توسط کروماتوگرافی گازی (تجزیه و تحلیل TCD) به 5% حجم یا کمتر می رسد. فشار برج جذب اول 4 و برج جذب دوم 5 در 0.3 MPaG حفظ شد. زمان لازم برای تجمع فشار برای رسیدن به فشار جذب 130 دقیقه بود. همچنین دمای برج جذب اول 4 و برج جذب دوم 5 در دمای 25 درجه سانتی گراد حفظ شد. بنابراین، پس از جایگزینی با پروپان، فرآیند جذب در برج جذب 1 4 و برج جذب 2 5 آغاز می شود. در برج جذب اول 4 جذب و حذف اتان و پروپیلن در پروپان خام عمدتاً انجام می شود و در برج جذب دوم 5 عمدتاً جذب و حذف آب در پروپان خام انجام می شود.

پس از عملیات جذب در برج جذب اول 4 و برج جذب دوم 5، در پروپان تصفیه اولیه گازی که از پایین برج برج جذب 5 خارج می شود، غلظت ناخالصی حاوی متان 11 ppm است، اتان است. کمتر از 1. Ovol.ppm، پروپیلن کمتر از 1.0vol.ppm، ایزوبوتان کمتر از 1.0vol.ppm، n-بوتان کمتر از 1.Ovol.ppm، پنتان کمتر از 1.0vol.ppm، هیدروژن 9.0 است. حجم درصد، نیتروژن 182 حجم ppm، اکسیژن کمتر از 1.0 حجم ppm، رطوبت کمتر از 1.0 حجم ppm، و حذف اتان و پروپیلن تأیید شد.

پس از اینکه پروپان خالص شده اولیه گازی که از پایین برج برج جذب دوم 5 خارج می‌شود، به کندانسور جزئی 6 جریان می‌یابد و آن را تا حدی متراکم می‌کند، پروپان تصفیه‌شده مایع به داخل ظرف بازیابی 7 جریان می‌یابد. در این زمان، فشار در ناحیه تراکم پروپان کندانسور جزئی 6 روی 0.1MPaG تنظیم شده است و نرخ جریان تخلیه اجزای فاز گاز در کندانسور جزئی 6 تخلیه شده از لوله‌کشی کانال تخلیه جزء فاز گاز 21 تنظیم شده است. 0.2 لیتر در دقیقه، دمای ظرف بازیابی 7 روی -30 درجه سانتیگراد تنظیم شد. علاوه بر این، کل زمان درمان تیمار جذب در برج جذب اول 4 و برج جذب دوم 5 و زمان درمان تیمار تراکم جزئی در کندانسور جزئی 6 1000 دقیقه بود. پس از عملیات تراکم جزئی در کندانسور جزئی 6، کندانسور جزئی 6 و ظرف بازیابی 7 آب بندی می شوند.

واکنش هیدروژناسیون در برج واکنش هیدروژناسیون فوق الذکر 3، عملیات جذب در برج جذب اول 4 و برج جذب دوم 5 و عملیات تراکم جزئی در کندانسور جزئی 6 در مجموع 8 بار و پس از بازیابی تکرار می شود. در ظرف 7، 7200 لیتر پروپان تصفیه شده در تبدیل گاز ذخیره شد.

سپس کندانسور جزئی 6 و محفظه بازیابی 7 را در حالت ارتباط قرار دهید و نرخ جریان تخلیه جزء فاز گاز در کندانسور جزئی 6 تخلیه شده از لوله 21 مسیر جریان تخلیه جزء فاز گاز روی 1.OL تنظیم شود. /min، برای تخلیه اجزای فاز گاز در کندانسور جزئی 6 به خارج. عملیات تخلیه اجزای فاز گاز در کندانسور جزئی 6 به بیرون به مدت 420 دقیقه انجام شد.

در پروپان تصفیه شده بازیافت شده در ظرف بازیابی 7 همانطور که در بالا توضیح داده شد، غلظت ناخالصی ها کمتر از 1.0 vol.ppm برای متان، کمتر از 1.0vol.ppm برای اتان، کمتر از 1.0vol.ppm برای پروپیلن، ایزوبوتیل سوختگی کمتر از 1 Ovol.ppm، n-بوتان کمتر از 1.Ovol.ppm، پنتان کمتر از 1.Ovol.ppm، هیدروژن کمتر از 1.Ovol.ppm، نیتروژن کمتر از 1.Ovol.ppm، اکسیژن کمتر از 1.Ovol. ppm، رطوبت کمتر از I.Ovol.ppm است، پروپان خالص شده با خلوص بالا که بیش از 99.999 vol.٪ است به دست آورده است. مقدار پروپان خالص به دست آمده در این زمان از نظر گاز 6780 لیتر و از نظر وزن 13.3 کیلوگرم بود. بازده در این زمان 75 درصد حجم بود (بازده={678017((130L+1000L)×8)}×100).

(مثال 2)

[0117] پروپیلن صنعتی (ساخته شده توسط Mitsui Chemicals، با خلوص 99.5٪با استفاده از محلول آبی نیترات نقره به عنوان مایع جاذب برای تصفیه به بخش تصفیه پروپیلن عرضه شد. به طور خاص، لوله های استوانه ای فولادی ضد زنگ (قطر داخلی 54.9 میلی متر × ارتفاع 500 میلی متر، حجم 1185 میلی لیتر) به عنوان برج جذب و برج سلب متشکل از برج های حباب استفاده شد. 735 میلی لیتر محلول آبی نیترات نقره 5 مول در لیتر در برج جذب ذخیره می شود (ارتفاع سطح مایع مایع جذبی 310 میلی متر است) و محلول آبی نیترات نقره 355 میلی لیتر با همان غلظت در برج جداسازی (سطح مایع) ذخیره می شود. ارتفاع مایع جذبی 150 میلی متر است).

[0118] با توجه به شرایط موجود در برج جذب، فشار داخلی 0.5 MPaG و دمای داخلی 25 درجه سانتیگراد بود. به عنوان شرایط در ستون سلب، فشار داخلی 0.1MPaG و دمای داخلی 25 درجه سانتی گراد بود. محلول آبی نیترات نقره ذخیره شده در برج جذب و برج سلب به گونه ای به گردش درآمد که سرعت جریان به 25 میلی لیتر در دقیقه رسید. در برج سلب کردن گاز (گاز پروپیلن خالص) با سرعت 637 میلی لیتر در دقیقه، میزان بازیابی 96.1 مول درصد و خلوص 99.99 مول درصد بود. علاوه بر این، در برج جذب، گاز غیرجذب با سرعت 26 میلی لیتر در دقیقه تخلیه شد و نرخ تخلیه 3.9 مول درصد بود.

[0119] پروپیلن خالص شده با خلوص بالا به عنوان ماده خام پروپیلن عرضه شده به ستون واکنش هیدروژناسیون 3 استفاده شد.

برج واکنش هیدروژناسیون 3 برای رقیق کردن کاتالیزور Pd (0.5٪ وزنی)/Al2O3 (N1182AZ، ساخته شده توسط Japan Chemical Catalyst Chemical Co., Ltd.، به شکل کروی با قطر 3.0 میلی متربا گلوله های آلومینا (قطر 3.0 میلی متر) است. یک لوله استوانه ای با قطر داخلی 34 میلی متر و ارتفاع 550 میلی متر پس از رسیدن به 15 درصد وزنی پر می شود. گاز پروپیلن ماده خام (خلوص: 99.99 مول %) خالص شده به شرح بالا به برج واکنش هیدروژناسیون 3 با سرعت جریان 0.8 L/min (نماینده مقدار نرخ جریان در 0 درجه سانتیگراد تبدیل به NTP، 0 درجهعرضه شد. C، 1 atm) و با سرعت جریان 1.2 لیتر در دقیقه عرضه شد. یک گاز هیدروژن ماده خام (ساخته شده توسط Sumitomo Seika Co., Ltd.، درجه EG، خلوص: 99.9999 مول درصد) در L / دقیقه عرضه شد. (NTP). نسبت مولی هر گاز در برج واکنش هیدروژناسیون 3 پروپیلن/هیدروژن=2/3 (=1/1.5) است. 3MPaG. با توجه به شرایط واکنش هیدروژناسیون در برج واکنش هیدروژناسیون 3، فشار داخلی 0.3MPaG بود. در این زمان، دمای واکنش در طی واکنش هیدروژناسیون در برج واکنش هیدروژناسیون 3 به 350 درجه سانتیگراد افزایش یافت.

پروپان خام گازی که از پایین برج واکنش هیدروژناسیون 3 خارج می شود، در برج جذب 1 4 و برج جذب دوم 5 که همان تجسم 1 را تشکیل می دهند، از طریق تراکم جزئی که همان تجسم 1 را تشکیل می دهد، جریان می یابد. دستگاه 6 و پروپان خالص شده را در ظرف بازیابی 7 بازیابی کنید. در پروپان خالص بازیافت شده در ظرف بازیابی 7 همانطور که در بالا توضیح داده شد، غلظت ناخالصی کمتر از 1.0 vol. ppm برای متان، کمتر از 1.0 vol. ppm برای اتان، کمتر از 1.0 vol. ppm برای پروپیلن، و کمتر از 1.0 vol. ppm برای ایزوبوتان Ovol.ppm، n-بوتان کمتر از 1.Ovol.ppm، پنتان کمتر از 1.Ovol.ppm، هیدروژن کمتر از 1.Ovol.ppm، نیتروژن کمتر از 1.Ovol.ppm است. ، اکسیژن کمتر از 1.Ovol.ppm است، رطوبت کمتر از I.Ovol.ppm است، پروپان خالص شده با خلوص بالا به دست آمد که خلوص آن بیش از 99.999vol.%.

مثال مقایسه ای 1)

به جای استفاده از پروپان خام حاصل از واکنش هیدروژناسیون برج واکنش هیدروژناسیون 3، غلظت ناخالصی ها برای نیتروژن 2 vol.ppm، برای اکسیژن کمتر از 0.1 ppm، 0.2 vol.ppm برای دی اکسید کربن و 0.2 vol است. .ppm برای آب. 2vol.ppm، 4595vol.ppm اتان، 3vol.ppm پروپیلن، 484vol.ppm ایزوبوتان و 15vol.ppm n-بوتان به سه برج جذب که به صورت سری به هم متصل شده‌اند جریان می‌یابند.

برج جذب اول با زئولیت غربال مولکولی بدنه متخلخل نوع 4A (سیستم TOSOH، MS-4A) که دانه ای با قطر 3.0 میلی متر و قطر منافذ آن 4 آنگستروم و قطر داخلی آن 42.6 میلی متر است پر شده است. یک لوله استوانه ای با ارتفاع 1500 میلی متر. برج جذب دوم قرار است با کربن فعال الک مولکولی بدنه متخلخل نوع 4A (ساخت شرکت ژاپنی Enviro Chemicals، CMS-4A-B) که دانه ای با قطر 2.3 میلی متر و دارای قطر منافذ 4 آنگستروم است پر شود. ، با قطر داخلی 95 میلی متر 6 میلی متر، لوله استوانه ای به ارتفاع 1930 میلی متر. برج جذب سوم یک لوله استوانه ای با قطر داخلی 28.4 میلی متر و ارتفاع 1800 میلی متر است که با کربن فعال γ به عنوان کربن فعال پوسته نارگیل (ساخت شرکت Kuraray Chemical، Kuraraycoal GG) با اندازه ذرات 10 تا 20 غربال پر شده است.

سرب پروپان خام را به برج 1، 2، 3 جذب کنید، به عنوان هلیوم گاز احیا شده پاکسازی کنید و به پروپان جایگزین کنید. نقطه پایانی جایگزینی این است که غلظت هلیوم به دست آمده توسط کروماتوگرافی گازی (تجزیه و تحلیل TCD) به زیر Ivol.%. فشار برج جذب 1، 2، 3 روی 0.5MPaG نگه داشته می شود. زمان لازم برای تجمع فشار برای رسیدن به فشار جذب 252 دقیقه بود. علاوه بر این، دمای برج های جذب شماره 1، شماره 2 و شماره 3 در 25 درجه سانتیگراد نگهداری می شود. به این ترتیب که پس از جایگزینی با پروپان، عملیات جذب در برج های جذب اول، دوم و سوم آغاز می شود.

پس از اینکه پروپان خالص گازی اولیه از پایین برج 1، 2، برج جذب 3 خارج شد به داخل کندانسور جزئی جریان یافت و تراکم جزئی را انجام داد، پروپان خالص شده حالت مایع به داخل ظرف بازیابی جریان می یابد. در این زمان، فشار در ناحیه تراکم پروپان کندانسور جزئی روی 0.1MPaG تنظیم شد و نرخ جریان تخلیه اجزای فاز گاز در کندانسور جزئی تخلیه شده از لوله‌کشی کانال تخلیه جزء فاز گاز روی 0.15 لیتر تنظیم شد. دقیقه دمای ظرف بازیابی در -30 درجه سانتیگراد تنظیم شد. همچنین کل زمان تیمار تیمار جذب در برج های جذب اول، دوم و سوم و زمان تصفیه تیمار تراکم جزئی در کندانسور جزئی 195 دقیقه بود.

همانطور که در بالا در پروپان خالص شده در ظرف بازیابی بازیافت شود، غلظت ناخالصی این است که متان کمتر از 1.0 vol.ppm، اتان کمتر از 1.0 vol.ppm، پروپیلن کمتر از 1.0 ppm و ایزوبوتان کمتر از 1.0 باشد. vol.ppm Ovol.ppm، n-بوتان کمتر از 1.0 vol.ppm، پنتان کمتر از 1.0 vol.ppm، هیدروژن کمتر از 1.0 vol.ppm، نیتروژن کمتر از 1.0 vol.ppm، اکسیژن کمتر از 1 است. Ovol.ppm، رطوبت کمتر از 1. Ovol.ppm است، پروپان خالص با خلوص بالا به دست آمد که خلوص آن بیش از 99.999vol.%. درصد بازده پروپان خالص شده در این زمان 53.2 حجم بود.

[0128] مثال مقایسه ای 2)

به جز عدم استفاده از اولین برج جذب 4 و برج جذب دوم 5 و کندانسور جزئی 6، از واکنش هیدروژناسیون در برج واکنش هیدروژناسیون 3 برای تولید پروپان مشابه با تجسم 2 استفاده کنید. در این مثال مقایسه ای 2، در پروپان تولید شده توسط واکنش هیدروژناسیون در برج واکنش هیدروژناسیون 3، غلظت ناخالصی 900 ppm vol برای متان و 650 ppm vol برای اتان است، بنابراین خلوص 99.999 vol. پروپان با خلوص بالا است. در بالا.

[0130] اختراع حاضر را می توان به اشکال مختلف دیگر بدون خروج از ماهیت یا ویژگی های اصلی آن انجام داد. بنابراین، تمام جنبه‌های تجسم‌های توصیف‌شده در بالا صرفاً نمونه‌هایی هستند و دامنه اختراع حاضر در ادعاها نشان داده شده است و با شرح اینجا محدود نمی‌شود. علاوه بر این، کلیه اصلاحات و تغییرات متعلق به ادعاها در محدوده اختراع حاضر است.

شرح نمادها

ماده خام پروپان مانند مخزن ذخیره سازی

1a لوله کشی مسیر جریان تصفیه مخزن

دستگاه بخارساز

2a لوله کشی مسیر جریان تصفیه بخارساز

برج واکنش هیدروژناسیون

برج جذب 1

برج جذب 2

کندانسور 6 قسمتی

ظرف بازیابی

بطری پر

11 لوله کشی مسیر جریان تامین مواد خام

شیر سوئیچینگ مسیر جریان 11a

12 لوله کشی مسیر جریان معرفی هیدروژن

شیر سوئیچینگ مسیر جریان 12a

[0146] 13 لوله خروجی حرارت ناهموار

شیر سوئیچینگ مسیر جریان 13a

14 لوله کشی مسیر جریان تامین پروپان خام

شیر سوئیچینگ مسیر جریان 14a

[0150] لوله کشی 15 کانال

16 لوله‌کشی مسیر جریان خروجی پروپان خالص‌شده اولیه

شیر سوئیچینگ مسیر جریان 16a

17 لوله‌کشی مسیر جریان تامین پروپان خالص‌شده اولیه

شیر سوئیچینگ مسیر جریان 17a

[0155] 18 لوله کشی کانال خروجی جزء فاز مایع

شیر سوئیچینگ مسیر جریان 18a

19 لوله کشی مسیر جریان خروجی جزء فاز گاز

شیر سوئیچینگ مسیر جریان 19a

لوله‌کشی مسیر جریان خروجی جزء فاز گاز 20 بازیابی

شیر سوئیچینگ مسیر جریان 20a

21 لوله کشی مسیر جریان تخلیه جزء فاز گاز

شیر سوئیچینگ مسیر جریان 21a

22 لوله کشی مسیر جریان تامین جزء فاز گاز

شیر سوئیچینگ مسیر جریان 22a

شیر سوئیچینگ مسیر جریان 22b

23 لوله‌کشی مسیر جریان خروجی پروپان خالص

شیر سوئیچینگ مسیر جریان 23a

24 لوله کشی مسیر جریان تامین گاز بازسازی

25 لوله کشی مسیر جریان تخلیه گاز بازسازی

26 لوله بازیابی جزء فاز گاز مسیر جریان تخلیه

شیر سوئیچینگ مسیر جریان 26a

100 کارخانه تولید پروپان

200 کارخانه تولید پروپان

برج تقطیر 201

کندانسور 201a

دستگاه گرمایش 201b

ضمیمه ها 

1. روشی برای تولید پروپان، شامل مراحل: واکنش هیدروژناسیون پروپیلن خام و هیدروژن در حضور کاتالیزور برای به دست آوردن پروپان خام گازی حاوی ناخالصی ها و مرحله حذف ناخالصی حذف ناخالصی های موجود در پروپان خام به دست آمده در مرحله واکنش هیدروژناسیون برای به دست آوردن پروپان خالص.

2. روش تولید پروپان طبق ادعای 1، که در آن ناخالصی حاوی حداقل یکی از هیدروژن، اکسیژن، نیتروژن، آب، متان، اتان و پروپیلن است.

3. روش تولید پروپان طبق ادعای 2، که در آن مرحله حذف ناخالصی دارای مرحله حذف ناخالصی های موجود در پروپان خام به عنوان ناخالصی از طریق یک تیمار جذب است که در آن پروپان خام با یک جاذب تماس پیدا می کند. مرحله حذف جذب آب، اتان و پروپیلن؛ و هیدروژن موجود به عنوان ناخالصی در پروپان خام پس از عملیات جذب با تراکم یا تقطیر جزئی پروپان خام پس از عملیات جذب در مرحله حذف جذب، مرحله جداسازی و حذف برای جداسازی و حذف اکسیژن، نیتروژن و متان.

4. روش ساخت پروپان طبق ادعای 3، مشخص می شود که جاذب توصیف شده زئولیت غربال مولکولی و کربن فعال غربال مولکولی است.

5. روش تولید پروپان طبق ادعای 4، که در آن زئولیت غربال مولکولی و کربن فعال الک مولکولی اجسام متخلخل با قطر منافذ 4 آنگستروم هستند.

6. روش تولید پروپان طبق یکی از ادعاهای 3 تا 5، که در آن عملیات جذب در مرحله حذف جذب در دمای 5 تا 50 درجه سانتی گراد و فشار 0.1 تا 0.5 MPaG تحت شرایط انجام می شود. .

7. دستگاه تولید پروپان که مشخصه آن عبارت است از: بخش واکنش هیدروژناسیون برای به دست آوردن پروپان خام گازی حاوی ناخالصی با هیدروژنه کردن پروپیلن خام و هیدروژن در حضور کاتالیزور؛ قسمت حذف ناخالصی که ناخالصی موجود در پروپان خام به دست آمده را حذف می کند. در قسمت واکنش هیدروژناسیون مذکور و پروپان خالص شده بدست می آید.

ابزار وبلاگ