مقالات و توضیحات
آزمیران / کلر

کلر

یکی از مواد شیمیایی معمولاً برای پاکسازی و بهداشت آب و فاضلاب استفاده می شود، کلر است. کلر یک ماده ضدعفونی کننده قوی است که عمدتاً برای کشتن باکتری ها، ویروس ها و سایر عوامل آلودگی در آب و فاضلاب استفاده می شود. 

وقتی کلر به آب اضافه می شود، با ایجاد هیپوکلریت سدیم (NaOCl) و یا کلردیاکسید (ClO2)، آنتی‌میکروبیالیته خود را نشان می دهد. کلر در فرآیندهای آب و فاضلاب شهری و همچنین در تصفیه خانه های آب استفاده می شود.

به طور معمول، کلر در شکل گازی به عنوان یک ماده ضدعفونی کننده استفاده می شود. این گاز در سیستم های تصفیه آب و فاضلاب تزریق می شود تا باکتری ها، ویروس ها و عوامل آلودگی دیگر را نابود کند.

در مواردی که استفاده از کلر در شکل گازی ممکن نیست، می توان از فرم‌های دیگر کلر مانند هیپوکلریت سدیم (خلال سفید) و کلردیاکسید (پودر سفید یا مایع) استفاده کرد. این فرم‌ها در قرص ها، پودرها و محلول هایی که به آب اضافه می شوند برای ضدعفونی کردن آب و فاضلاب استفاده می شوند.

مهم است بدانید که کلر می‌تواند به میزان معینی بوی و طعم آب را تغییر دهد. برای از بین بردن بوی و طعم کلر، می‌توان از فیلتراسیون کربن فعال یا استفاده از محصولات تصفیه آبی خانگی که کلر را از آب حذف می‌کنند، استفاده کرد.
مشخصات فنی کلر به عنوان یک ماده شیمیایی است که به آب و فاضلاب اضافه می شود، ممکن است بسته به شکل و فرم استفاده شده متفاوت باشد. در ادامه، مشخصات فنی برای چند شکل متداول کلر آورده شده است:

1. کلر گاز:
   - فرمول شیمیایی: Cl2
   - وزن مولکولی: 70.906 g/mol
   - چگالی گازی: 3.214 g/L (در شرایط استاندارد)
   - دمای جوش: -34.04 درجه سلسیوس
   - رنگ: زرد-سبز فلورسنت
   - بو: تند و تحریک کننده
   - محلول در آب: قابل حل

2. هیپوکلریت سدیم (خلال سفید):
   - فرمول شیمیایی: NaOCl
   - وزن مولکولی: 74.44 g/mol
   - شکل فیزیکی: خلال سفید
   - چگالی: حدود 2.63 g/cm³
   - دمای ذوب: 772 درجه سلسیوس
   - حلالیت در آب: قابل حل
   - دمای تجزیه: حدود 40-50 درجه سلسیوس
   - استفاده شده در محلول های ضدعفونی کننده و ضدعفونی کننده آب و فاضلاب

3. کلردی اکسید (ClO2):
   - فرمول شیمیایی: ClO2
   - وزن مولکولی: 67.45 g/mol
   - شکل فیزیکی: گاز برگشت‌پذیر (معمولاً به صورت مایع ذخیره می شود)
   - رنگ: قرمز زرد
   - بو: شبیه به بوی خنثی
   - حلالیت در آب: قابل حل
   - استفاده شده در تصفیه آب و فاضلاب به عنوان ضدعفونی کننده و اکسید کننده

مشخصات فنی ماده شیمیایی کلر ممکن است بسته به منبع تولید، استفاده مورد نظر و فرآیند مورد استفاده، متفاوت باشد. در هر صورت، در صورت استفاده از کلر یا محصولات مرتبط، به دستورالعمل‌ها و راهنمایی‌های سازندگان و مقررات مربوطه پایبند باشید.

ابزار وبلاگ