همه چیز در رابطه با هود شیمیایی
ویسنده: مهندس فاطمه ياوري
پست الکترونیکی: F.b.yavari@gmail.com

همه چيز درباره هود هاي شيميايي

اين مطلب در مورد هودهاي بخارات شيميايي است كه هواي آلوده را يا مستقيما از طريق يك مجراي اختصاصي يا از طريق اتصال به سيستم تخليه مركزي به خارج از ساختمان انتقال مي‌دهند. هودهاي شيميايي بدون مجرا كه از يك سري فيلتر براي حذف آلاينده‌ها از داخل هود و سپس برگرداندن هواي فيلتر شده به داخل آزمايشگاه استفاده مي‌كنند نيز در اين مطلب بررسي شده اند. اين هودها در دسته هودهاي با كارائي خاص قرار مي‌گيرند، به عنوان مثال هودهايي كه براي كار با مواد راديواكتيو هستند يا آن‌ها كه براي استفاده با اسيد perchloric كاربرد دارند. 

هدف

هـودهـاي  شـيـمـيايي از تجمع بخارات قابل اشـتـعــال، سـمــي و قــابــل انـفـجــار كــه نــاشــي از فـرايـنـدهـاي تـسـت و آمـاده سـازي تـحـلـيـلي در آزمايشگاه هستند، جلوگيري مي‌كنند و  احتمال اين كه كاركنان در معرض اين گازها و بخارات قـرار بـگـيـرنـدكـاهـش مـي‌دهـنـد. هـودها، هواي آلـوده را گـرفـته و اين هوا را يا به خارج تخليه مـي‌كـنـند يا اين كه آن را فيلتر كرده و به داخل آزمـايـشـگـاه بـر مـي‌گـردانـنـد. هـود مـعـمولا پنج جـهـت فـضاي كاري را در بر مي‌گيرد و سطح پائيني آن، در ارتفاع مناسب براي كار كردن در حالت ايستاده است. در حالت كلي دو نوع  هود وجود دارد:  هود هاي لوله دار و هود هاي بدون لوله. اصول كار براي هر دو نوع مشابه است: هوا از قـسمت جلوئي هود (كه باز است) به داخل كشيده مي‌شود و به خارج از ساختمان منتقل مي‌شود يا با فيلتر كردن، ايمن شده و دوباره به اتاق برگردانده مي‌شود.
هـودهـا در تـركيب با سيستم كلي گرمايش، تهويه (Ventilating) و air-conditioning يا سيستم HVAC كار مي‌كنند كه هواي غيرآلوده را براي تـنـفـس و نـيـز بـراي ورودي بـه هـودهـا و ديـگـر دسـتـگــاه‌هــاي تـهــويــه مـحلـي فـراهـم مـي‌كننـد. سـيـسـتـم HVAC بـايـد هـوا را در هـمه اتاق هاي  آزمايشگاه در هر ساعت، 4 تا 12 بار به صورت كامل تعويض كند. طبق قانون اداره ايمني و بهداشت حرفه اي ايالات متحده امريكا (OSHA) براي اين كه هودها به عنوان كنترل اوليه براي خارج كردن بخارات شيميايي از آزمايشگاه استفاده شوند، اين نرخ تغيير هوا مي‌تواند تهويه كافي را فراهم كند. 
تمام وسايل تهويه محلي به منظور برآورده كردن  اهداف اصلي زير طراحي مي‌شوند:
1-براي حفاظت كاربر 
2-براي حفاظت آزمايش يا محصول
3-براي حفاظت محيط
اعمال ثانويه اين دستگاه‌ها شامل حفاظت در برابر انفجار، جمع آوري كردن مواد ريخته شده و ديگر اعمال لازم براي انجام كار داخل دستگاه است. 
يك عبارت عمومي كه براي برخي از اين دستگاه‌هاي تهويه محلي استفاده مي‌شود، اتاقك جريان لايه اي (Laminar Flow Cabinet) است كه شامل دستگاه‌هايي بوده كه جريان هواي آن به صورت لايه اي است. البته اين دسته بندي براي تعيين طراحي و استفاده واقعي اين دستگاه‌ها كافي نيست. 
معمـولا هـودهـاي بخـارات شيميـايـي تنهـا از كـاربر محافظت مي‌كنند و اغلب در آزمايشگاه‌هايي كه در طول تست، تحقيق يا تدريس، مواد شيميايي خطرناك يا مضر منتشر مي‌شود،  كاربرد دارند. همچنين اين هودها در كاربردهاي صنعتي يا فعاليت‌هاي ديگري كه گرد و غبار، گازها و بخارات سمي يا خطرناك توليد يا منتشر مي‌شوند، به كار مي‌روند.
از آنجا كه يك سمت هود (سمت جلوئي آن) به سمت اتاقي كه كاربران در آن هستند، باز است و احتمال دارد كه هواي داخل هود آلوده باشد، جريان يافتن مناسب هوا از اتاق به داخل هود براي عملكرد آن بسيار مهم و بحراني است. قسمت عمده طراحي هود و عملكرد آن روي بيشينه سازي محدود كردن هوا و بخارات شيميايي داخل هود متمركز است.
از آنجـا كـه اغلـب هـودهـا بـه سيستـم‌هاي تخليه كه گازها را مستقيما به خارج از ساختمان انتقال مي‌دهند متصل است، انرژي زيادي براي فعال كردن fanهاي مورد استفاده براي تخليه هوا و نيز گرم  و سرد كردن، فيلتر كردن، كنترل  و حركت دادن هوائي كه جايگزين هواي خارج شده مي‌شود، نياز است. اخيرا در زمينه طراحي سيستم تهويه  هـود، تـلاش زيـادي صـرف كـاهـش دادن انـرژي مـورد استفـاده در عملكرد هودها و سيستم‌هاي تهويه پشتيبان آن‌ها شده است.

اصول  عملكرد هود هاي مجرادار
‌هـود بـاي پـس مـحدود(كه قبلا باي پس استاندارد ناميده مي‌شد:) اين هود متشكل از محفظه اي است كه سه سمت ثابت و يك سمت sash دارد كه به صورت عمودي يا افقي از جلو پس و پيش مي‌رود (شكل 1 را ببينيد.) جريان هوا توسط يك تيغه يا پانل هوا تنظيم و حفظ مي‌شود. با اين كار احتمال جريان‌هاي گردابي داخلي در هوا كاهش داده مي‌شود. احتمال اين كه بخارات از جلوي هود خارج شوند، كم است. مجراي خروجي به يك پلنوم خروجي كه بين تيغه و ديواره پشتي هود قرار گرفته است، متصل مي‌شود. fan هود از طريق باز شدن sash و شيارهاي تيغه، هواي اتاق را به داخل مـي‌كشد؛ هواي هود از طريق مجراها به بيرون تخليه مي‌شود. سرعت عبور هوا از روبروي هود كه سرعت face ناميده مي‌شود، بر حسب فوت در دقيقه (fpm) اندازه گيري مي‌شود. سرعت face با پايين آوردن slash از حالت كاملا باز زياد مي‌شود (شكل 2 را ببنيد.) هودهاي باي پس محدود معمولا همراه با يك سيستم حجم متغير هوا (VAV) استفاده مي‌شوند. اين سيستم با تغيير موقعيت sash، سرعت موتور دمنده را تنظيم مي‌كند يا يك دمپر تعادل را فعال مي‌كند تا سرعت face در مقدار ثابتي باقي بماند. 
‌هود حجم ثابت يا باي پس ‌(كه قبلا هود با هواي متعادل ناميده مي‌شد:) اين نوع هود بيشتر در آزمايشگاه‌هاي پزشكي و تحقيقاتي استفاده مي‌شود و يك ورژن اصلاح شده از هود باي پس محدود است. به نحوي طراحي شده است كه بر جريان‌هاي گردابي درون هود ناشي از سرعت‌هاي face بالا، زماني كه sash پايين آورده مي‌شود، غلبه كند (شكل 2 را ببينيد.) اين نوع هود يك دريچه باي پس در جلوي آن دارد كه معمولا در بالاي sash قرار مي‌گيرد. اين دريچه زماني كه sash كامل باز است بسته مي‌شود و با پايين آورده شدن sash، امكان وارد شدن مقدار بيشتر هوا از طريق باي پس را فراهم مي‌كند. حجم تخليه ثابت نگه داشته مي‌شود. سرعت face زياد مي‌شود اما به خاطر باي پس، سرعت در ناحيه كاري محدود است بنابراين جريان‌هاي گردابي ناشي از نرخ هواي زياد به داخل هود كاهش مي‌يابد. 
‌هودهاي هواي كمكي: اين هودها به منظور كاهش هزينه‌هاي انرژي مربوط به thermally treating laboratory air، به نحوي طراحي شده اند كه هواي خارج را به عنوان بخشي از موجودي هواي هود تامين مي‌كنند. اين هودها نياز به يك سيستم ورودي هواي مجزا از منبع اصلي HVAC دارند. هواي كمكي به سمت پايين هدايت مي‌شود تا جائي كه با جريان هواي ورودي به هود از خارج، يكي شود. كارائي هودهاي كمكي وابسته به بخش اعظم منبع هوايي است كه با سرعت كافي به جلوي هود مي‌رسد و اختلاف‌دمايي  در حدود 3 تا 5 درجه سانتيگراد با دماي اتاق دارد و به صورت يكنواخت توزيع شده است. اگر سيستم ورود هوا و هود به صورت مناسبي طراحي شده باشند، جريان هوا در جلوي هود به صورت ورقه اي (laminar) خواهد بود يعني به صورت صاف و بدون تلاطم. 
‌هود اسيد perchloric (كه از هود باي پس محدود اقتباس شده است:) اسيد perchloric يـك مـاده ي شـيـمـيـايـي بـا خـاصـيت اكسيد كردن قوي است كه اغلب در آزمايشگاه‌هاي تحليلي استفاده مي‌شود. بخار شدن اين اسيد مي‌تواند باعث ايجاد كريستال‌هاي قابل انفجار داخل هود شود. لذا هم در مورد طراحي و هم در مورد استفاده از هودهائي كه براي خارج كردن اسيد perchloric استفاده مي‌شوند بايد احتياط‌هاي خاصي كرد. اين هودها از جنس استيل ضدزنگ يا PVC) chlorinated polyvinyl chloride) ساخته مي‌شوند و در طول مجراي خروجي آن‌ها و در فضاي بين تيغه‌هاي پشتي و ديواره پشتي هود، اسپري‌هاي آب تعبيه مي‌شوند. اسپري‌ها به صورت پريوديك و مـنـظــم فعـال مـي‌شـونـد تـا كـريستـال‌هـاي اسيـد perchloric و نيز مواد ارگانيكي كه ممكن است در سيستم جمع شوند، از بين بروند. اين هودها همچنين نياز به سيستم تخليه و مجراهاي ويژه دارند.
توصيه ACGIH ) American  Conference  of  Governmental  Industrial  Hygienists) براي استفاده از هودهاي اسيد  perchloric اين است كه تمام كنترل‌هاي مفيد در خارج از هود قرار داده شده بـاشـنـد. مـواد ديـگـر، به ويژه مواد آلي، نبايد در هــــودي كـــه بـــه صـــورت خـــاص بـــراي اســيـــد perchloric طـراحـي شـده اسـت استفـاده شوند. هود و سيستم مجراهاي مربوط به آن بايد از مواد مقاوم در برابر اين اسيد ساخته شده باشند و اگر از جنس استيل ضدزنگ هستند، بايد درزهاي موجود در اتصالات به خوبي جوش داده شده باشند. هر هود اسيد perchloric بايد يك سيستم خـروجـي اختصاصي داشته باشد كه متصل به هودهاي ديگر نباشد. 
‌هــودهــايـي بـراي مـواد راديـواكتيـو: كـه مـعـمـولا نـوعـي از هـودهاي استاندارد يا هواي كـمـكي هستند كه به صورت خاص به نحوي ساخته شده اند كه تميزكردن و نگهداري آن‌ها ساده باشد. اين هودها معمولا مجهز به فيلترهاي HEPA)high efficiency particulate air( يا UHPA )ultrahighefficiency particulate-air) در مجراي خروجي آن‌ها هستند. اين فيلترها براي جمع آوري ذرات راديو اكتيو استفاده مي‌شوند. 

ساختار و محل
هودها در ابتدا از چوب (timber) ساخته مي‌شدند؛ اما امروزه، فولاد نرم پوشيده شده با اپوكسي، ماده  اصلي مورد استفاده در ساخت آن‌ها است. هودها در پنج عرض مختلف موجود هستند: mm 2000 mm, 1800 mm, 1500 mm, 1200 mm, 1000. عمق آن‌ها بين mm 700 تا mm 900 متغير است و ارتفاع آن‌ها در بازه بين mm 1900 و mm 2700 قرار مي‌گيرد. هودها معمولا به ديوار تكيه داده مي‌شوند. به خاطر شكلشان، معمولا داخل آن‌ها تاريك است و لذا بسياري از آن‌ها لامپ‌هاي داخلي با پوشش ضدبخار دارند. جلوي آن‌ها يك sash  با قابليت جا به جايي وجود دارد  كه معمولا شيشه اي است و مي‌توان آن را به سمت بالا و پائين جابجا كرد. در نمونه هائي كه براي كاربردهاي آموزشي استفاده مي‌شوند، ديواره‌هاي يونيت، اغلب شيشه اي هستند تا چند دانشجو با هم بتوانند داخل هود را ببينند. معمولا از پنل‌هاي كنترل آلارم براي جريان كم هوا استفاده مي‌شود (شكل 3.)
پــوسـتــه ي خــارجـي يـك هـود بـخـار مـعـمـولـي از اسـتـيـل نـوردشـده در حـال سـرد (cold-rolled) با پرداخت مقاوم در برابر خوردگي يا از ماده ي مقاوم و غيرقابل اشتعال ديگري كه توسط مواد مورد استفاده در محيط آزمايشگاه به آن‌ها آسيبي وارد نشود يا دچار خوردگي نشود، ساخته مي‌شود. ماده مورد استفاده براي ساخت قسمت داخلي هود، كه به قاب بيروني آن متصل است، معمولا استيل ضدزنگ يا يك ماده مشابه كه غيرقابل اشتعال و مقاوم در برابر اسيد و مواد شيميايي است.  ميزان عمقي كه براي هودها در نظر گرفته مي‌شود، فضاي كافي براي قرار دادن دستگاه در محدوده هود بدون به خطر انداختن تهويه خروجي از پشت را فراهم مي‌كند.  به طور كلي، هر چه منبع به شـكــاف تـهــويــه خــروجـي نـزديـك تـر بـاشـد، تهـويـه بـا كيفيـت بهتـري انجـام خـواهـد شـد(هـودهـاي بـا انـدازه‌هـاي خـاص كـه بـرخـي از آن‌هـا بـسـيـار بـزرگ هـسـتند، براي دسـتـگـاه‌هـاي بـزرگ وجـود دارنـد. اين واحدها معمولا به صورت سفارشي ساخته مي‌شوند و ممكن است نياز به سيستم‌هاي تهويه خاص داشته باشند.) 
هود يك سري ايرفويل (airfoil) در بالا و كناره‌ها و پايين آن دارد تا در زمان ورود هوا بـه هـود، تـلاطـم‌هـا را مـيـنـيـمـم كـنـد و از فرار كردن بخارات سنگين جلوگيري كند. ايرفويل‌ها تا زير صفحه ي sash كشيده مي‌شوند و يك فضاي هواي كوچك (حدود دو و نيم سانتيمتر) زير آن‌ها دارند.
براي توزيع موثر هوا داخل هود نياز به شكاف‌هاي تخليه در بالا و پايين است كه قابل تنظيم براي سرعت‌هاي تخليه ي تا fpm 1000 باشند. برخي از دستگاه‌ها يك شكاف مركزي قابل تنظيم هم دارند كه در فرايندهايي كه ممكن است شكاف پائين مسدود شود، هوا را تخليه مي‌كند. شكاف‌ها در طول قسمت پشتي اغلب هودها به صورت پيوسته قرار گرفته اند.
درزهاي plenum خروجي كاملا گرفته مي‌شوند تا از باي پس هوا جلوگيري كنند. اتصالات لوله‌هاي خروجي به plenum به منظور ايجاد توزيع موثري از هوا طراحي شده اند. هودهاي با عرض بيشتر از m 8/1 ممكن است نياز به چند لوله ي خروجي داشته باشند. 
سطح فضاي كاري هود معمولا از استيل ضدزنگ، كلريد پلي وينيل يا رزين‌هاي اپوكسي با لبه‌هاي بالا آمده در هر چهار طرف براي نگه‌داشتن مايعات ريخته شده، ساخته مي‌شود. اگر كابينت ذخيره سازي در زير فضاي كاري، لوله خروجي داشته باشد اين لوله بين تيغه پشتي و ديوار پشتي قرار مي‌گيرد. 
برخي از هودها در بالاي فضاي كاري يك لامـپ فلـورسنـت در محفظـه بـزرگ بالاي سر دارند كه يك جعبه اتصال الكتريكي هم در آن هست. كناره‌هاي اين محفظه را مي‌توان براي تعمير و تميز كردن لامپ بيرون آورد. سوئيچ لامپ معمولا روي يكي از ديواره‌هاي بيروني هـود قرار گرفته است. همچنين هودها ممكن است يك يا چند پريز الكتريكي با اتصال زمين روي سطـح خـروجـي پـانـل‌هـاي جـانبـي داشته باشند. برخي از هودها مجهز به خروجي‌هاي خلا، گاز و هوا در فضاي كاري داخلي هستند. مـانيتـورهـاي جـريـان هـواي پيوسته كه سرعت خـروج يـا face را تعييـن مـي‌كننـد در بـرخي از هـودهـا استـاندارد و در برخي از آن‌ها انتخابي هستنـد. همچنيـن مـي‌تـوان آن‌ها را به صورت مجـزا خـريـداري كـرد. بـرخـي از ايـن مانيتورها مـجـهـز بـه آلارم‌هـاي ديـداري يـا شنيـداري هـم هـسـتـنـد؛ زمـانـي كه سرعت از محدوده جريان هواي توصيه شده بيشتر يا كمتر مي‌شود، فعال مـي‌شـونـد. ضـمـيمه A در استاندارد آزمايشگاه باليني OSHA توصيه مي‌كند كه هودهاي بخار، مجهز به وسايل مانيتور هواي پيوسته باشند. 
ديـگــر تـجـهـيــزات ايـمـنــي هــم مـي‌تـوانـنـد بـه صورت استاندارد يا انتخابي وجود داشته باشند بـه عنـوان مثـال سيستم مانيتورينگ الكترونيك بـراي تشخيـص اشبـاع فيلتـر. ايـن مـانيتـورها به صــورت پــريــوديــك اشـبــاع فـيلتـر را تشخيـص مي‌دهند و معمولا يك آلارم ديداري يا شنيداري مرتبط دارند. آن‌ها همچنين مي‌توانند افزايش خطرناك سطح آلودگي‌هايي كه به خاطر نصب نادرست فيلترها از فيلتر عبور مي‌كنند، نشت يا حوادث شيميايي، يا آسيب به فيلتر را تشخيص دهند. هودهاي بخار بدون لوله اغلب يك فيلتر پـشـتـيـبـان دارنـد تـا از واردشـدن هواي آلوده به محيط به خاطر نقص در فيلتر اصلي جلوگيري كند. هودها ممكن است يك شمارنده ساعت هم داشته باشند كه بعد از گذر زمان خاصي از استفاده آن‌ها (به عنوان مثال هر 60 ساعت يك بار) زنگ مي‌زند تا به كاربر اخطار دهد كه اشباع فيلترها را كنترل كند.

سيستم‌هاي تخليه
هواي آلوده توسط يك سيستم تخليه به خارج از ساختمان فرستاده مي‌شود. دو جزء مهم اين سيستم، لوله‌هايي هستند كه  هواي آلوده از داخل آن‌ها جريان پيدا مي‌كند و fan يا دمنده‌هايي كه براي جابجا كردن هواي آلوده درون لوله‌ها استفاده مي‌شوند. انتخاب، نصب و نگهداري fanها، دمنده‌ها و لوله‌ها وابسته به نوع هودهاي بخارات شيميايي در آزمايشگاه است و بايد به صورت جداگانه بررسي و تعيين شوند. Fanهايي كه با مواد بسيار سمي يا مواد خورنده يا قابل اشتعال كار مي‌كنند، نبايد نزديك به مناطق مسكوني يا ساختمان قرار داده شوند و بايد تا حد امكان نزديك به نقطه تخليه به اتمسفر (معمولا روي پشت بام) قرار داده شوند. 
در هودهاي اسيد perchloric و ديگر هودهايي كه در آن‌ها گازهاي بسيار خورنده تـوليـد مـي‌شـونـد، از fanهـاي پلـي استر تقويت شده با فايبرگلاس استفاده مي‌شود. موسسه ملي حفاظت در برابر آتش )NFPA( الزام مي‌كند كه در حالتي كه هواي خروجي از هود، بيش از 25 درصد حد پايين هر تركيبي از بخارات و ذرات معلق داشته باشد، بايد موتورهاي fanها پوشش ضدانفجار و چرخ‌هاي ضدتوليد جرقه داشته باشد. تمام موتورهاي fan بايد نيازمندي‌هاي كد ملي الكتريكي را كه در 70 NFPA بيان شده است و ديگر كدهاي قابل اعمال براي بار، ولتاژ، فاز، فركانس، سرويس و محل را برآورده كنند. براي ايمني بايد يك گارد فلزي ضدآب كه محكم به محفظه fan بسته شده، در نظر گرفته شده باشد. 
حركت سرعت بالاي هوا در لوله‌ها براي اطمينان از رسوب نكردن مواد جامد در مفاصل و ترك‌ها و گوشه‌هاي سيستم لوله كشي، مطلوب است. ACGIH پيشنهاد مي‌كند كه مينيمم سرعت براي حذف موثر ذرات از سيستم fpm 2000 در نظر گرفته شود اما بسياري از fanها و دمنده‌ها مي‌توانند سرعت‌هاي بالاتر fpm(3500 تا fpm4500) را نيز توليد كنند. سرعت‌هاي بالاتر از fpm1800 مي‌توانند موجب ايجاد سطح‌هاي بالايي از نويز شوند. براي كمك به جلوگيري از رسوب كردن مواد جامد در سيستم لوله كشي، سيستم‌هاي خروج هوا بايد حداقل تعداد ممكن پيچ و ديگر موانع را داشته باشند و سيستم‌هاي هود اسيد perchloric بايد بدون هيچ پيچي طراحي شوند چرا كه پيچ‌ها مي‌توانند كريستال‌هاي منفجره اسيد perchloric را در خود نگه‌دارند. 
مجراهاي خروجي از لوله‌هاي گرد، صاف و بدون مانع ساخته مي‌شوند. اتصالات لوله‌ها به نحوي جوش داده مي‌شوند يا با اپوكسي مهر و موم مي‌شوند كه هوا نتواند در آن‌ها نفوذ كند. تمام لوله‌هاي انعطاف پذير مورد استفاده در سيستم مجراهاي خروجي بايد از يك مارپيچ تمام فلزي پوشيده شده با چند لايه از پارچه مقاوم در برابر آتش و غيـرقـابـل نفـوذ باشند. تمام ورودي‌ها و خروجي‌هاي هوا و اتصالات fan تخليه به مجراها بايد انعطاف پذير و غيرقابل نفوذ به وسيله هوا باشند. فضاهاي اطراف نواحي اي كه مجراها ار ديوار مي‌گذرند، بايد با مواد غيرقابل احتراق مهر و موم شود.

هودهاي بدون لوله
هودهاي بخارات شيميايي بدون لوله، آلوده كننده‌هاي شيميايي و جامد هوا را از طريق فيلترها (HEPA يا زغال چوب فعال شده) حذف كرده و سپس اين هوا را دوباره به آزمـايشگـاه بـرمـي گـرداننـد (شكـل 4 را ببينيـد.) عمـدتـا ايـن هودها براي استفاده‌هاي آموزشي يا تست كردن هستند. اين يونيت‌ها معمولا fan اي دارند كه در بالاي هود نصب شده است. هوا از طريق دريچه جلويي هود و از فيلتر به داخل كشيده مي‌شود. سپس از fan عبور كرده و به هواي اتاق پس داده مي‌شود. فيلتري كه در اين هود استفاده مي‌شود بايد قادر باشد مواد خطرناك و مضر را حذف كند. با توجه به اين كه براي مواد متفاوت نياز به فيلترهاي متفاوت است، اين هودها بايد تنها زماني استفاده شوند كه ماده ي خطرناك به خوبي شناخته شده است و تغيير هم نمي كند. اين هودها اغلب براي كـاربـردهـاي تحقيقـاتـي كـه در آن‌ها فعاليت و مواد مورد استفاده يا مواد توليد شده، نــاشـنــاختـه انـد، منـاسـب نيستنـد. سيستـم فيلتـر هـودهـاي بـدون مـجـرا، معمولا متشكل از يك سري فيلترهاي HEPA و زغال چوب فعال شده اسـت كـه بـه نحوي طراحي شده اند كه ذرات جــامــد و بــرخـي از بـخـارات شـيـمـيـايـي را گـيـر بياندازند. برخي از هودها ، فيلترهاي مجهز به يك سري مانيتور دارند كه زماني كه سيستم فيلتر اشباع يا گرفته مي‌شود، آلارم مي‌دهد. برخي از آن‌ها نيز كيت‌هايي دارند  و اپراتور مي‌تواند با استفاده از آن ها، اشباع شدن فيلتر را تست كند. فيلترها بايد فقط توسط پرسنل مجرب تعويض شوند و براي اجتناب از آلودگي بيش از حد در آزمايشگاه بايدمراقبت هاي لازم به عمل آيد.
بـسـيـــاري از ايـــن هـــودهـــا از جـنــس اسـتـيــل ضــدزنــگ يــا فــايـبــرگــلاس سـاختـه شـده انـد و sashهــاي كـشـويـي عـمـودي از جـنـس شـيـشـه نشكن براي كنترل سرعت face در دهانه‌هاي هـود و فـراهـم كـردن امكـان دستـرسي به ناحيه كاري داخلي آن‌ها دارند. اين هودها همچنين مجهز به لامپ‌هاي فلورسنت، سطوح كاري باز و بسته شونده و مانيتورهاي مدخل هوا هستند. Fanهاي بدون لوله، ايرفويل‌ها يا ورودي‌هاي بـاي پـس بـراي كنترل تلاطم و سرعت هوا در جلوي هود را ندارند. از آنجا كه اغلب آن‌ها قابل حمل هستند، محلي براي تخليه آب (كه نياز به اتصالات لوله دارد) ندارند.

پيش فيلتر كردن
اوليـن مرحله ي فيلتر كردن شامل يك مانع فيزيكي معمولا از جنس فوم open cell است كه از عبور ذرات بزرگ جلوگيري مي‌كند. اين نوع فيلتـر، معمـولاً ارزان اسـت و بستـه بـه كـاربـرد، تقريبا شش ماه عمر دارد.

فيلتر كردن اصلي
بعد از پيش فيلتركردن، بخارات از يك لايه زغال چوب فعال شده مي‌گذرند كه عمده‌ي مواد شيميايي گذرنده از آن را جذب مي‌كند. البته آمونياك و مونوكسيدكربن از اغلب فيلترهاي كربني عبور مي‌كنند. مي‌توان تكنيك‌هاي فيلتركردن خاص ديگري را هم بسته به نياز اضافه كرد. فيلتر اصلي معمولا بسته به كاربرد حدود دو سال عمر دارد.
موسسه استانداردهاي ملي امريكائي (ANSI) همراه با انجمن بهداشت صنعتي امريكا (AIHA)،‌ توصيه مي‌كنند كه اين هودها تنها در موقعيت‌هايي استفاده شوند كه خطر در معرض قرار گرفتن وجود نداشته باشد. اغلب هودهاي بدون لوله روي ميز قرار داده مي‌شوند. زيرا اين هودها هيچ plenum تخليه و سيستم لوله كشي ندارند و لذا نياز است كه به خروجي‌هاي تخليه  در ديوارهاي آزمايشگاه متصل شوند. اين هودها  با اغلب هودهاي تخليه متفاوت هستند و در آن يك موتور و fan/ دمنده به صورت تركيبي در بالاي هود بالاي فيلتر قرار گرفته است. fan،‌ هواي آزمايشگاه را با عبور از فيلتر به داخل هود مي‌كشد و از طريق سوراخي كه در بالاي هود وجود دارد هوا را به آزمايشگاه برمي گرداند.
بخش 5.1-6A- از استاندارد 91-45NFPA-EK- بيان مي‌كند كه هودهاي بدون لوله بايد فقط در مورد بخارات و گرد و غبارهاي مزاحمي كه خطر مسموميت يا آتش سوزي ندارند استفاده شوند. NFPA استفاده از اين هودها را توصيه نمي كند زيرا بسياري از آن‌ها سرعت face كافي براي تخليه آلاينده‌هاي fpm( 50) را ندارند.  فيلترهاي زغال چوب كه در برخي از اين هودها استفاده مي‌شوند با ذرات معلق ناشي از تركيبات آلي قابل اشتعال اشباع شده و خطرات انفجار و آتش سوزي را ايجاد مي‌كنند. 9.5ANSI Z الزام مي‌كند كه يك سيستم بدون لوله بايد حاوي بخارات سمي كمتر از سطح آستانه (TLV) باشد. 
نكـات مهـم ديگـر در مـورد هـودهـاي بـدون لـولـه، در مورد توانائي آن‌ها در حفظ سرعت‌هاي face مناسب و كيفيت روش‌هاي مانيتور كردن سيستم‌هاي فيلتراسيون و هشداردهي به كاربران در مورد گرفتگي يا اشباع شدن فيلترها است.

انواع هودهاي با كاربرد خاص
هودهاي با فلوي پائين يا هودهاي با كارائي بالا

هودهاي معمولي مي‌توانند تا سه برابر يك خانه متوسط امريكائي، انرژي مصرف كنند. در سال‌هاي اخير، توليدكنندگان هودهاي آزمايشگاه‌ هودهايي با كارائي بالاو فلوي پائين كه انرژي كمي مصرف مي‌كنند،  توليد كرده اند. اين هودها به نحوي طراحي شـده انـد كـه حـفـاظـت اپـراتـور را تـامـين كرده يا حتي بهبود مي‌دهند و در عين حال هـزيـنـه‌هـاي عـمـلـكـردي بـالاي HVAC را كـاهـش مـي‌دهـنـد. بـا ايـن كـه هـيـچ تـعـريف استانداردي براي عبارت "فلوي پائين"يا "كارائي بالا" وجود ندارد اما هودهائي كه با فلوي خروجي كمتر از مقدار مورد نياز براي توليد 100 فوت بر دقيقه با يك sash عمودي كاملا باز كار مي‌كنند، معمولا به عنوان "فلو پائين" شناخته مي‌شوند. 

هودهاي راديوايزوتوپ
ايـن هـود بـا يـك پـوشـش استيـل ضـدزنگ با گوشه‌هاي مقعر و پيشخوان استيل ضدزنگ كه براي كار با وزن بلوك‌هاي سربي، تقويت شده است، ساخته مي‌شود.

هود اسيد هضم (Digestion)
اين يونيت‌ها معمولا از پلي پروپيلن ساخته مي‌شوند تا بتوانند در مقابل اثرات خورنده ي اسيدهاي با غلظت بالا مقاومت كنند. اگر اسيد هـيــدروفـلــوريــك در هـود استفـاده شـود، sash شيشه اي هود بايد از پلي كربنات ساخته شود تا در مقابل etching مقاومت داشته باشد. لوله‌ها و مجراهاي هود هم بايد پوششي از پلي پروپيلن داشته باشند يا با تفلون (PTFE) اندود شوند.

هود اسيد  perchloric
اين يونيت‌ها يك سيستم شستشو با آب در لوله‌هاي خود دارند. از آنجا كه بخارات اسيد perchloric نـشـسـت مـي‌كـنـنـد و كـريـسـتال‌هاي مـنـفـجـره تـشكيل مي‌دهند بسيار مهم است كه داخل لوله‌ها با يك سري از اسپري ها، تميز شود.

هودشستشو با آب
ايـن هـودهـا يـك سـيـسـتـم شستشوي داخلي دارند كه داخل يونيت را تميز مي‌كند تا از تجمع مواد شيميائي خطرناك جلوگيري شود.

هوداسكرابر (Scrubber)
اين نوع هود، بخارات را از طريق محفظه اي كه پر از اشكال پلاستيكي فرورفته در آب است، جذب مي‌كند. مواد شيميائي در مخزن مايع، كه مـعـمـولا از يـك مـايـع خـنـثي كننده پر مي‌شود، شــســتــــه مــــي‌شــــونــــد. بــســيــــاري از طــــراحـــان آزمايشگاهي درصدد هستند كه نوعي اسكرابر را براي هودهاي خود در نظر بگيرند. دليل اين مــوضــوع تــا حــدي بــه خــاطــر مـحـيـط زيسـت، بهداشت محيط زيست و افزايش مقررات دولتي است. 
براي افرادي كه با كنترل‌هاي صنعتي آلودگي هـوا آشـنـا هـسـتـنـد، اسكرابر هود را مي‌توان به صـورت يـك ورژن در ابـعـاد آزمايشگاه از يك اسـكــرابــر مــايــع مــورد اسـتـفـاده در بـسـيـاري از پلنت‌هاي شيميائي و ديگر صنايع در نظر گرفت. شكـل 5 شمـاي يـك اسكـرابـر هود را به عنوان نمـونـه نشان مي‌دهد. هواي آلوده از هود وارد يونيت شده و از داخل يك بستر فشرده و سپس از يك بخش اسپري مايع و يك حذف كننده غبار مي‌گذرد و سپس وارد سيستم تخليه مي‌شود تا در خارج از ساختمان رها شود. مايع اسكرابر از مخزن به گردش در مي‌آيد و سپس با استفاده از يك پمپ به بالاي سيستم برگردانده مي‌شود. به منظور تماس موثر مـايع و گاز، هوا و مايع اسكراب، در جهات مخالف از كنار هم مي‌گذرند. ذرات و بخارات و گازهاي حل شونده در آب، در مايع اسكراب حل مي‌شوند. راندمان حذف براي جريان‌هاي هواي مملو از اسيد و باز، حدود 95 تا 98 درصد است. با اين نوع اسكراب كردن، ذرات هم به صورت كاملا موثري گرفته مي‌شوند.
هـمـانـطـور كـه گـفـتـه شـد، بـا تـبـخـيـر آب از سـيـستم، مواد معدني تغليظ مي‌شوند. واكنش‌هاي خنثي سازي اسيد باز نيز نمك هائي توليد مي‌كنند كه در مايع اسكراب غلظت آن‌ها بالا مي‌رود. غلظت اين مواد معدني و نمك ها، TDS يا كل مواد جامع محلول است. اغلب تركيبات TDS به شدت يوني هستند و مي‌توان آن‌ها را با استفاده از يك اندازه گير هدايت يا كنترل كننده TDS اندازه گيري كرد. براي كنترل كردن TDS مايع اسكراب از سيستم خالي شده و همزمان با آب تازه جايگزين مي‌شود و لذا سطح TDS و مايع پايدار باقي مي‌ماند.
از آنجا كه اسكرابر در گرفتن ذرات بسيار كارا است، براي حذف آن‌ها از سيستم نياز به يك فيلتر است. نوع فيلتر مي‌تواند يك بار مصرف يا قابل تميز كردن باشد. براي كم كردن نياز به نگهداري، مي‌توان به جاي فيلتر از صافي توري ظريف استفاده كرد. از يك سـوئـيـچ فـشـار تـفـاضلي براي خالي و تميزكردن توري به صورت اتوماتيك استفاده مي‌شود.
 معمولا اين يونيت‌ها به صورت عمودي و در كنار هود به روشي مشابه شكل 5 قرار داده مي‌شوند و معمولا تا  سه هود را مي‌توانند پوشش دهند.

گزينه‌هاي تخليه هود
هواي كمكي

البته اين روش منسوخ شده است. در اين روش، فرض اين بود كه هواي غيرمطبوع بيرون مستقيما به روبروي هود آورده شود به نحوي كه اين همان هوائي باشد كه به بيرون تخليه مي‌شود. اين روش زماني كه آب و هوا متغير است خوب جواب نمي دهد چرا كه هواي خيلي گرم يا خيلي سرد و مرطوب را به محيط كاربر منتقل مي‌كند و لذا كار كردن در اين محيط را مشكل مي‌سازد يا روي فرايندهاي انجام شده داخل هود تاثير مي‌گذارد. همچنين اين سيستم نياز به مجراهاي اضافي دارد كه مي‌تواند هزينه بر باشد. 

حجم هواي ثابت (CAV)
اين هود اين امكان را فراهم مي‌كند كه زماني كه sash بسته مي‌شود، هوا  از طريق يك شكاف باي پس از بالا كشيده شود. باي پس به نحوي قرار گرفته است كه با بستن sash، شكاف باي پس بزرگ‌تر مي‌شود. حجم هوائي كه از داخـل هـود مـي‌گـذرد بـدون تـوجه به موقعيت قــــرارگــيــــري sash و نــيــــز بــــدون تــغـيـيـــر دادن سرعت‌هاي fan، ثابت باقي مي‌ماند.

حجم هواي متغير (VAV)
در ايــن هــود، كـنـتــرل‌هــاي مــوقـعـيــت sash اسـتـفـاده مـي‌شـوند كه به سيستم HVAC امكان مي‌دهند كه از ميزان باز بودن sash خبر داشته باشد و در نتيجه سيستم مي‌داند كه سرعت fan و در نتيجه حجم هوايي كه نياز است خارج شود چه ميزان بايد كم يا زياد شود.

 

سيستم‌هاي تعادل sash
سيستم‌هاي كابل و قرقره: معمولا كابلي از جــنـــس اسـتـيــل ضــدزنــگ aircraft grade روي قرقره‌هاي مستقل قرار مي‌گيرد و تا وزنه تعادل ادامه دارد. زماني كه كاربر، sash را از يك طرف هود بالا مي‌برد، سيستم‌هاي متعادل كردن كابل مي‌توانند تركيب شوند. در شكل 6 سمت چپ، sash هود پائين و در سمت راست، بالا آورده شده است. با اين كه وزن آن كم نيست ولي در صـورتـي كه درست كار كند، مي‌توان آن را به راحتي لغزاند. 

 

 


اگر تصاوير شكل 6 را شفاف كنيم، تصويري شبيه به شكل شماره 7 به دست مي‌آيد. خطوط قـرمـز در ايـن تـصـاويـركـابـل‌هـايي هستند كه به كناره‌ها و يا بالاي sash متصل شده اند و در طول قرقره‌ها كشيده مي‌شوند و به وزنه sash متصل هستند. وزنه sash، وزنه تعادل است كه وزني "تقريبا" برابر با sash هود دارد و بالا بردن و پائين بردن sash را تقريبا بدون هيچ تلاشي امكان پذير مي‌كند. 

 

 


اين سيستم نياز به نگهداري منظم دارد زيرا كابل‌ها ممكن است فرسوده يا پاره شوند. اگر كابل در يك طرف پاره شود (شكل 8)، ممكن است sash هود، كمي كج آويزان شود  و مسلما بالا و پائين بردن آن مشكل تر مي‌شود. تا زماني كه تعمير نشده است، بايد از بالا و پائين بردن آن خودداري كرد.
سـيستم‌هاي زنجير و چرخ زنجير: معمولا يك زنجير سخت (مانند يك زنجير دوچرخه) روي چرخ زنجير قرار مي‌گيرد. چرخ زنجيرها به يك محور يكسان متصل مي‌شوند كه به آن‌ها امكان چرخيدن همزمان را مي‌دهد. اين سيستم بدون توجه به اين كه كاربر از كجا مي‌خواهد sash را در عرض هود بالا ببرد، به نرمي حركت مي‌كند. اين موضوع به ويژه در مورد هودهاي با طول بيشتر كه احتمال اين كه كاربر، sash را از يك سمت بالا ببرد، مهم تر است. اين سيستم طول عمر بي نهايت دارد و نياز به نگهداري زيادي هم ندارد.

روكش‌هاي هود
 معمول ترين آن‌ها پلي استر تقويت شده فايبرگلاس (FRP) است.
 رزين اپوكسي
 استيل ضدزنگ با گوشه مربعي
 استيل ضدزنگ با گوشه مقعر
 رزين فنولي

پانل‌هاي كنترل
اغلب هودها يك پنل كنترل تغذيه شونده با برق اصلي دارند. معمولا اين پنل يك يا چند عمل از اعمال زير را انجام مي‌دهد:
‌هشدار در مورد كم بودن فلوي هوا.
‌هشدار در مورد بزرگ بودن بيش از حد دريچه در جلوي يونيت كه به عنوان آلارم high sash شناخته مي‌شود و با بالابردن شيشه كشوئي جلوي يونيت بيشتر از حد ايمن كه باعث افت سرعت هواي حاصل مي‌شود، ايجاد مي‌گردد.

‌روشي براي خاموش و روشن كردن fan تخليه فراهم مي‌كند.
‌روشي براي روشن و خاموش كردن لامپ داخلي هود فراهم مي‌كند.
‌اعمال ديگري  راكه ممكن است نياز باشندنيز مي‌توان اضافه كرد به عنوان مثال سوئيچي براي روشن و خاموش كردن سيستم شستشو با آب.

فاكتورهاي موثر بر كارايي هود 
يك‌سري از فاكتورها با تاثير روي فلوي هواي ورودي به هود، هواي جريان يافته درون هود و هواي خروجي از آن، روي كارائي هود تاثير مي‌گذارند. سرعت face هود، تحت تاثير حركت و توزيع هواي ورودي قرار دارد. در حالت كلي، سرعت‌هاي face بين fpm 75 تا fpm 100 مي‌توانند آلاينده‌هاي آزمايشگاهي را به ميزان كافي مهار كنند به شرطي كه جريان‌هاي هواي اتاق و تاثيرات اپراتور روي فلوي هوا به صورت مناسب در نظر گرفته شوند. سرعت‌هاي كمتر از fpm 75 فاكتورهاي ايمني كافي را فراهم نمي كنند و سرعت‌هاي بالاتر از fpm 150 هم مي‌توانند تلاطم و جريان‌هاي گردابي ايجاد كنند. فلوي هوا در روبروي هود بايد به سمت داخل و عمود بر هود باشد. ACGIH توصيه مي‌كند كه يك تست كارايي گاز ردياب -R(110 )ASHRAE براي تعيين ايمن بودن سرعت face هود انجام شود. به اين صورت كه يك گاز بدون ضرر در هود رها مي‌شود و ابزار اندازه گيري بهترين سرعت face را تعيين مي‌كند.
طراحي هود با تعريف نرخ خروجي تهويه و ساختار و ابعاد فضاي كاري هود، روي الگوهاي فلوي هوا تاثير مي‌گذارد. با هودهاي با طراحي مناسب كه سيستم‌هاي تخليه آن‌ها مي‌توانند هواي هود را با مينيمم نرخ  fpm 2000(كه سرعت face را بين fpm 75 و fpm 150 نگه مي‌دارد) خارج كنند و مشخصه هائي براي مينيمم كردن تلاطم هوا در جلوي هود و در فضاي كاري دارند، مي‌توان كارائي را بهبود داد. تاثير جريان‌هاي هواي اتاق روي كارائي هود مستقيما وابسته به محل قرار‌گيري هود و خروجي‌هاي هوا است. هودها بايد دور از درها، پنجره‌ها و راهروهاي با ترافيك سنگين قرار داده شوند زيرا هوا از اين منابع مي‌تواند با سرعت‌هايي بسيار بيشتر از سرعت face هود جابجا شود. هواي اتاق بايد به صورت پخش و كنترل شونده از يك‌سري منتشركننده سوراخ دار در سقف يا ديواره‌ها آزاد شود تا كارائي هود بهبود داده شود يا به نحوي هدايت شود كه انرژي تلاطم‌ها قبل از اين كه هوا وارد ناحيه تاثير هود شود، از بين برود. زماني كه خروجي هود كار نمي كند، جـريـان هوا نبايد بيش از fpm 20 تا fpm 25 در ناحيه روبروي هود باشد. 
‌براي ماكزيمم كردن  فلوي هوا در يك هود با طراحي خوب، اپراتور بايد كارهاي زير را انجام دهد:
 از كشيدن سر هود به داخل آن، خودداري كند.
 موارد مورد استفاده را حداقل cm 15 داخل هود قرار دهد. با يك airfoil پانزده سانتيمتري و ضـخــامــت sash 5/2 ســانـتـيـمـتــري، اپـراتـور 13 سانتيمتر از منبع فاصله دارد. نويسنده اي ادعا كـرده اسـت كه فاصله اپراتور، در كنترل كردن خطر در معرض آلاينده‌ها قرار گرفتن مهم تر از سرعت face است 1990 .Fuller
 از حركات سريع دست به سمت داخل و خــــارج از هـــود خـــودداري كــنـــد تـــا از ايــجـــاد جريان‌هاي گردابي جلوگيري شود.
 تا حد امكان تعداد اشياي كمي داخل هود قـرار داده شوند. اشياي بزرگ در هود، مانع از روان بــودن جــريــان هــوا مــي‌شــونــد يــا جلـوي تيغه‌هاي پشتي را مي‌گيرند. 

نگهداري
نگهداري هودها شامل بازرسي‌هاي روزانه، پريوديك و ساليانه است:

بازرسي‌هاي روزانه هود
نـاحـيـه هود به صورت ديداري براي وجود مـواد و ديـگـر انـواع انـسـدادهاي قابل مشاهده، بررسي مي‌شود. اگر وسايلي كه عملكرد هود را نشان مي‌دهند، جزئي از آن نيستند بايد يك قطعه دستمال كاغذي نرم با ابعاد mm 25*  mm 150 در دريچه هود قرار داده شده و جهت مناسب فلو به داخل هود كنترل شود.

بازرسي پريوديك هود
سرعت face معمولا با يك سرعت سنج يا بادسنج اندازه گيري مي‌شود. هودها براي اغلب مواد شيميائي مرسوم، بايد در دريچه sash برابر با mm 460 سرعت face متوسط fpm 100 يا بالاتر داشته باشند. مقادير خوانده شده براي سرعت face نبايد بيش از 20 درصد تغيير داشته باشد. حداقل بعد از شش بار خواندن بايد براي تعيين متوسط مقدار سرعت face استفاده شود.
ديگر دستگاه‌هاي تخليه محلي بايد با استفاده از دود تست شوند تا مشخص شود كه آيا آلاينده‌هايي كه بايد حذف شوند به صورت مناسب توسط هود گرفته مي‌شوند.

نگهداري ساليانه
نگهداري fan تخليه (يعني روغن كاري، تسمه، فرسودگي تيغه‌هاي fan و دور در دقيقه) بايد مطابق با توصيه‌هاي توليدكننده يا مطابق با آنچه براي عملكرد مناسب هود نياز است باشند.

مشكلات گزارش شده
بسياري از مشكلات ايمني مربوط به اين هودها، به خاطر كم بودن دانش كاربر در مورد ديناميك جريان هوا، سرعت‌هاي face نامناسب و شيوه‌هاي كار ضعيف ايجاد مي‌شوند. اگر سرعت face كم باشد ممكن است آلاينده‌ها به هواي آزمايشگاه برگردند  به عنوان مثال زماني كه Sash عمودي زياد باز شده است . هود بايد مكانيزمي (به عنوان مثال باي پس هوا، fan با سرعت قابل تنظيم) براي كاهش سرعت‌هاي بالاي ورود هوا و جلوگيري از ايجاد تلاطم، زماني كه sash پايين آورده مي‌شود، داشته باشد. مانيتورهاي جريان هوا مي‌توانند براي اخطار دادن به كاربر در صورت وجود يك افت احتمالاً خطرناك در سرعت face استفاده شوند. 
انفجارها و آتش خطرات هميشگي در هنگام كار با مواد شيميايي ناپايدار يا قابل اشتعـال هستنـد. هـودهاي بخار مي‌توانند به كاهش ريسك جراحت از انفجارات و آتش‌هاي كوچك كمك كنند به اين صورت كه آن‌ها را در محدوده كاري محصور مي‌كنند. با اين حال كاربران نبايد براي محصوركردن آتش يا انفجارهاي غيركوچك به هودها تكيه و اعتماد كنند. 
براي كاهش ريسك آتش‌هايي كه در هودها رخ مي‌دهند، ECRI توصيه مي‌كند كه كاربران گام‌هاي زير را طي كنند:
 اطمينان حاصل كنند كه تمام كاربران با نحوه استفاده درست از هود، آشنا هستند.
 كارهايي كه با مواد شيميايي منفجره يا قابل اشتعال است تنها در هودهايي انجام شوند كه مي‌توانند فلوي هواي كافي را  فراهم كنند.
 اطمينان حاصل شود كه تمام هودها آلارم‌هاي مربوط به پائين بودن فلوي هوا را دارند.
 اطمينان حاصل شود كه تمام وسايل الكتريكي مورداستفاده داخل هودها يا مقاوم در برابر جرقه هستند يا اين كه قبل از اين كه مواد شيميايي منفجره يا فرار وارد هود شوند، خاموش شوند. 
 هودها به صورت كامل و به صورت منظم، بازرسي، نگهداري و تست شوند.
گـرچـه اسـتـانـدارد آزمـايشگاه باليني OSHA، تست منظم هودها براي كيفيت يا كميت جريان هـوا را الـزام نـمـي كند اما AIHA و ANSI توصيه مـي‌كـنند كه اپراتورها سالي يك بار يك تست كارائي كامل روي هر هود انجام دهند. 
آب مـصـرف شده براي تميزكردن هودهاي اسيد perchloric و راديوايزوتوپ يا آب استفاده شـده بـراي تـمـيـزكردن مواد خطرناك ريخته يا پـاشـيـده شـده در هـر هـودي بـايد طبق مقررات NRC )U.S. Nuclear Regulatory Commission) يا مـقـررات محيط زيستي محلي، ايالتي يا فدرال دفع شود. بسته به اين مقررات و نيازمندي‌هاي  local wastewater authority مــــمــــكـــــــن اســـــــت آزمــايـشـگــاه‌هـاي بيمـارستـان، مجـاز بـاشنـد كـه مايعات حاصل از شستشوي بسيار رقيق شده حاوي اسيد perchloric، راديوايزوتوپ‌ها و مواد خطرناك خاصي را در سيستم فاضلاب عمومي بريزند. در غير اين صورت، بيمارستان موظف است اين آب را جمع آوري و پردازش كرده و با يك شركت مجاز براي حذف اين آب، قرارداد ببندد.
كاركنان آزمايشگاهي كه فيلترهاي كربني يا HEPA در هـودهـاي راديـوايزوتوپ را تعويض مـــي‌كــنــنـــد مــمــكـــن اســـت در مــعـــرض خــطــر قرارگرفتن در برابر سطوح مضري از پرتوهاي يونساز قرار داشته باشند مگر اين كه معيارهاي حـفـاظتي و  مراقبت هاي مناسب به عمل آيد. ذرات پخش شونده در هوا از مواد راديوشيميائي مانند كبالت 57، كبالت 60 و يد 125 كه ممكن اسـت در هـنـگـام كـار بـا اين مواد در هود توليد شـونـد، مـي‌تـوانـنـد بـه خـاطـر نـيـمـه عـمـر خـيلي طـولانـي خود، تا چند هفته يا حتي چند ماه به تشعشع كردن اشعه‌هاي خطرناك گاما در فيلتر ادامه دهند. كارمندان بايد هر بار كه مي‌خواهند فيلتر يك هود راديوايزوتوپ را تعويض كنند، با مـسئول  حفاظت در برابر اشعه خود مشورت كنند.

توصيه‌هاي خريد
توصيه‌هاي ECRI

توصيه‌هاي ECRI براي حداقل نيازمندي‌هاي كارائي براي خريد هودهاي شيميايي در دو دسته بيان مي‌شوند: براي هودهاي لوله دار و بدون لوله. مشخصات با استفاده از سه عبارت درجه بندي شده اند: "الزامي"، "ترجيح داده مي‌شود" و "اختياري." عبارت "الزامي" براي حالتي استفاده مي‌شود كه مشخصه براي كاركرد درست هود، لازم است. عبـارت "تـرجيـح داده مـي‌شـود"، ويـژگي را مشخص مي‌كند كه براي افزايش كارائي عملكرد هود يا ساده تر شدن استفاده از آن، توصيه مي‌شود و عبارت "اختياري" مشخصه اي را نشان مي‌دهد كه براي عملكرد مناسب هود اجباري نيست اما كارائي را بهبود داده يا حوزه كاربردهاي استفاده از هود را توسعه مي‌دهد. 
هودها بايد از مواد مقاوم در برابرخوردگي، غيرقابل اشتعال، محكم و يك سطح مقاوم در برابر مواد شيميايي و اسيد ساخته شوند؛ چرا كه هودها تحت شرايط مختلفي استفاده مي‌شوند و اين مواد طول عمر مطمئن تر و طولاني تري را براي هود تضمين مي‌كنند. يك مانيتور جريان هوا با يك آلارم براي اندازه گيري سرعت face و براي آگاه كردن كارمندان از عملكرد خارج از بازه بايد در نظر گرفته شده باشد. fan يا دمنده تخليه نيز بايد آلارمي براي آگاه كردن كارمندان از عملكرد نامناسب و غيرطبيعي داشته باشد. توصيه مي‌شود از يك sash قابل تنظيم استفاده شود تا دسترسي به داخل هود بدون نياز به اين كه sash كاملا باز باشد امكان پذير باشد. اين ممكن است براي گازهاي خطرناك امكان فرار كردن از هود را بدهد. sash بايد از ماده نشكن ساخته شده باشد تا اگر انفجار كوچكي در اثر كار با مواد خطرناك داخل هود رخ داد، مقاومت كافي از خود نشان دهد.
بيمارستان‌ها هم بايد يك سري ويژگي‌هاي خاص ديگر را در  هنگام خريد هود در نظر بگيرند. پريزهاي برق، چراغ‌هاي برق و كنترل‌هاي مفيد، تسهيلاتي هستند كه مي‌توانند مطلوب باشند. به عنوان مثال اين ويژگي‌ها ممكن است نياز به قرار دادن سيم‌ها يا ديگر اشيا در مسير sash را كه مانع از بسته شدن كامل sash و كم شدن كارائي هود مي‌شود، حذف كنند. توصيه مي‌شود كه هودهاي لوله دار -كه معمولا جاي ثابتي در آزمايشگاه د

فروشنده: آزمیران
گارانتی اصالت و سلامت کالا
پشتیبانی ۷ روز هفته ۲۴ ساعته
۰ تومان
محصولات مرتبط

:

هود شیمی تمام MDF
۳,۸۵۰,۰۰۰تومان
هود شیمی
۳,۵۰۰,۰۰۰تومان
bsjylgrbucemmekrdchtzwooei55a3z5uyqe453oiustepcsqgja.mx-verification.google.com.

ابزار وبلاگ