بالن لوشاتلیه 250 میلی ساخت آلمان
 مشخصات عمومي

بالن لوشاتلیه بالنی است با دهانه باریک که میتواند برای تعیین میزان دانسیته نسبی سیمان پرتلند استفاده شود این بالن در حجم 250 میلی بوده که گلویی آن از صفر تا یک با دقت 0.1 مدرج شده و وزنی معادل 300 گرم دارد

1- مقدمه:

جرم حجمی سیمان به عنوان جرم واحد حجم ذرات جامد تعریف می گردد و برای تعیین وزن مخصوص یک جسم باید حجم وزن معینی از آن را پیدا کرد.

در کلیه مصالح ساختمانی از جمله سیمان وزن مخصوص در حالت های مختلف بدست می آید، از جمله وزن مخصوص ویژه g/cm3 . حال وزن مخصوص ویژه جسم جامد برابر است با وزن جسم جامد آن بخش بر حجم جسم جامدش که باید جسم جامد را حداقل 24 ساعت در گرم خانه با دمای 5  105 درجه سانتیگراد قرار داد تا بصورت کامل خشک شود و بعد جسم جامد خشک شده را وزن می کنیم و سپس حجم را بدون فضای خالی بدست می آوریم و ازتقسیم وزن جسم جامد بر حجم آن می توان وزن مخصوص ویژه ی آن را مشخص کرد. در مورد سیمان یا مصالح دیگر ساختمانی پودری باید از پودر رد شده از الک 200 در ASTM استفاده کرد.

2-هدف از انجام آزمایش:

تعیین جرم حجمی سیمان

3-وسایل و مصالح مورد نیاز آزمایش

1-ترازو

2-قیف

3-پودر سیمان الک شده با الک 200 که به مدت زمان یک شبانه روز «24 ساعت» در دمای 5  105 درجه سانتیگراد بوده است.

4-بالن لوشاتلیه: بالن لوشاتلیه بالن استانداردی با مقطع دایره ای شکل است که مخزن پایین آن گنجایش آن تقریباً ml 250 و لوله ی بین دو مخزن گنجایش 1 میلی متر و مخزن بالا گنجایش 17 میلی متر را دارد.

5-نفت سفید یا الکل یا بنزین و یا هر مایع شیمیایی دیگر به شرطی که روی سیمان واکنش انجام ندهد و در ضمن وزن حجمی آن هم کمتر از 62/0 gr/cm3 باشد.

به خاطر اینکه آزمایش دقیق تر انجام شود باید بالن را در طول زمان آزمایش در یک مخزن آب با دمای ثابت قرارداد تا زمانی که قرائت اول صورت می گیرد تا قرائت آخر تغییر دمای بالن بیشتر از 2/0 درجه سانتیگراد نشود.

4-شرح آزمایش:

بالن لوشاتلیه را با نفت یا هر مایع دیگر تا نقطه ای بین علامتهای 0 و 1 در ساقه بالن پر کنید در ضمن برای ریختن مایع باید از یک قیف پایه بلند استفاده کرد و اگر داخل لوله آغشته به مایع شده باشد باید بالای لوله را خشک کرد و بعد برای ثابت نگه داشتن دما، بالن را در مخزن آب قرار داده و بعد مایع داخل بالن را قرائت کنیم «V1»

مقدار 65 گرم سیمان را وزن می کنیم و با دقت داخل بالن می ریزیم بعد از آنکه تمام سیمان داخل بالن ریخته شد درپوش بالن را گذاشته و آن را تکان می دهیم بطوریکه اطمینان حاصل شود که تمام هوای بین دانه های سیمان خارج شده حال دوباره مایع داخل بالن را قرائت می کنیم. «V2»

5- ثبت عملیات و محاسبات :

(V1)=251.1 cm3  قرائت اول

جرم مخصوص دانه ای    (V1)=271.2cm3      قرائت دوم

 

6-مقایسه اعداد با استاندارد

بر اساس بند 6-2 تفسیر بخش اول آیین نامه بتن ایران «آبا»

2/3 1/3=وزن مخصوص ویژه سیمان پرتلند

و عدد بدست آمده ما در این آزمایش برابر  3.233 است.

7-نتیجه گیری:

آزمایش جرم مخصوص سیمان بوسیله ی بالن لوشاتلیه و نفت و ... انجام شد که توانستیم با قرائت اول لوله «251.1 cm3» و ریختن 65 گرم سیمان به داخل بالن و قرائت دوم لوله «271.2cm3»  جرم مخصوص سیمان را بدست آوریم و با مقایسه با استاندارد «آبا» به این نتیجه رسیدیم که عدد ما نزدیک به عدد استاندارد است و تقریباً آزمایش با موقعیت انجام شده است.

8-خطاها و دلایل آن:

در این آزمایش تقریباً خطای آنچنانی رخ نداده است مقدار اندکی خطا روی داده یعنی

 

که این مقدار خطا می تواند دلایلی مانند خطای چشم و همچنین نا سالم بودن سیمان داشته باشد.


9-منابع و رفرنس ها:

1-تکنولوژی بتن و آزمایشگاه: تالیف فرهاد مصباح ایراندوست.

2-آیین نامه بتن ایران «آبا»



فروشنده: آزمیران
گارانتی اصالت و سلامت کالا
پشتیبانی ۷ روز هفته ۲۴ ساعته
۰ تومان
محصولات مرتبط

:

ابزار وبلاگ